
THE REPUBLIC OF UGANDA 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA 

CIVIL DIVISION 

CIVIL SUIT NO. 105 OF 2010

DR. SPECIOZA WANDIRA NAIGAGA KAZIBWE :::::::::::::: PLAINTIFF

Versus

1. THE INDEPENDENT PUBLICATIONS LTD

2. THE EDITOR IN CHIEF INDEPENDENT MAGAZINE :::: DEFENDANTS

3. DICTA ASIIMWE

4. ISAAC MUFUMBA

BEFORE: HON. MR. JUSTICE STEPHEN MUSOTA 

JUDGEMENT

The plaintiff  brought  this  suit  in defamation  against  the defendants  jointly  and severally  for

general damages, exemplary damages, a permanent injunction to restrain the defendants from

further publication of the complained of articles plus costs of the suit, arising out of the alleged

defamatory articles headed  “Kazibwe Squanders SACCO’s shs. 300m” and under the article

“SACCOs have left Busoga Poor” published in the Indendent Magazine news paper issue 105 of

April 02-08-2010, interest on the general damages and costs of the suit.  

According to the plaint dated 1st June 2010, the plaintiff’s cause of action arose as follows:

a. On or about the 02-08 April 2010, the defendants and each of them printed and published

or  caused  to  be  printed  and  published  in  the  Independent  Magazine  newspaper  a

headline/words “Kazibwe Squanders SACCO’s shs. 300m” at the front page in full color

and bold print accompanied with a picture of the plaintiff.

b. Further at page 10 and 11, each of the defendants extensively published an article under

the said headline in full color and bold print accompanied with a picture of the plaintiff

1



alleging that the plaintiff had squandered UGX.300 millions of money meant for people

with disabilities.

c. The defendants in the above quoted article are also alleged to have maliciously written

and printed and published the following words;

“Kazibwe Squanders SACCO’s shs.300m”

The  former  Vice  President  and  now  President  Museveni’s  advisor  on

Microfinance Dr. Specioza wandira Kazibwe is again in the spotlight over abuse

of public funds under the Government Bonna Bagaggawale program.

The money meant for the people with disabilities(PWDS) in Busoga under the

Bonna Bagaggawale (prosperity for all) has sparked a controversy”.

d. Further reference was made in the same article by the said reporter at page 11 where he

said that;

“this is not the first time Kazibwe is accused of abusing public resources. In

2003 Kazibwe was accused of mismanaging the Valley Dam Project, leading to

a total loss of UGX.4 Billion (USD 2 Million) by the Government when she was

still Minister of Agriculture. Corruption at the time was so pronounced in the

sector that some donors like the Swedish Government withheld aid.”

e. Equally the reporter stated under the same article that;

“in February, 2003 Kazibwe was accused of being among the beneficiaries of

fraudulent  allocation of  a  Government  Forest  Reserve  in  Mukono ........  the

National  Forestry  Authority,  the  District  Forestry  Services  and the  Forestry

Support  Services,  came  under  fire  in  Parliament  for  allocationg  the  Forest

Reserve to big Government Officials including Kazibwe to plant trees.”

2



f. The plaintiff further contended that in the same issue of the Independent Magazine at

page 12 the defendants  allegedly  printed  and published or caused to  be printed and

published the following defamatory words;

“SACCOs have left Busoga Poor”

It’s now emerging that Former Vice President and now President Museveni’s advisor on

Microfinance  Dr.  Specioza  Wandira  Kazibwe  is  under  the  spotlight  for  Squandering

SACCO’s shs.300m of SACCOs money.  Those developments look like an indictment of

Bonna Bagaggawale”.

The plaintiff contends that in their natural and ordinary meaning the words complained of and

contained in the above articles were and are highly defamatory of the plaintiff  as hereinafter

stated.

1. That the plaintiff is corrupt, fraudulent, dishonest, incompetent and unfit to be a leader,

or hold public office.

2. That the plaintiff  is  against President  Museveni’s  development  of SACCOs and Bona

Bagaggawale (prosperity for all program) programs.

3. That the plaintiff is corrupt and or unfit to head Microfinance support Centre.

4. That the plaintiff is a perennial and perpetual abuser of public assets and that she has

historical encumbrances of abuse of public funds.

The plaintiff contended that the articles were, malicious, baseless and unfounded and lack any

iota of truth since she was never a party to the disbursements or expenditure of the above stated

sums having been disbursed in 2008 before she became Chairperson of the Microfinance Support

Centre.  That in consequence of the said false publications she has been seriously and severely

injured  in  her  reputation  and character  as  former  Vice  President   of  Uganda,  Minister  in  a

3



number of portfolios, as well as Political Leader and with different accolades both locally and

internationally and therefore this has lowered her locally and internationally in the eyes of all

readers.

The defendants filed a joint written statement of defence admitting that they published the words

complained of in paragraphs 5-7 of the plaint.  The defendants also avered that the words were

meant  and understood to mean that  the plaintiff  was at  all  material  times involved with the

SACCO under discussion in the article(s) and that the plaintiff defended the loss and misuse of

funds by the officials of the SACCO.  The defendants denied that the said words meant or were

understood to mean or were capable of meaning in their natural and ordinary meaning that the

plaintiff was corrupt or squandered the funds herself.

Further the defendants in their  defence said that the words were fair  comment on matters of

public interest namely misuse of publc funds SACCOs and the plaintiff’s role in defending such

misuce and loss of funds.  The particulars of fair comment were stated in paragraph 4 of the

written statement of defence as follows:-

1. The plaintiff is presumably an experienced former Vice President and continues to hold

the high office of Presidential Advisor paid by public funds and whose actions in relation

to the use or misuse of public funds ought to be scrutinised and publicly evaluated.

2. The plaintiff appeared before the Parliamentary Committee of the Parliament of Uganda

investigating  the  misuse  and/or  loss  of  public  funds  by  the  SACCO  in  issue  and

vehemently  defended  the  actions  of  the  officials  under  investigation  claiming  among

others things, that no funds were lost or misused.

3. In  the  circumstances  the  words  complained  of  were  fair  comment  in  expressing  the

opinion that the plaintiff’s defence of officials of the SACCO and their actions in the loss

and misuse of public funds was questionable.

4



The defendants further contended that the plaintiff is a public figure who has previously been

embroiled in corruption and social scandals that have irredeemably lowered her estimation in the

eyes and minds of right thinking members of our society and that therefore she has no good

reputation to protect and is incapable of being defamed.  That they have not in any way, manner

or form defamed or lowered the plaintiff’s estimation and that the plaintiff is in any event not

entitled to an unjunction by reason of the matters pleaded in the plaint or at all.  That she is not

entitled to any damages exemplary or general or otherwise.  As such the defendants prayed that

the suit agaisnt them lacks merit and substance and should be dismissed with costs to all the

defendants severally.

At the hearing of this suit counsel Wambuga Sylvester and Robert Bautu of Syba Associated

Advocates appeared for the plaintiff while Bob Kasango of the Marble Law Firm and later M/S

Kirunda & Wasige Advocates appeared for the defendants.

The framed issues in this case are as follows:

1. Whether the Article published by the defendants are defamatory?

2. Whether there is any defence available to the defendants?

3. What remedies are available to the parties?

This suit proceeded inter parties and both the plaintiff and defendants had the time to make their

case and present witnesses.  The plaintiff presented herself as the only witness and defendants

presented three witnesses. 

I shall deal with the issues seriatim.  But before I proceed I must state that it is trite law that the

burden of proof lies on the plaintiffs to prove their case on a balance of probabilities.

In cross-examination PW1 stated that the report which counsel Bob Kasango referred to was not

a result of investigations into her personally.  It was investigation into the mismanagement of the

Microfinance Support Centre (MSC). She also testified that she was cleared by the Inspector

5



General of Government. When PW1 (the plaintiff) wa asked whether or not she was suspended

by the Ministry of Finance she said that by the time the suspension was done her term of office

had already expired so the suspension was null and void.  PW1 also testified that Alex Ndenzi

former MP for persons with disabilities did not accuse the MSC or her.  That he only sought

clarity  on certin  donation  which was given by the President  through MSC for  persons with

disability and what had happened to the money.  But the article states that Alex Ndenzi accused

the MSC.  At page 22 of the record of proceedings PW1 also denied ever giving an explanation

for  the  question  but  she  rather  invited  the  responsible  officer  to  explain.   However,  it  was

reported in the article that the plaintiff said that the Government gave only 300m instead of 400

and that she also said that they had used 117 million to buy a safe for the money, pay rent for

office  premises  in  Iganga  and  buy  office  equipment  chairs,  computers  and  recruit  and  pay

managers of the SACCO.  She also said that she did not give any interview to the Independent

Magazine.  She further testified that the role of the MSC was never to expend the monies but

rather distribute it to the SACCOs of persons with disabilities in Eastern Region Areas of Mbale,

Kamuli and Iganga.  That MSC did not have any say in how the grant was to be utilized.  That

she could not tell whether the money was received because it was received before she became

chairperson of the Board.

In cross-examination counsel for the defendant cast some doubt on the extent of damage that the

article caused to the plaintiff’s reputaiton.

In  the  defence  case,  DW1 was  Andrew Mujuni  Mwenda  the  Managing  Director  of  the  1st

defendant. He said that his role at the Independent is Editor-in-Chief who is the 2nd defendant in

this  case.   That  in  his  role  he  manages  the  business  and  over  sees  the  editorial  work,  the

colections,  the  writing,  editing,  laying  and  publication  of  stories,  then  distribution  of  the

magazine and posting of the contents on their online edition.  Further that the circulation of the

1st defendant’s paper is estimated to be between the figures of 3,000 to 5,000 a week.  That he

thinks of the plaintiff as a person with a bad reputation internationally and nationally and that he

is very much aware of her bad reputation.  That he does stand by every single word that was

published in exhibit “P3”.  When asked about the headline he said that they had to fit a story of

2,000 words in it and that is what they do.  That the plaintiff was being accused of squandering

6



UGX.300 million and that the headline had to make that understood. Further, DW1 conceed that

the responsibility for accountability for funds in a Ministry is on the Permanent Secretary and by

the time the valley dams issue came up the plaintiff  was a Minister of Agriculture.   That as

Journalists they report events as they occur and their responsibility is not to find out how the

responsibilities  are  done.   When  asked  in  further  cross-examination  whether  the  Inspector

General of Government report was connected with the UGX. 300 million isue he said that they

are related.   The witness did not also seem to know much about the details  of the Inspector

General of Government’s investigation of 2012 but said that he knew that the Inspector General

of Government investigated the plaintiff on her reputation as a person in charge of public trust

and found that she abused public trust.  That he was also not aware that by the time the Inspector

General of Government did investigations the plaintiff was no longer the Board Chairperson of

Microfinance Support Centre (MSC).  When asked whether or not they verified from the plaintiff

the allegations before publishing the story he was not straight forward with his answer.  He

rather said that it is not him who investigates but their reporters do and in this case the plaintiff

was in  the meeting  where the article  says she said they spent  40% of the money on office

equipment.  In further cross-examination the witness (DW1) admitted that they were holding the

plaintiff  accountable  not  for her  actions  but  rather  for  her  responsibility  as  the Head of the

Institution and held the financial responsibility for the monies.  And DW1 seemed to suggest that

the headline did not have to reflect the truth in the story.

Although DW1 seemed to suggest that the article was entirely based on a meeting that happened

in Parliament, a reading of the piece does not demonstrate this.  He however says that their story

is true because they report  the events as they are.  That the plaintifff  was accused and they

reported that she was accused.

In  re-examination  DW1 testifies  that  their  readers  are  males  above 25 and educated  with  a

University Degree.  That they are likely to read the article to the end and can distinguish between

a headline and the full story.

7



Benedicta Asiimwe testified as DW2.  He said that he consulted the plaintiff before the story was

published and he confirmed that  the  monies  were spent  the way the article  stated on office

equipment.  That he chose to include just a portion of the interview with the plaintiff because it

was the part that was relevant to the story.  That it matters not what the heading is.  As long as

the story is correct the story cannot be wrong.

Isaac Mufumba testified as DW3.  He testified that the headline of the magazine did not have

anything to do with what he authored.  That he authored the story with headline “SACCOs have

left Busoga Gone”.  That he should not be asked about the squandering of money story because

that was not his work.

I  will  now go ahead and deal  with  the issues  seriatim having considered  the pleadings,  the

evidence  for  both  sides  and  the  respective  submissions  which  court  directed  the  respective

parties to make.

Issue 1: Whether the Article published b the defendants are defamatory?

This  Court  holds  the  opinion  that  “Every  man  or  woman  is  entitled  to  have  his  or  her

reputation preserved and inviolate.”  A person’s reputation is his or her property.  Depending

upon perception of that man or woman, reputation is more valuable to him or her than any other

property.   Reputation  is  the  state  of  being  held  in  high  esteem and  honour  or  the  general

estimation that the public has for a person.  Reputation depends on opinion, and opinion is the

main basis of communication of thoughts and information amongst humans.  In other words,

reputation is nothing but enjoyment of good opinion on the part of others.  So, the right to have

reputation involves right to have reputation inviolate or intact.

Defamation is the act  of harming the reputation of another by making a statement to a third

person.   The  wrong  of  defamations  consists  in  the  publication  of  a  false  and  defamatory

8



statement concerning another person without lawful justification. Black's Law Dictionary 9  th   Ed.  

pages 479 and 480.

Defamation can be in many forms.  It can be in words, written or spoken or it can be through

pictures or cartoons among others.

In a defamation suit, the plaintiff must prove the following elements:

1. The defendant made a statement about the plaintiff to another.

2. The statement was injurious to the plaintiff’s reputation in the eyes of the right thinking

members of society.

3. The statement was false.

4. If the plaintiff is a public figure, or was involved in some newsworthy event or some other

event  that  engaged the  public  interest,  then  the  defendant  must  have  made the  false

statement intentionally or with reckless disregard of the plaintiff’s rights.

5. There are no applicable privileges or defences.

In Black's Law Dictionary 8  th   Edition   defamatory statement means one that tends to injure the

reputation  of a person referred to  in it.   The statement  is  likely  to lower that  person in the

estimation  of  reasonable  people  and  in  particular  to  cause  that  person  to  be  regarded  with

feelings of hatred, contempt, ridicule, fear or dislike.

The test used to determine whether a statement is capable of giving defamatory meaning was

discussed in the case of A.K. Oils & Fats (U) Ltd Vs Bidco Uganda Limited HCCS No. 715 of

2005 where Bamwine J (as he then was), relied on Sim Vs Stretch [1936] 2 ALL   ER   123 A.C.  ,

9



where Lord Atkins held that the conventional phrase “exposing the plaintiff to hatred, ridicule

and contempt” is probably too narrow. The question is complicated by having to consider the

person and class  of  persons whose reaction  to the publication  is  the  test  of  the  wrongful

character of the words used. He proposed in that case the test: “would the words tend to lower

the  plaintiff  in  the  estimation  of  the  right  thinking  members  of  society     generally  ?   This

position has been adopted with approval in Uganda in Honourable Justice Peter Onega Vs John

Jaramoji Oloya HCCS No. 114 of 2009.

A defamatory statement is one which has a tendency to injure the reputation of a person to whom

it  refers  by lowering him or her  in  the estimation  of  the right  thinking members  of society

generally and in particular to cause him/her to be regarded with feelings of hatred, contempt,

ridicule,  fear  or  dislike  and typical  examples  are  an attack  upon the  moral  character  of  the

plaintiff attributing to him/her any form of disgraceful conduct such as crime, fraud, dishonesty

among others; per Justice Allen in Geoffrey Ssejjoba Vs Rev. Patrick Rwabigonji HCCS No. 1

of 1976.

In this case this court is satisfied on a balance of probabilities that the statements complained of

are defamatory because the plaintiff being a former Vice President, a former Minister, a Doctor,

Presidential  Advisor  and  Former  Political  Leader  has  a  sensitive  reputation  which  naturally

would be harmed by any sort of allegation that she is a dishonest, corrupt, money squandering

person who is always being accused of misuse of money.  The defendants did not deny that they

made  the  publications.   People  must  be  careful  before  they  speak.   Before  they  publish

allegations they must have the evidence to back up whatever perceptions or opinions they have

about another.  If this court condones the conduct of the defendants against the plaintiff then a

person of  good repute  will  suffer  at  the mercy of reckless  speakers  or  publishers  who have

audience.

10



The plaintiff as a person is entitled to her reputation and has a right to keep the same inviolate

regardless of how small it is.  The defendants were reckless with their words especially in the

headline that suggested that it was a concluded investigation that the plaintiff squandered the

money which as per the evidence on record was already dealt  with by the time she became

chairperson  of  the  Board.   The defendants  therefore  should  suffer  the  consequences  of  that

absolute disregard of the effect of their words.  Any right thinking members of society would

lower their estimation of the plaintiff upon hearing the toxic words of the defendants or reading

them.  I therefore find that the statements published by defendants as stated in the plaint were

defamatory  in  nature.   I  therefore  find  that  the  defendant  made the  publication  of  the  false

statements complained of. 

Although the defendants have a low opinion of the plaintiff this did not give them the right to

finish off her reputation.   Even a person who is deemed to be a squanderer of funds by the

defendants is entitled to the remaining part of their reputation. The attitude of DW1 towards the

plaintiff when he took the stand showed that he had no regard at all for the plaintiff’s reputation.

However, the plaintiff in her testimony and exhibits before this court proved that she has been

and still is a highly regarded person in this country and beyond.  She should be entitled to her

reputation despite the low opinion of the respondents who have an audience.

What came out clearly in the course of this case is that as per the evidence on record there is no

doubt that allegations have ever been made against the plaintiff for issues that arose in offices

over which she has overseen.  She however, proved that these allegations have never amounted

to anything.  There has been no conviction in a court of law and she has never been found

personally culpable in all  the allegations.   As such it  is defamatory and not accurate  for the

defendants to cast her in that light of a corrupt individual.  The defendants’ witnesses admitted

that when the plaintiff was a Minister she was not responsible for the accountability of the public

funds for which she was accused.  

11



I am therefore not convinced that the plaintiff is a person of an irreparably bad reputation who

deserves no respect whatsoever by any media house.  The defendant’s seem to suggest that any

media house in Uganda should be able to publish any allegations whatsoever against the plaintiff

and have no consequence for it.  I do not agree.  

A man or woman is entitled to an inviolate reputation no matter how small the reputation may

be.

For that reason, I am persuaded by the case put forward by the plaintiff and find that she still has

a  reputation  to  protect.   The  evidence  before  this  court  shows  she  has  never  been  found

personally culpable for any of the allegations that have been levelled against her and she surely

has never squandered the funds alleged in the article.  The articles were therefore defamatory of

the plaintiff.

Issue 2: Whether there is any defence available to the defendants?

The defendants put up the defence of fair comment.

I agree with the submissions of counsel for the plaintiff that to succeed in the defence of fair

comment, the defendant must show that the word (or nature of words) are a comment and not a

statement of fact, that there is a basis of fact (which is true) for the comment complained of and

that the comment is of the fact of legitimate public interest.  Per Ntabgoba Vs Editor in Chief of

the New Vision News Paper & Anor [2004] 2 EA,  Godfrey Amanyire Vs The New Vision

[1999] KALR.  I also agree with Salmon & Heuston’s The Law of Torts 21st Ed at page 181

that it is essential to the plea of fair hearing comment that the matter must appear on the face of it

to be a comment and not a statement of fact.

12



In this case the headline could not be justified by the contents of the Articles in the Magazine of

the defendants.  They were worlds apart in meaning both on the face of it and otherwise.  The

words of the defendants in the article as I quoted at the beginning of this judgment were not not

comments at all.  They were authoritative statements of fact.  The authors spoke with authority

and assurance that they knew the plaintiff had indeed personally misused public funds. This was

contrary to what came out in cross-examination and in the evidence laid before this corut.  I also

agree with the submission of counsel for the plaintiff that the principle of law is and should be

that if a libelous article in a news paper is introduced by a libelous heading or title, evidence that

the facts stated in the article are true is not in itself sufficient.  The heading or title must be

justified; per Rhoda Kalema Vs William Pike Civil Suit No. 611 of 1993.

In  Lefroy Vs Burnside [1879] 4 LR TR 556,  it  was held that  for a comment to  satisfy the

credentials of fair comment, it must not misstate the facts because a comment cannot be fair

which if built on facts is not truly stated.  The article complained of in its present state cannot be

afforded the defence of fair comment.  This is majorly because although the concern about how

public funds are managed and expended is a matter of public concern, I do not think that it was

in the public interest for the defendants to make sure that the sum total of their publication had to

be that the plaintiff is a person with no reputation at all.  The articles did not also appear to be in

good faith as the plaintiff said her opinion was never sought or published.  The defendants’ claim

that they did some due diligence on the matter was not proved.  They did not demonstrate to this

court that what they published in the article was indeed what the plaintiff commented about the

story when approached.  The focus of the article was never the funds.  The focus was the person

of the plaintiff.  The publication was malicious in as far as it did not seek to report about public

funds but rather to show that she personally squandered any money.  The article can also not be

taken to be fair comment especially the headline because the plaintiff was not given the chance

to respond to the story before it was published and therefore her comments were not represented

in the publication.

13



The malice can also be deduced from the fact that the headline and the article focused on the

plaintiff rather than the public funds.  The headline shows that what was intended to be conveyed

to the public is that the plaintiff having had allegations against her in the past was completely

guilty of misusing public funds.  There was only one aim in this publication and that was to

lower the image of the plaintiff.  That is why her picture covered 90% of the front page and with

bold headline that she mismanaged UGX.300 million of money meant for SACCOs.

For the above reasosn this court is convinced that the defence of fair comment is not available to

the defendants in this case.

Issue 3: What remedies are available to the parties?

It is trite law that once a person has been libeled without justification, the law presumes that

some damage will flow from ordinary course of events from the invasion of plaintiff’s right to

reputation and the hurt to her feelings.  In this case this Court is satisfied that the plaintiff was

defamed and hurt.

This Court also agrees that the general damages are those losses usually pecuniary which are not

capable of precise quantification in monetary terms.  They are presumed to be the natural or

probable  consequence  of  the  wrong  complained  of;  per  (Halsbury’s  Laws  of  England  4  th  

Edition reissue volume 12 (1) paragraph 812).

This Court also agrees with the reasoning in the case of Biwot Vs Clays Ltd EALR 2000 Vol. 2

page 341 where Court relied on Casell and Co. Ltd Vs Broome and Anoterh [1972] ALL ER

page 824.  The Court said that in actions of defamation and in any other actions where damages

for loss of reputation are involved, the principle of restitution in integrum has necessarily an even

more highly subjective element. Such actions involve a money award which may put the plaintiff

14



in a purely financial sense in a much stronger position than he was before the wrong. Not merely

can he  recover  the  estimated  sum of  his  past  and future  losses  but  in  case  the  libel  driven

underground emerges from its lurking place at some future date, he must be able to point at a

sum awarded by a jury sufficient to convince a by stander of the baselessness of the charge.

Considering  the  submissions,  evidence  and  fats  in  this  case  I  find  the  sum  of

UGX.600,000,000/= proposed by the plaintiff on the high side.  I will instead award the plaintiff

general damages of UGX.150,000,000/= (one hundred and fifty million).

I also find that the sum of UGX.350,000,000/= exemplary damages as proposed by the plaintiff

on the high side and award exemplary damages of UGX.50,000,000/= (fifty million).

The plaintiff  also  played  for  a  permanent  injunction  restraining  the  defendants  from further

publication on the articles or electronic web portal or otherwise.  This prayer is granted and the

defendants are also ordered to strike off the offensive articles from their web portal.

Having found in favour of the plaintiff, she is entitled to costs of this suit.  I therefore order that

the defendants shall pay the plaintiff costs of this suit.

I award interest  on the damages at the rate of 8% per annum from the date of Judgment till

payment in full.

I so order.

Stephen Musota

15



J U D G E

30.01.2018

30.01.2018:-

Mr. Robert Kirunda for defendants.

Mr. Jordan Kinyera for plaintiff

Plaintiff absent.

Defendant representative present.

Ms. Ejang D. Court Clerk.

16



Counsel for defendant:-

The matter is for judgment and we are ready to receive it.

Counsel for plaintiff:-

I am ready to receive the judgment.

Court:-

Judgment read and delivered in open chambers.

…………………………….

SARAH LANGA SIU

DEPUTY REGISTRAR

30.01.2018

17


