
THE REPUBLIC OF UGANDA 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA 

CIVIL SUIT NO.488/98 

REV.MATHEW ODONG & 4 OTHERS……………………………PLAINTIFF. 

VERSUS 

ATTORNEY GENERAL & 3 OTHERS…………………………… DEFENDANT 

BEFORE: THE HON. MR. JUSTICE P. MUGAMBA     

JUDGMENT  .   

The five plaintiffs were Catholic priests serving in the Archdiocese of Gulu. Sadly, one of 

them, Rev. Fr. Dr. Vincent E. Okot Obura has since departed this life. This action is against 

the four defendants jointly and severally. Besides the Attorney General, no other defendant 

entered a defence of any sort. An interlocutory judgment was accordingly entered against the 

three defendants. When hearing commenced the defence filed by the Attorney General was 

struck out because it offended against the requirements of Order 6 rule 1 of the Civil 

Procedure Rules. In consequence hearing proceeded ex parte. 

A press conference addressed by Colonel James Kazini then Commander of the Fourth 

Division, UPDF and Lt. Shaban Bantariza then Public Relations Officer, Fourth Division, 

UPDF appears to be the genesis of this action. The press conference attracted many other 

people from the locality of the Gulu Municipality. Apart from the press conference which was

recorded on tape and played on Radio Uganda and Radio Freedom, a local FM station, there 

was a press release. Both the press conference and the press release named the five plaintiffs 

amongst the eight people who were collaborating with the Lords Resistance Army of Joseph 

Kony as co-coordinators. They were said to have been part of the group that planned the 

abduction of girls from Aboke School and to have been involved in activities in Kitgum and 

elsewhere during the previous year. Rebels who had surrendered to UPDF were said to have 

identified those named and police, after I was informed, had finished its investigations. The 

defendants had made it known, that they were innocent, to the Commander and to others in 

1



authority but no apology was drawn and no retraction of the allegations was made. Hence this

action.

The plaintiffs pray for general damages for libel, slander and defamation, punitive/aggravated

damages, interest on both general damages and punitive/aggravated damages at the rate of 

26% from the date of filing this suit till payment in full and costs of the suit.

It was an undertaking on the part of Counsel for the plaintiff to file written submissions but 

for reasons best known to himself he defaulted. As issues were not framed prior to this 

hearing I consider them to be:-

1. Whether the plaintiffs were defamed? 

2. Whether the defendants are liable? 

3. What relief if any is available? 

Concerning the first issue, four witnesses were called on behalf of the plaintiffs to prove that 

the plaintiffs were defamed. The four witnesses were Rev. Msgr Matthew Odong (PW1), Rev.

Fr. Matthew Okun Lagoro (PW2), Rev. Fr. Isaias Okelo P’Ogik (PW3) and Ms Innocent 

Florence Grace Aloyo (PW4). In the main, those of the plaintiffs who testified related how 

they had come to learn of the words spoken at the press conference, on Radio Uganda, on 

Radio Freedom, those in The New Vision, in Rupiny and in the Monitor. They tendered in 

exhibit copy of the Rupiny of the week May 21 -May 27, 1997 as exhibit P1. The translation 

from the Lwo contained in Rupiny into English was received as exhibit P2. Exhibit P3 was 

copy of The New Vision of 17th May 1997. While the copy of The New Vision contained the 

story generally it did not name any of the plaintiffs. Exhibit P4 was a press release by the 

plaintiffs denying the allegations. It was dated 15th August 1997. Exhibit P5 was a recorded 

cassette of the news item on Radio Freedom together with its transcription in Lwo, after 

translation, by PW4. Each of the plaintiffs who testified stated that he was defamed and each 

expressed what he felt after he learnt of the offensive statements. They stated that the 

statements made them feel like cheats and criminals who were unworthy of their vocation as 

priests. It is true that the publication of words defamatory of the plaintiff gives rise to a prima

facie cause of action. The law presumes in the plaintiff’s favour that the words are false, 

unless and until the defendant proves the contrary. See Gantley on Libel and Slander (8th 

edition) para 5 at page 6. Nevertheless the same authority at paragraph 19, page 13 states that 

2



defamation belongs to the class of torts in which the defendant becomes liable to the plaintiff 

by reason of a transaction with a third party, not for publication to the plaintiff himself. I find 

for a fact that the words attributed to Col. Kazini and broadcast on Radio Uganda and Radio 

Freedom and, also, those words published in Rupiny were capable of being defamatory to the

plaintiffs. Where the words complained of impute commission of criminal offences by the 

plaintiff, those words are defamatory. See Blaze Babigumira vs. Hanns Besigye HCCS 

744/92 reported in [1993] IV KALR 39. In Odongkara vs. Astles [1970] EA  377 Phadke J 

held that the exact offence need not be specified, words involving a general charge of 

criminality will suffice provided they impute some offence for which the plaintiff can be 

made to suffer corporally by way of punishment. That being the position, and being mindful 

of the fact that the words complained of were allowed to circulate freely, even to third parties,

I am satisfied that the plaintiffs were defamed. See East African Standard vs. Gitau [1970] 

EA 678.

The second issue is whether the defendants were liable. I note the first defendant was joined 

in a representation capacity under the Government Proceedings Act. While I acknowledge 

that Col. Kazini was a military officer I find no basis for holding the Attorney General 

vicariously liable for what the officer might have had to say at the press conference. I am 

mindful of the authority in Muwonge vs. Attorney General [1967] EA 17 and others of the 

cases regarding instances where soldiers on a given mission have done acts that have resulted

in the Attorney General being found vicariously liable on account of him acting in the course 

and scope of their employment. In the instant case I do not believe that it was in Col. Kazini’s

due course or scope of employment to address a press conference. In any case it is not alleged

by the plaintiffs that the plaintiff was so acting rather than on a frolic of his own. See Poland 

vs. Parr (John) & Sons [1927] 1K.B. 236, 240; I Ilkiw vs. Samuels [1963] 1WLR 991, 997, 

1002, 1004. Perhaps it would have been profitable for the plaintiffs to sue the officer himself. 

In the result I do not find the Attorney General liable. Similarly I do not find The Editor, The 

New Vision liable. In Construction Engineers & Builders Ltd vs. The New Vision and 3 

others HCCS 67/91 reported in [1994] KALR 37 this Court held that a publication even if 

defamatory, must refer to the plaintiff in order that it is defamatory of him. The New Vision 

article exhibited did not refer to any of the plaintiffs. That leaves the balance two of the 

defendants. In Lakidi vs. Lalobo [19711 EA 87, 89B the Court of Appeal for East Africa 

stated: 

3



‘To render the appellant guilty of libel, it was, in my opinion, necessary for the 

respondent to prove that the answers represented substantially what the appellant had 

said and that he had expressly or impliedly, authorized their publication. I would 

qualify this by saying that, in my opinion, authorization should very readily be 

implied when a person has agreed to give an interview to a press reporter and that 

once that fact is established, the onus would shift to the person who alleged that he 

had authorized publication.’

The circumstances of this case are that Col. Kazini was also not joined in this case and 

defendants 3 and 4 filed no defence. I find defendant 3 and 4 liable for publication of the libel

material published in the relevant copy of Rupiny.

The final issue is what relief is available to the plaintiffs. I have not been assisted by the 

plaintiffs concerning the question of damages. In Rev. Fr. John Nendegger vs. The Telecast 

Newspaper & 2 others [1988 – 1990] HCB 155 where the plaintiff was defamed as being a 

corrupt person this court awarded damages of Shs. 3,000,000/=. In Mangal vs. Sharma [1968]

EA 620 the plaintiff was an Advocate practicing law in Dodoma. He sued the defendant who 

was his client on account of a defamatory letter the client had written to the Commissioner of 

Lands and to the Bank. The plaintiff was awarded damages of Shs. 1,000/= Court having 

taken into account the fact that the area of publication was very narrow. In Joshua Wanume 

Kibedi vs. FAD and Another HCCS No. 69/87 (unreported) a former Foreign Minister was 

awarded Shs. 4,500,000/=. Taking into account the fact that the plaintiffs have been subjected

to anguish and hurt feelings, the pristine nature of their vocation, the parameters to which the 

offensive words were allowed to spread and the declining value of the Uganda shilling I 

would consider damages of Shs. 10,000,000/= to each of the plaintiffs meet the ends of 

justice. I decline to award exemplary/punitive damages as they are inapplicable. The 

plaintiffs are entitled to costs of this suit and to court’s rate of interest on the damages and 

costs from the date of judgment until realization in full.

P.Mugamba                                                                                                                    Judge

01/03/02

4


