
THE REPUBLIC OF UGANDA

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA

CIVIL SUIT NO. 648 OF 2002

MARIAM MUKASA alias }
NALONGO KITEREDDE } :::::::::::::::::::::::::::::::::::: PLAINTIFF

VERSUS

THE NEW VISION PRINTING &}
PUBLISHING CORPORATION  }  :::::::::::::::::::::::::: DEFENDANT

BEFORE:  THE HON. MR. JUSTICE R.O. OKUMU WENGI

JUDGMENT:

The  plaintiff,  a  widow,  whose  husband  is  said  to  have  been  slain  in

Mbarara,  in  the wake of  countrywide crackdowns then called Operation

Wembley, against criminal syndicates, sued the defendant for defamation.

It is alleged that the defendant’s papers Bukedde and Orumuri variously

published of and about the plaintiff reports referring to her or associating

her to “enemies” guns and thieves, some of whom were killed.  The papers

also  caricatured  the  plaintiff  and  her  daughter  in  a  Pyrrhic  victory

celebration amid these operations when the child excelled in her PLE mock

exams.  The papers then reported that Salongo Aziz, the late husband of

the plaintiff, had been gunned down for terrorism.  It is also said that the

publications  allege  that  the  plaintiff  was  arrested  for  alleged  acts  of

terrorism  and  armed  thuggery.   In  a  rather  detailed  plaint  the  plaintiff

contended that these articles depicted her in very bad light as a dangerous

1



thug whereas she is  a bona fide businesswoman whose reputation has

been greatly injured by the publications.  She contended that the defendant

should  be  held  liable  for  libel  and  the  plaintiff  be  awarded  general

damages, an injunction and costs of the suit.

The  defendant  denied  liability  and  claimed justification  and  alternatively

qualified  privilege.   The  defendant  also  contended that  the  publications

complained of were not defamatory as such and were made in the public

interest and without ill will or malice.  All the publications were admitted and

exhibited as P1 to P4 and four issues were framed for the trial namely:

1. Whether the publications were defamatory of the plaintiff.

2. Whether the plaintiff suffered damages.

3. Whether  the  publications  were  justified  and  or  made  in

circumstances of qualified privilege.

4. Remedies.   

During the trial the plaintiff called 4 witnesses including herself while the

defendant also called 4.  Both counsel filed written submissions.  I agree

with the submissions by counsel for the defendant where he writes:-

“From the combined testimony [PW1, PW2, PW3 and PW5] above, it

is  evidently  clear  that  there  was  a  security  operation  in  Mbarara

around  the  period  of  June  –  August  2002  in  which  the  plaintiff’s

husband was killed.  It is clear that a search of the plaintiff’s house

was carried out by security operatives… the plaintiff with 3 other (sic)

male  members of  her  family  were arrested and taken to  Mbarara

2



police  station.   It  is  evident  that  whilst  this  was going  on  several

journalists were on site to witness these events…  It is further evident

that  the  plaintiff  was  detained  in  Mbarara  and  was  subsequently

taken  by  Wembley  (Kayanja’s  men)  to  Kampala  where  she  was

further detained… she was released on bond…”.

The  above  issues  arise  from  the  evidence  given  on  both  sides.   It  is

however the nature of the publications of the Wembley exercise in Mbarara

that has caused this dispute.  Reading the exhibits, one gets the feeling,

right  away,  that  the  reports  were  sensationalized  or  sexed  up.   The

reporters  seemed  to  have  been  sucked  up  into  the  euphoria  that

paradoxically accompanied the Wembley Crackdown.  The reporters and

their  esteemed  editors  would  have  been  alive  to  the  possibilities  of

probable innocence of those affected and avoided rendering a media trial in

which all the suspects rounded up were thugs, robbers and such adjectives

that clearly labeled them with blues collar criminality.  Such media trial in

my view was displayed  fully  in  the  publications  complained  of  and  the

plaintiff decided to take out these proceedings for redress.

From the exhibits presented and the oral evidence adduced in court, the

publications referred to the plaintiff and were published without due regard

to the presumed innocence of the plaintiff as an individual not withstanding

that her husband was eventually unable to explain his alleged misdeeds as

he perished in these operations.  For instance when it  is published that

“over 70 thieves, Kiteredde inclusive, were arrested” the implications is that

the one is also a thief.  The headlines complained of in the plaint contain

similar innuendos.  The gist, of one of the articles under the said headlines

3



also refer to and brand the plaintiff as an enemy.  The facts of her arrest as

a suspect would not have, if accordingly reported, conveyed the meaning it

had from a reading of exhibit P1.  Similarly there is an accusation against

the plaintiff  of having been found with a gun or that the said guns were

used  to  terrorise  people  in  Kampala,  Iganga  and  Soroti  in  exhibit  P3.

However the same level  of  untruth cannot be said of  exhibit  P2 except

when it is reported that they found “other guns in the chairs (sofa sets”.

While the body of the article states what Col. Elly Kayanja told reporters,

the issue of sofa sets teaming with other guns is incorrect and not true from

the evidence.  Similar statements with untruths waxed over pieces of fact

appear in Bukedde and Orumuri papers exhibited in court.  The cartoon

featuring the plaintiff’s child and herself exhibiting happiness at the child’s

performance  in  the  mock  examinations  is  quite  loaded  with  literary

sarcasm.  Indeed one journalist  in Mbarara who seemed to be uniquely

empathizing with the plaintiff  was also castigated in the Orumuri (exhibit

P4).   His  empathy  was  described  in  terms  of  a  despised  cohort  or

Chaperon.   He  was  mockingly  nicknamed  her  PPU  (read  either

“Presidential Press/Protection Unit”).  Such an industry description of any

journalist  seen  as  siding  with  the  plaintiff  was  clearly  not  friendly.   It

depicted the mood of the rustic press complained of by the plaintiff.  They

were  hostile  and  were  not  ready  to  report  much  of  any  aspect  of  the

plaintiff’s troubles that were favourable or value neutral to her.

I  am satisfied that the blend of strands of fact within the wool of rather

hostile and wanton exaggeration or perception robbed the exhibited pieces

of fair  media presentation of the plaintiff’s experience with the Wembley

Operatives.  It is rather typical of the case where an otherwise innocent

4



person  or  one  given  to  little  indiscretion  or  even  a  simple  suspected

association with a hated person or political  party  can be spontaneously

convicted in the whirlward of the oral literature of local and official mobs.

Such person or persons may be suppressed by an overarching Media or

mob perception.  Such that his suspected individual misdemeanor could

result in death, imprisonment or expulsion from office.  This is the problem

not only in a rumour driven society, but also where Law and Order, which

the Wembley Operation was designed to up hold, was essentially put in

jeopardy.  Suspects get held and detained in a period and area of relative

prevailing peace, there being no state of emergency or disaster in Mbarara

at the time.  an unguarded media will follow the boots of the operatives and

the many rumour millers and described suspects as monsters, heaping all

and sudry in their case profiles.

I am of the view that the Mbarara Press of the day was taken up by the

excitement  surrounding  Operation  Wembley,  if  I  may  call  it  that,  and

overstepped  its  professional  bounds.   The  reporters  themselves  were

literary artisans who had learnt on the job and worked for the defendant in

the  vernacular  sector.   They  perhaps  did  not  appreciate  the  legal  and

ethical  aspects  of  professional  journalism  in  the  context  of  its  legal

regulation.   They succumbed to  the spontaneity  of  local  public  opinion,

which was highly biased by the idea of civic vigilantism capitalized on by

Operation Wembley.

I find that the publications complained of were defamatory of the plaintiff.

The factual content in most of those articles did not make the texts, flawed

and bloated as they were, substantially correct.  On the other hand they

5



were used to malign the plaintiff’s person and lost the description of having

been true in substance but rather grossly exaggerated and spiced.  Hoare

Vs Jessop (1965) E.A. 218.  Moreover the reporters have not shown by

evidence that they did attempt to check out the correctness of their  hot

stories with the plaintiff before they filed their scoops:  Sarah Kanabo Vs

Ngabo HCCS 121/91.   I  think  the  Code that  governs  journalists  today

requires this of reporters of editors.  I also find and hold that the plaintiff

was injured in her dignity as a female human being and has suffered loss

and damage.

In saying the above I have been unable to say that the defences put forth

by the defendant, namely justification or qualified privilege, are available to

him.  This being libel, it  is quiet possible to discern the substantial facts

from the text  of  the articles complained of and separate these from the

excesses that stung the plaintiff.  The defendant had the duty on a balance

of probabilities to disprove falsehood.  I do think he could not have done it

given  the  quality  of  his  reporters  at  the  disputed  events,  its  refusal  to

apologise and also its suggestion that the framework facts were sufficient

to neutralize the innuendos and depictions made out by the stories:  See

Geofrey Ssejaba Vs. Rev. Patrick Rwabigonja (1977) HCB 37.

The other defence of  qualified privilege also fails as what was reported

went beyond the facts as they unfolded, even given the context that the

public interest was in the eradication of thugs, thieves, robbers, terrorists

and enemies.  I do not see that the statements were made honestly without

any indirect or improper motive, in other words in the absence of malice.

The plaintiff may have been associated to a person who was slain as an

6



undesirable person.  But the widow and the children, like many wives and

children of evil men are different individuals and deserve fairness even in

the media.

The source of the information as stated by D.W.2 was one Rutahigwa an

LDU  man  implicated  in  the  extra  judicial  killing  of  Aziz,  the  plaintiff’s

husband.  He surely was not an independent or reliable source even if Mr.

Ali Wasswa (DW2) dressed him up as his “security source” who told the

witness how they had killed Aziz.  All  in all  I  would find in favour of the

plaintiff who would be entitled to Judgment.

I have considered the submissions of both counsel.  I consider that the sum

of shs 4,000,000= (Four million shillings only) will be adequate relief to the

plaintiff.  In the result I enter judgment for the plaintiff against the defendant

for the sum of shs 4,000,000= with interest at 15% from the date of filing as

general damages for defamation.  The defendant will also pay costs of this

suit to the plaintiff.

R.O. Okumu Wengi

JUDGE

29/3/2004. 

30/6/2004

7



Kandebe for plaintiff

Denis Owor for Defendant.

Court:

Judgment read.

Sgd by:  Namundi Godfrey

               DEPUTY REGISTRAR.

         

8


