
1 
 

THE REPUBLIC OF UGANDA 

 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA  

AT MASINDI 

CIVIL APPEAL NO. 0022 OF 2021 

(Arising from the Chief Magistrate’s Court, Masindi Civil Suit No. 062 of 2011) 

 

AMANYIRE JOSHUA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: APPELLANT 

 

VERSUS 

NYABONGO APOLLO ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: RESPONDENT 

 

JUDGMENT  

 

Before: Hon. Justice Byaruhanga Jesse Rugyema 

[1] This is an Appeal from the Judgment/Decree of the Grade 1 

Magistrate of Chief Magistrate’s Court of Masindi at Masindi 

dated 4
th

 February, 2021.     

 Facts of the Appeal 

[2] The Plaintiff/Respondent’s claim against the 

Defendant/Appellant was for recovery of General and 

Exemplary damages for inter alia, defamation arising from a 

radio broadcast on Bunyoro Broadcasting Services (BBS) F.M. 

Radio Station on the 26
th

 April 2011 between 8.30-9.30 p.m.  It 

is alleged that the said Radio Station has a coverage of over 5 

Districts including Masindi District and during the programme 

of “NYATABWONGO” the Appellant uttered slanderous 

statements in Runyoro language that were defamatory of the 

Defendant.     



2 
 

[3] The Defendant on the other hand denied the Plaintiff’s 

allegation and contended that the Plaintiff was at the material 

time his political rival especially after his electoral loss for the 

post of Mayor, Masindi Municipality and has therefore raised 

various false accusation against him and he was to put the 

Plaintiff to proof of his allegation.  

 [4] The trial Magistrate on her part, upon correctly disclosing 

herself on the burden of proof that in all Civil Cases the Plaintiff 

must prove his/her case on a balance of probabilities and the 

elements of defamation, proceeded and relied on an article in 

the Daily Monitor Newspaper (P.Exh. 1) in which the slanderous 

statements were allegedly published and found that the 

Defendant uttered the defamation statements against the 

Plaintiff and were true and defamatory of the Plaintiff.  She 

issued a Permanent Injunction restraining the Defendant and 

his agents from further publication of the defamatory content, 

General damages of Ugx. 10,000,000=, Punitive damages of 

Ugx. 2,000,000=, costs of the suit and interest at the rate of 6% 

per annum on the general and punitive damages from the date 

of Judgment till full payment.     

 [5] Dissatisfied with the trial Magistrate’s Judgment and orders, 

the Defendant/Appellant filed the present Appeal on the 

following grounds as contained in his Memorandum of Appeal: 

1. The trial Magistrate erred in law to rely on the 

Plaintiff’s evidence of the Daily Monitor Newspaper. 

2. The trial Magistrate erred in law when she held that the 

Plaintiff proved all the elements of the tort of 

defamation thereby rendering a miscarriage of justice.  



3 
 

3. The trial Magistrate erred in law by allowing the 

Plaintiff to differ from his pleadings thereby rendering 

a miscarriage of justice.  

4. The trial Magistrate erred in law when she held that the 

Plaintiff discharged the burden of proof.   

Counsel legal representation  

[6] On Appeal, Appellant was represented by Mr. Richard 

Akugizibwe of Ms. Kabalega Advocates & Legal Consultants, 

Masindi while the Respondent was represented by Mr. Tugume 

Moses of Ms. Tugume-Byensi & Co. Advocates, Kampala.  Both 

Counsel filed their respective written submissions for 

consideration of Court.  

 Counsel Submissions  

[7] Counsel for the Appellant submitted that the lower Court 

wrongly relied on the statements ran in the Daily Monitor paper 

dated 29
th

 September, 2011 at page 8.  That the veracity of the 

statement ran in the Daily Monitor and the connection it had to 

the radio programme was not led in evidence, that there was no 

assessment between the similarities and/or disjunction 

between what was ran by the Daily Monitor and what was said 

by the Appellant and /or aired by Bunyoro Broadcasting Station 

(BBS) on 26
th

 April, 2011 between 8.30 and 9.30 p.m.      

[8] He concluded that the trial Magistrate erred in law and fact in 

finding that the Daily Monitor Article (P.Exh. 1) was enough to 

prove that the Appellant uttered defamatory statements of the 

Respondent/Plaintiff.  That what was reported in the Daily 

Monitor was hearsay as the article was not authored by the 

Defendant/Appellant but by a 3
rd

 party who neither attended 

the radio programme or listened to the same.  That 



4 
 

notwithstanding the fact that it was tendered in evidence 

without objection from the defence Counsel, the entire article 

was wrongly admitted in evidence and its contents were not of 

probative value to prove the Plaintiff’s case.   

 [9] Counsel for the Respondent on the other hand submitted that 

the evidence from witnesses who listened to the radio 

programme in issue and testified in Court all proof to the fact 

that the Appellant uttered the defamatory statements against 

the Respondent while on a radio talk show which evidence 

Court relied on, the absence of the recording of the programme 

notwithstanding.  

 Consideration of the Appeal 

[10] This being a first appeal, the legal obligation of the first 

Appellate Court is to re-appraise the evidence as adduced in the 

trial Court.  It is a well settled principle that on a first appeal, 

the parties are entitled to obtain from the appeal Court its own 

decision on issues of fact as well as of law.  Although in case of 

conflicting evidence, the Appeal Court has to make due 

allowance for the fact that it has neither seen nor heard the 

witnesses; Fr. Narsensio Begumisa and 3 Ors Vs. Eric 

Tibebaga S.C.C.A. No. 17 of 2002.  

[11] In the instant case, it is clear from the Judgment of the lower 

Court that the trial Magistrate relied entirely on the Daily 

Newspaper Article (P.Exh.1) in which the alleged slanderous 

statement was published and found it sufficient to show that 

the Defendant uttered the defamatory statement.   

[12] In the pleadings the alleged Runyoro defamatory statement was 

pleaded with its English translation as follows: 



5 
 

 “I know the people fighting me.  They are led by Mr. 

Kanyamu and their lawyer Mr. Tugume.  Others are Mr. 

Kawanguzi Musa who owns a Stationery Shop on Talemwa 

Building called Good Stationers, Mr. Hakim Kabagambe, 

Zaina Byenkya, Apollo Nyabongo, Businge Joab, Bagada 

John and Hajji.  They are always holding meetings and 

raising funds for killing me at Kabalega Resort and others 

in their homes.  However, I am also armed and prepared 

for them”.   

[13] It is the evidence of both Byabakama Jackson (Pw2) and 

Isingoma Sowed (Pw3) who were both Campaigning Managers 

of the Respondent during the Mayoral race that pitied the 

Plaintiff/Respondent and the Defendant/Appellant that the 

above alleged defamatory was aired on BBS F.M. Radio 

“NYATABWONGO” programme and that they heard the uttered 

words.  However, the Respondent was not able or failed to 

produce and present the recording of the programme.  The 

explanation given is that the recordings of the programme had 

been erased for the mandatory time for storage of the recording 

had elapsed and there was need to create space for fresh 

recording. (See letter from the Station Manager BBS addressed 

to the trial Magistrate dated 27
th

 February, 2013).        

[14] I am not able to appreciate the reasons given by the Respondent 

and why Court believed the Respondent as to the failure by the 

Respondent to produce and present the recording of the 

programme.  By the 26
th

 June, 2014, the Radio recording was in 

the hands of either the Respondent himself or his advocates.  

This is evidenced by what the Respondent’s Advocate 

addressed Court at page 12 of the Proceedings; 



6 
 

 “Tugume:  We have secured the Radio recordings and I 

pray that they be admitted in evidence, it is the Plaintiff 

that recorded the statement on Radio: 

 At page 19, Counsel Tugume reiterated his other statement 

about the radio recording thus: 

 “Tugume:  I am closing the 3
rd

 Plaintiff witness testimony.  

I pray to recall Pw1 for purposes of exhibiting the tape 

record and I have it played in Court”.  

[15] Eventually the Plaintiff/Respondent closed his case without any 

attempt to tendering evidence of the so called Radio recording 

wherein are the alleged defamatory statements.  In the twist of 

events, the Plaintiff presented Muzoora George (Pw4) as the 

last witness through whom the Daily Monitor Article wherein 

alleged defamatory statement was published was exhibited.  It 

is P.Exh.1.  I find this to be a departure from the slanderous   

pleadings to libel which is not permissible under the law, see 

Semalulu Vs. Nakitto, H.C.C.A No. 04 of 2008.   

[16] However, upon perusal of the Monitor Newspaper Article 

(P.Exh.1), I find that neither the Plaintiff/Respondent, nor any 

other person named in the alleged defamatory statement was 

mentioned in the Article.  The trial Magistrate could not 

therefore rely on it entirely as sufficient proof of the 

defamatory statement yet as she had rightly directed herself, 

the essential elements of defamation included: 

1. The Defendant made a statement about the Plaintiff to 

another  

2. The statement was injurious to the Plaintiff’s 

reputation in the eyes of the right thinking members of 

society 

3. The statement was false. 



7 
 

[17] In this case, the name of the Plaintiff was never at all disclosed 

in the Daily Monitor Newspaper Article (P.Exh. 1) to prove that 

the statement was made about him to the radio listeners.  On 

this ground alone, the trial Magistrate ought to have dismissed 

the Plaintiff’s claim since the Newspaper Article purported to 

publish what was uttered on BBS F.M. Radio.  

[18] Secondly, the law on admissibility of Newspapers is now 

settled.  In Constitutional Appeal No. 1 of 1997:  A.G. Vs. 

Major General Tinyefuza it was held that Newspaper Articles 

are inadmissible as being hearsay statements since they are 

reported statements of persons who are neither parties to, nor 

witnesses in the case.  They are also not admissible under the 

res-gestae principle in terms of Sections 6,9 and 10 of the 

Evidence Act. 

[19] In the instant case, the author of the Article Mr. Muzoora 

George (Pw4) clearly stated at p.23 of the proceedings; 

 “….. In the course of my work, I did find a story involving 

Apollo Nyabongo and Amanya Joshua…. I did report that 

story on Daily Monitor of 29
th

 September, 2011 pg. 8”. 

[20] Though he claims that in the story, the Defendant/Plaintiff 

mentioned Tugume Moses, Apollo Nyabongo, Zaina Byenkya 

among others that wanted to kill him, he never disclosed their 

names in the Article.  Then, the question is, how can the alleged 

defamatory statement be said to had been referring to either of 

them?  In cross examination, Pw4 claimed that he did not begin 

with the radio programme wherein the Defendant/Appellant 

allegedly uttered the defamatory statement.  Surely, no 

reasonable tribunal would rely on him (Pw4) and his Article to 

find that the Appellant uttered the alleged words about the 



8 
 

Respondent.  The right witness should have been the Radio 

Presenter or Moderator for the “Nyatabwongo” programme that 

allegedly hosted the Appellant on the eventful day. 

[21] All in all, I find that the trial Magistrate failed to evaluate all the 

evidence on record and as a result, wrongly found that the 

Plaintiff had proved his case on the balance of probabilities 

thus led to a miscarriage of justice.   

[22] The 4 grounds of appeal are found to be having merit.  The 

Appeal is in the premises allowed, the Judgment and orders of 

the lower Court are set aside with costs of this Appeal and in 

the lower Court to the Appellant.         

Dated and Delivered at Masindi this 20
th

 day of October, 2022.   

   

Byaruhanga Jesse Rugyema 

JUDGE 
 

 

 


