THE REPUBLIC OF UGANDA
IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA
(CIVIL DIVISION)
CIVIL SUIT NO. 369 OF 2002

FRANK KATUSIIME
RANK CONSULT UGANDA LTD :iiviiisisisiiiiiississiiiies PLAINTIFES

VERSUS

. THE EDITOR IN CHIEF OF
THE EAST AFRICAN NEWSPAPAER ::::imisiiivvniiissiiisi: DEFENDANTS
. THE NATION MEDIA GROUP LIMITED

BEFORE: LADY JUSTICE LYDIA MUGAMBE

JUDGMENT

A) Introduction

1. The Plaintiffs’ claim against the Defendants jointly and/or severally is for
aggravated/exemplary and general damages for libel; a permanent injunction restraining
the Defendants or their agents from publishing words which are defamatory to the
Plaintiffs; an appropriate apology published on a conspicuous part of the front page of the
Defendants publication and website; interest at 25% per annum on all awards from the
date of judgment till payment in full, costs of the suit and any other relief the court deems
fit.

2. The Plaintiffs claim that between 4™ and 10" March 2002, the Defendants falsely and
maliciously wrote, printed and published or caused to be written, printed and published,
on page one of the East African newspaper issue No. 383 an article defaming them. The

publication was false, unfounded and carried expressions and innuendos deliberately



calculated to lower their high esteem and integrity in the eyes of right thinking members
of society generally and imputed commission of multiple criminal actions by the
Plaintiffs which is actionable per se and was calculated to increase the circulation of the
newspaper and its advertising space.

. The Defendants published the said words out of malice or spite towards the Plaintiffs and
the expressions and/or innuendos were false, malicious with no scintilla of truth. By
reason of this malicious and false publication, the Plaintiffs have been greatly injured in
their credit, character, reputation and honor, profession, occupation, business and
international standing and have been brought into public scandal, odium, ridicule,
contempt and hatred. They have been shunned and ostracized and have therefore suffered
substantial loss and damage as a direct consequence of the defamatory statement.

In their amended written statement of defence, the Defendants deny the Plaintiffs claims.
They admit that the said article was run in the said newspaper but deny that it was false or
malicious. They aver that the facts printed in the article were true, accurate and printed
without malice or spite. The article was honestly written on a matter of public interest,
which the Defendants are under a duty to disclose. Any loss of reputation is the Plaintiffs

own doing and making.

. The Plaintiffs are represented by Mr. John Mary Mugisha of M/s. Mugisha & Co.
Advocates and the Defendants are represented by Mr. Bwogi Kalibala of M/s. MMAKS
Advocates.

. The parties proceeded by witness statements in lieu of examination in chief. The
Plaintiffs called four witnesses. The first Plaintiff testified as PW1, Hajji Aziz Kasujja,
the then Electoral Commission Chairman testified as PW2, Mr. Charles Wilberforce
Mushabe, an orthopedic surgeon in South Africa and brother of the first Plaintiff was
PW3 and Mr. Augustine Ruzindana, a retired public servant testified as PW4. The
Defendants called two witnesses. Mr. Micheal Andrew Wakabi, the then bureau chief of
the first Defendant was DW1 and Mr. Basil Tyaba a director in IT Trends was DW?2.



7.

B)
8.

10.

The issues agreed for resolution at the scheduling conference are:
i)  Whether the words contained in the article were defamatory of the Plaintiffs.
i) Whether the Plaintiffs suffered any damage.
iii) Whether the words complained of are true.
iv) Whether the article complained of was a fair comment on a matter of public
interest.
V) Whether the Plaintiffs are entitled to the reliefs sought.

The law

In Francis Lukooya Mukoome & Anor v. Editor in Chief Bukedde Newspaper & 2
others, Civil Suit No. 351 of 2006, Justice Yorokamu Bamwine defined defamation to be
an injury to one’s reputation and that reputation is what other people think about a man
and not what a man thinks about himself. He further held that in order to determine
whether or not the statement is defamatory, the test is whether the words complained of
would tend to lower the Plaintiff in the estimation of the right-thinking members of
society and for a statement to be defamatory it must not be true. (See also Gitley on Libel
and Slander, 8" Edition Para 31).

In David Etuket & Anor v. The New Vision Printing and Publishing Corporation HCCS
No. 86 of 1996, it was held that in order to prove the reduction of reputation or esteem,
the Plaintiff must adduce evidence from either his or her colleagues or from any member
of the society who knew the Plaintiff before the publication of the statement complained
of and who read the article. The Court can then judge how the right-thinking members of
society regarded the Plaintiff following the publication of the article.

If a defamatory statement is made in writing or some permanent form, the tort of libel is
committed. See Ratcliffe v. Evans (1892) 2QB 524 at 528. Libel is defined as defamation
by written or printed words, pictures, or in any form other than by spoken words or
gestures. Libel is therefore a published false statement that is damaging to a person's
reputation.



11.

12.

13.

14.

15.

In Halsbury’s Laws of England 4™" edition, it is explained that in order to constitute libel,
the statement must be published and it must be concerning the Plaintiff. The plaintiff can
rely only on the defamatory matter contained if he or she is referred to, whether expressly
or by implication in the statement in respect of which the action is brought. Where the
plaintiff is referred to by name or otherwise clearly identified, the words are actionable
even if they were intended to refer to some other person and both the plaintiff and the

other person may have a cause of action.

Secondly, the plaintiff must prove that the publication was defamatory. Again, there is no
complete or comprehensive definition of what constitutes a defamatory statement.
However, generally speaking, a statement is defamatory if it tends to lower a plaintiff in
the estimation of right thinking members of society generally or if it exposes such person
to public hatred, contempt or ridicule or if it causes him to be shunned or avoided as
stated by Justice Allen in the case of Geofrey Ssejjoba v. Rev. Patrick Rwabigonji HCCS
No. 1 of 1976.

In A.K QOils & Fats v. Bidco (U) HCCS No. 715 of 2005, Justice Yorokamu Bamwine
held that in determining whether a word is defamatory the court must first consider what
meaning the word conveys to an ordinary man. The fact that the person to whom the
words were published did not believe them to be true is irrelevant and does not affect the
right of action. Therefore the words have to be accorded their ordinary and natural
meaning. The plaintiff therefore has to prove that indeed the words are defamatory, and
once the ordinary meaning has been determined, the court must decide whether the words

complained of are defamatory.

According to Giltley on libel and slander, 8" edition at paras 114 and 115, where the
words are defamatory in their ordinary and natural meaning, the plaintiff needs to prove
nothing more than their publication. This position was confirmed by Justice Gideon
Tinyinondi in Ntabgoba v. Editor New Vision (2001 — 2005) 2 HCB 209.

There are defences in defamation. Justification is a complete defence to an action for the
defendant to plead that the statement is true substantially. The Defendant can only plead

justification where there is clear and sufficient evidence that the allegation is true.



16. Truth may be pleaded as a defence to the whole defamatory statement. In Chaina Movat
and Voice of Kigezi v. Kyarimpa Enid, HCCA No. 42 of 2008, Justice Kwesiga held
inter alia, that the defence of justification means that the Defendant is contending that the
words complained of were true. The burden is on the Defendant to prove that the facts in

these words were true.

17. Fair comment is another defence in defamation. The word “fair” embraces the meaning
of honesty, relevance and free from malice and improper motive. The defence of fair
comment was discussed in Figueredo & 4 others v. The Editor of Sunday Nation & 4
others (1968) EA 501 to enshrine matters dealing with affairs of the state, affairs of local
institutions, books, pictures and works of art, theatres, concerts etc. However fair

comment should have the following qualifications:

i) The matter commented on must be of public interest. Lord Denning
(MR) in London Artists v. Litler (1969) 2 ALLER stated:

“Whenever a matter is such as to affect people at large, so that they may
be legitimately interested in or concerned at, what is going on or what
may happen to them or others, then it is a matter of public interest on
which everyone is entitled to make a fair comment. This was quoted with
approval in Rev. Besigye v. Amama Mbabazi HCCS No. 104 of 2002;

i) The statement in question must be an expression of opinion and
assertion of facts and;

iii) The comment must be fair and not malicious. It must be of facts that
are truly stated. Fairness here is tested in two ways i.e. the subjective
test and the objective test at the same time. There must be total absence

of malice.

18. There is also the defence of privilege available to the Defendants as publishers. In Adam
v. Ward (1917) AC 309 at 334, Lord Atkinson held that “a privileged occasion is, in
reference to qualified privilege, an occasion where the person who makes the

communication has an interest or a duty, legal, social or moral, to make it to the person to



19.

20.

21.

whom it is made, and the person to whom it is so made has a corresponding interest or

duty to receive it. This reciprocity is essential.”

In Holzgen v. Woollwright (1928) T.P.D at page 11 the meaning of reciprocity of interest
was explained as “reciprocity of interest does not mean that there must be some special
relationship between the Defendant and the person to whom he makes the
communication. All it means is that interest must exist in the party to whom the

communication is made as well as in the party making it.”

In Stuart v. Bell (1891) 2 QB 341 at 350, it was stated that it is for the judge to determine
whether an occasion is privileged and therefore decide whether the Defendant was under
the duty to make the communication.” Though there is no legal formula or criteria for
determining which circumstance is qualified privilege, guidance is sought from Erle C.J’s
words in Whiteley v. Adams (1863)15 C.B (N.S) P.418 that “ in considering the question
whether the occasion was an occasion of privilege, the court will regard the alleged libel
and will examine by whom it was published, when, why and in what circumstances it was
published, and will see whether these things establish a relation between the parties
which gives rise to a social or moral right or duty and the consideration of these things
may involve the consideration of questions of public policy.” See Lubanga Jamada v. Dr.
Dduma Edward CACA No. 10 of 2011.

In Rev. Stephen Besigye v. Hon. Amama Mbabazi, it was held that “for a defence of
qualified privilege to succeed, the statements must be shown to have been made honestly
and without any indirect or improper motive which in law is referred to as malice. A
statement is malicious when it is made for some purpose other than the one for which the
law confers the privilege of making it. In proper cases of qualified privilege the defendant
is protected even if his language was violent or excessively strong, having regard to all
the circumstances, he might honestly and on reasonable grounds have believed that what
he said was true and necessary for his purpose even though in fact it was not so.” See
Kimber v. Press Association (1873) 1 QB 65.



C) Analysis.

22.

23.

24,

| have carefully read all the pleadings and submissions of the parties as well as the
witness statements and corresponding cross examination of both sides at the oral hearing.
All the four Plaintiff witnesses testified to the good reputation, image and
professionalism of the Plaintiffs in their work at all material time. They also expressed
that they were shocked when they read the article in issue as it depicted the Plaintiffs in a

negative way.

On the other hand the two Defendant witnesses pointed to a credible story that was
published. DW2 explained that he was part of the team of IT experts called in to rectify
the mess that had been created by the Plaintiffs’ company in preparation of a national
register for elections. DW1 on the other hand explained that the story of a possible failed
national voters register system which would affect the 2002 elections if not rectified

timely was published truthfully and in public interest.

| have taken extra care and diligence in reading the material article published in the
weekly East African newspaper issue of 4"-10th March 2002, in my assessment. In the
publication titled “Uganda EC Scandal: Equipment Idle”, the first Plaintiff was said to be
the head of Rank consult/ Omicron consortium - a joint venture which was contracted to
integrate various software and hardware supplied by other companies. It is presented that
the IGG investigated and concluded that there was a conflict of interest when this
consortium supplied this equipment. The publication raised concerns regarding the
effectiveness of the equipment supplied and claimed that officials in the IGG’s office said
that conflict of interest and irregularities in tendering at the Electoral Commission (herein
after the EC) were the principle reasons for the increase of the cost of the project from
USD 6,000,000 to over USD 17,000,000. It also claimed that the voters register wasn’t
ready 16 months after the consultants were engaged and that delays in the project were
partly to blame for the muddled local government elections earlier that year.



25.

26.

27.

Further that during trials of the (Plaintiffs installed) PVRIS system between April and
September 2001, the data processing staff of the EC discovered that there was a high
prevalence of misinterpretation of characters, a problem that was compounded by lack of
comprehensive documents detailing all aspects of the system. The consultants were ill
prepared or lacked adequate knowledge of the system. The government’s procurement
advisor-SWIPCO had ruled on December 4™ 2000 that none of the bidding firms for the
consultancy for the PVRIS was qualified and none of the proposals were responsive to
the requirement. SWIPCO recommended that the best option would be to cancel the

tender and begin a new procurement process.

It was also claimed in the publication that the detailed technical evaluation indicated that
none of the bidders was eligible for financial evaluation. Since the PVRIS was procured
from various firms, there was need for an integrator to ensure the various components of
the project could work as one system. The Plaintiffs consortium and Pan American
Business Solutions Inc. were the two bidders. EC staff told the 1GG that the consortium
worked in total secrecy denying them access to the PVRIS integration system. Any view
contrary to the consortium’s was considered sabotage. While the Plaintiffs consortium
indicated twelve consultants to work on the project, available information indicated that
only four worked consistently and others had left in March. Technical staff at the EC data
processing department did not take part in identifying the specifications and quantities of

the required equipment and software for PVRIS.

Overall the publication claimed that available information indicated that the system
recommended by the bureaucrats was deficient. It was not tested before EC decided on
using it yet it had not been used anywhere in the world. The EC’s expert team that
travelled to South Africa identified another complete system at MGX holdings Ltd which
would have been more efficient and produced the register in 45 days at a cost of USD
7,000,000. MGX had demonstrated to the EC team how this system worked and it had
been used in Turkey to process 18 million census records in 30 working days. Uganda’s

register had just over eight million voters.



28.

29.

30.

31.

32.

The publication ends saying that the consortium had told the Minister of Justice and
Constitutional affairs that the EC staff were sabotaging the project and as a result three

top officials of the data processing department were suspended.

The context of the publication is important to understand. It was at a time when the 2002
elections were imminent and the operationalization of the voter register to be used for the
first time in the country as one of the measures for a successful election was running

behind schedule and bound to fail if nothing was done to rectify the situation.

The Plaintiffs do not dispute that they were involved as part of the consortium of
consultants charged with implementation of the said voter register system. The first
Plaintiff does not deny that he was the team leader of the said consortium. While the first
Plaintiff splits hairs on what each member of the consortium did as part of this contract,
the Plaintiffs did not satisfactorily counter the evidence of DW?2 that he came as part of
the team of experts to rectify errors that arose from the work of the consortium. | am also
convinced by the testimony of DW1 that the story was based on information from the
spokesperson of the IGG and staff of the EC.

Put simply, the publication broke the problems and delays related to the voter register
system which Ugandans and the world needed to know about in order to have timely
rectification. It would appear from the evidence on record that after the story run, DW2
and his team of experts were brought in to rectify the errors and the scandal, of a failed
voter system and a resultant failed or problematic election, was averted. The story was
therefore in public interest and on receiving it, the publisher had a duty to tell it to the

public.

| consider that the mention of the Plaintiffs in the said publication was only to the extent
of their involvement in the consortium. | see nothing overt or inferable in the story to
impute malice, unfairness or any form of ill will or prejudice on the Defendants in the

publication.



33.

34.

35.

36.

| find that the role played by the Plaintiffs who were part of the consortium was fairly and
truthfully presented in the story. Moreover the story went on to raise other issues
surrounding the voter register scandal. These included actions of the Minister, the EC
staff, the IGG investigations, the bidding process and other potential contractors. It was
less about the Plaintiff consortium per se. The consortium was simply inevitable to the
story because of its role in the story subject. It therefore does not matter that PW3 and
PW4 who were friends/relatives of the first Plaintiff were shocked by the story simply
because they may not have known the truth about the involvement of the Plaintiffs in the

voter register system.

The alleged clarification in the New vision of March 27 2002, by Stephen Musigire
Kabbera (PW exhibit 2) that the IGG had not investigated the alleged scandal, in my
view, on its own cannot successfully counter the Defendants’ claim from the IGG
spokesperson that the said investigation took place. Perhaps if the Plaintiffs had got the
IGG spokesperson to dispute the claim, then their theory would be more credible. It is
also possible that the said Musigire, even if considered as an employee at the IGG’s, was
not aware of the investigation. Moreover, the said Musigire never testified in court to
have the veracity of his claims tested by the Defendants cross examination. It is not a
credible piece of evidence in these circumstances for me to safely rely on.

The Plaintiffs may not have wanted the story to run and indeed may have been irked by
its publication. However this is irrelevant for defamation. The legal test is more about
other right thinking members of the public who read the story.

Based on all the above, | am satisfied that although the Plaintiffs did not want their names
to appear in the near scandalous story, the story as ran was based on a truthful
investigation and devoid of any malice, unfairness or ill will towards them. It was devoid
of any damage to the reputation of any of the plaintiffs in the eyes of right-thinking

members of society.

10



37. It relayed a matter of public interest that the first Defendant reporter had a duty to
publish and the public too, had a duty to receive. | am satisfied that it was a truthful and
justified publication. It passed the tests for fair comment and qualified privilege. The
Plaintiffs’ suit is therefore accordingly dismissed with costs for the Defendants.
| so order.

Lydia Mugambe.
Judge.
10" June 2020

11



