
THE REPUBLIC OF UGANDA 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA 

CIVIL SUIT NO.516/97 

CHARLES SABIITI&OTHERS…………………………………… PLAINTIFFS 

VERSUS 

TEDDY SEEZI CHEEYE………………………………………… DEFENDANT 

BEFORE: THE HON. MR. JUSTICE MUGAMBA     

JUDGMENT     

At the time this suit was filed the three plaintiffs herein were respectively Chief Accountant, 

Deputy Chief Accountant and Chief Internal Auditor of the New Vision Printing and 

Publishing Corporation. The first defendant was at the time Editor in-chief and the second 

defendant was the Proprietor and Publisher of a publication called Uganda Confidential. 

This suit was brought jointly and severally against both defendants by the plaintiffs seeking 

general, special and exemplary/punitive and/or aggravated damages arising from an article 

‘“Eating” scandal triggers off crisis in “New Vision”’. The article was contained in the 

publication of November 8-15, 1996. In the written statement of defence the defendants 

maintain the article is true in substance and fact, that it was published without malice and is a 

fair comment in a matter of public interest. The defence states further that the statement is not

highly defamatory of the plaintiffs and that the plaintiffs’ reputation and character has not 

suffered at all as a result of the publication. 

The following issues were agreed at the outset: 

1. Whether the article complained of was true?                                                    

2. Whether the article was a fair comment on a matter of public interest? 

1



3. Whether the article was defamatory of the plaintiffs? 

4. If so what remedies are available to the plaintiffs? 

Court heard the evidence of eleven witnesses called on behalf of the plaintiffs, inclusive of 

the three plaintiffs, in proof of their case. No witnesses were called in support of the defence. 

What is more on 29th August 2001 when Counsel for the defendants had declared that the 

defence were calling no witnesses and were therefore closing their case Counsel for both 

parties agreed to file written submissions. There have been no written submissions by the 

defendants. Consequently this case will be decided on what evidence is available. 

The first issue is whether the article complained of was true. The plaintiffs tendered copy of 

the Uganda Confidential for the period November 8-15, 1996, where the article was 

contained, as an exhibit. It was received as Exhibit P.1. All the three plaintiffs deny receipt of 

the money that article alleged they did receive and the manner they allegedly got it. The 

plaintiffs called the evidence of PW11 William Pike who was the Managing Director and 

Editor in-Chief of New Vision Printing and Publications Corporation. It was his evidence that

the Corporation’s accounts had been in good order and no impropriety had been evident. He 

testified that the article was not true. The next thing one would have expected to transpire in 

light of the claim by the plaintiffs is evidence on behalf of the defendants trying to show that 

the article contained statements which were true. As such is not forthcoming, I will hold that 

there is no evidence to show that the article is true. 

The second issue is whether the article was a fair comment in a matter of public interest. This 

Court in Figuerado vs Editor, Sunday     Nation & Others   [19681 EA 501 stated the position 

at page 505 of the report thus: 

‘To succeed in a defence of fair comment, the words “complained of” must be shown 

to be: (a) comment, (b) fair comment, (c) fair comment on some matters of public 

interest. At the trial it is incumbent on a defendant to prove (1) that each and every 

2



statement of fact in the words complained of is true and (2) that the comment on the 

facts so proved was bona fide fair comment on a matter of public interest. If a 

defendant fails to prove the truth of any of the statement of facts, he fails in his 

defence.’ 

The defendants did not deem it necessary to bring evidence to show that the article was a fair 

comment on a matter of public interest. In the result I hold that the article fell short of the 

standard of fair comment. 

Whether the article was defamatory of the plaintiffs is the third issue for resolution. The 

Court of Appeal for East Africa in East African Standard     vs Gitau   [1970] EA 678 per Spry, 

Acting President, stated the position thus at page 681: 

“The test of what is defamatory is whether the words complained of would tend to 

lower the reputation of the plaintiff in the opinion of right-thinking persons. I do not 

think this is a case where the words used would be analysed too closely. I think we 

should look at the general impression they are likely to create in the minds of 

reasonable persons. ..” 

See also Hough vs London Express Newspapers Ltd [1940] 2 K.B. 507 and Lewis     vs   

Daily Telegraph [19631 2 All ER 151. PW4, PW5, PW6 and PW7 knew all the plaintiffs. 

They read the article complained of and understood the article to mean that the plaintiffs had 

taken advantage of their positions and misappropriated money from their employer. They no 

longer held the plaintiffs in the high esteem in which they held them before. PW8, wife of the

second plaintiff, after reading the article came to regard her husband as dishonest. I have no 

doubt in my mind that the article was defamatory of the plaintiffs. In the absence of 

explanation I find the article malicious also. 

Before I go to the last issue agreed, I must state that evidence in this case was heard by my 

late brother Justice Ignatius Malinga who unfortunately was not allowed to see this case 

through. In the course of hearing he made two rulings reasons for which he undertook to give 

3



on the occasion of judgment. I must turn to that unfinished business now. 

On 3rd November 1997 when the first plaintiff had started testifying the second defendant 

protested the presence of the other plaintiffs in court as that was prejudicial to his case. Court 

thereafter overruled the objection promising to give reasons at the time of judgment. The 

plaintiffs are parties to a suit and as such have a right to be present throughout the course of 

the suit in court. To send them out of court at any stage would be excluding them from the 

hearing of their case. This cannot be done. 

On 22nd October 1998 Counsel for the defendants objected to a witness quoting beyond the 

words put under quotation marks in the plaint within paragraph 5. I note that in a way court 

did give its reasons for overruling the objection. At any rate it is noteworthy that quotation 

from the passage objected to did not continue after the overruling. 

Having reached the conclusions I have I give judgment to the plaintiffs. 

There remains the question of what reliefs are available to the plaintiffs. Apart from general 

damages the plaintiffs claim exemplary/punitive damages. Concerning exemplary/punitive 

damages the position was optly stated in W.S.O. Davies vs Mohanlal Karamshi Shah     

[1957] CA 352, 354 thus: 

“The third point indicated a failure by the learned judge to appreciate that punitive or 

exemplary damages are, as their names imply, damages by way of punishment or 

deterrent. They are given entirely without reference, to any proved actual loss suffered

by the plaintiff”. 

The plaintiffs in their submissions pray for Shs.5, 000,000/= as exemplary/punitive damages. 

I want to believe that the defendants have realised the folly of printing and publishing 

defamatory article of the nature before court and that as a result they should be encouraged to

thrive if they are to disseminate more agreeable news and ideas. In that vein exemplary 

4



damages will be Shs.3, 000,000/= to each of the plaintiffs. 

Concerning general damages counsel for the plaintiff suggests Shs.7, 000,000/= to each of the

plaintiffs having reviewed various awards by this court to different people over time. The 

case of Kaijuka vs Cheeye     HCCS 688/91 where an award of Shs.14, 000,000/= general 

damages was made to a Cabinet Minister and that of Rhoda     Kalema     vs William Pike   HCCS

611/93 where Shs.4, 500,000/= was awarded to a former distinguished civil servant and then 

that of Gordon Wavamuno     (without more particulars) where Shs.l5, 000,000/= was awarded

as general damages to a local and international businessman. Perhaps I should add that case 

of Emmanuel     Tumusiime     Mutebile & 2     others vs Teddy Ssezi Cheeye   HCCS 341/92 

where Shs.4, 800,000/= was awarded to a Permanent Secretary. Taking into account all the 

circumstances and the value of the currency I would award Shs.6,.000,000/= to each of the 

plaintiffs as general damages. 

There shall be interest accruing at 20% per annum on general damages and 

exemplary/punitive damages from the date of judgment until realisation in full. 

The plaintiffs are entitled to costs of this suit. 

P.Mugamba 

Judge 

15/11/2001

5


