
a

THE REPUBLIC OF UGANDA
IN THE COURT OF APPEAL OF UGANDA AT KAMPALA

CryIL APPEAL NO. O17O OF 2022
1. MONITOR PUBLICATIONS LIMITED

A NATION MEDIA GROUP
2. THE MANAGING DIRECTOR

MONITOR PUBLICATIONS LTD
3. THE MANAGING EDITOR/EXECUTIVE EDITOR/EDITOR-IN-

CHIEF, THE MONTTOR PUBLTCATIONS
4. THE EDITO& SUNDAY MONTTOR

A PUBLICATION OF THE MONITOR PUBLICATIONS LIMITED
5. ANDREW BAGALA:::::::: raalaalllallttalaatltttaaaaattlatt

taaliatllaraaataatllaatllaaiattltt :APPELLANTS

VERSUS

PIUS BIGIRIMANA: : : : : : : : : :: : : RESPONDENT
(Appeal and Cross-Appeal from the decision of the High Court of Uganda at Kampala
(Civil Division) before Sekaana, l. dated 1@ December, 2021 in Ovit Suit No. 0612 of
2017)

CORAM: HON. LADY JUSTICE ELIZABETH MUSOKE, JA
HON. MR. JUSTICE MUZAMIRU MUTANGUI.A KIBEEDI, JA
HON. MR. JUSTTCE CHRTSTOPHER GASHTRABAKE, JA

JUDGMENT OF ELIZABETH MUSOKE. JA

This appeal and cross-appeal arise from the decision of the High Court
(Sekaana, J) in a suit for defamation fited by the respondent against the
appellants.

Background

The respondent is a high ranking Public Officer currently seruing as the
Permanent Secretary/Secretary to the Judiciary. He previously serued as
Permanent Secretary in the Ministry of Gender, Labour and Social
Development and before that in the Office of the Prime Minister. The 1*
appellant is a publisher of the Daily Monitor, Saturday Monitor and Sunday

aaaatlllaallla
ttlaatllaaital

1 G



Monitor newspapers ("Monitor NewspapersJ. The 2nd appellant is the
Managing Director of the ls appellant. The 3'd appetlant is the Editor in Chief
of the Monitor Newspapers. The 4tr appellant is the Editor of the Sunday
Monitor Newspaper. The 5th appellant, was at all material times, a journalist
who often authored articles in the sunday Monitor Newspaper.

By a plaint dated Bth December, 20L7, the respondent sued the appellants
for defamation in relation to a story published in the Sunday Monitor of
November,20L7, which he alleged contained defamatory statements against
him. The respondent claimed that the story and other stories eartier
published in several Monitor Newspapers constituted a scheme to publish
defamatory statements about him. He sought the award of generat,
exemplary and punitive damages, as vindication for the defamatory stories,
with interest and costs of the suit.

On 20th November,2020, the respondent filed an amended ptaint, in which
he more fully set out the allegations in relation to the other defamatory
stories in addition to the story of Btr November,ZOLT. The additional storieq
which were 14 in total, were contained in several issues of the Monitor
Newspapers published on several dates between 2OL2 and 2015. He prayed
for general damages of Ug. shs. 1,000,000,000/= (one Billion uganda
shillings), exemplary damages of ug. shs. 900,000,000/= (Nine Hundred
Million Uganda Shillings, an order compelling the appellants to publish an
apology for the defamatory stories, a permanent injunction restraining
fufther publication of the defamatory stories, interest on the damages and
costs of the suit.

The appellants, in their joint Amended Written Statement of Defence, denied
that the stories were false or defamatory, and contended that the stories did
not carry the meaning ascribed to them by the respondent. Furthermore, the
appellants raised the defence of qualified privilege in relation to thifteen of
the stories, the defence of justification for the foufteenth story, and the
defence of fair comment in relation to the fifteenth story.

After considering the evidence, the tearned trial Judge, in his judgment found
that all the fifteen stories were defamatory against the respondent. He also

2

f



rejected the respective defences of qualified privilege, fair comment and
justification raised by the appeltants (although he only expressly addressed
the defence of qualified privilege). The learned trial Judge awarded the
respondent a sum of Ug. Shs. 350,000,000/= as general damages and Ug.
shs. 100,000,0001= as exemplary damages for acombined sum of ug. shs.
450,000,000/=, with interest at 10% from the date of his judgment till
payment in full. The learned trial Judge also ordered the 1* respondent to
publish an apology to the respondent. He atso made an order of permanent
injunction to restraln the appellants from writing defamatory stories against
the respondent. He also awarded costs of the suit to the appellant.

The appellants were dissatisfied with the decision of the learned trial Judge,
and now appeal to this court, on the following grounds:

"1. The learned trial Judge erred in law in holding that the different
causes of action that were introduced by the amendment of the
respondent's plaint filed on November, 2020 in respect of
pafticular publications of 14u October, 2Lt2,4s December,2OL2,
28th December, 2o1-2t 29u December, zotz,21st Februory, zo1;g:,
2nd November, zorzt 7th November, 2012, 96 Novembe r, 2or2.,
16h November, zoL2t 30h November, zot.2,7h March , zotz, 7ti
March, 2oL3, 26s March, 2013 and 10s March, 2013 were not
barred by limitation.

2. The learned trial Judge failed to properly evaluate evidence of
each impugned publication separatety thereby making an omnibus
finding of Iiability against the appellants which constituted an
error in principle.

3. In failing to consider and evaluate evidence adduced in respect of
each publication complained of separately, the learned trialJudge
erred in law in generally rejecting the defence of qualifi-d
privilege without reference to the pafticutar publications in
respect of which it was raised.

4. The learned trial Judge erred in law in failing to consider the
defences of justification and fair comment in respect of
publications in reference to which they were raised.

3



The learned tria! Judge awarded excessive damages which award
constituted an error in principle."

The appellants prayed that this Court allows the appeal and sets aside the
judgment and orders of the High Court, and grants them the costs of the
appeal and in the High Couft.

The respondent opposed the appeal. He also cross-appealed against part of
the Judgment of the High Court on the following grounds:

5

tt1. That the award of Ug. Shs. 3501000,000/= (Three hundred, Fifty
Million Shillings Only) was not sufficient compensation for the
damage caused to the cross appellant/respondent's reputation
and for the distress and humiliation that the defamatory
publications had on his dignity as a Permanent Secretary and was
not commensurate to the extent of the damage done to him.

2. That the award of Ug. Shs. 10010001000/= (One Hundred Million
Shillings Only) as exemplary/punitive damages awarded is not
sufficient enough to serue as punishment to the appellants and to
deter them from repeating the same defamatory publications."

The respondent prayed that this Court allows the cross appeals and revises
the respective awards to Ug. Shs.450,000,0001= for general damages and

Ug. Shs. 150,000,0007= for exemplary damages. He also prayed for the
costs of the cross appeal.

The appellants opposed the cross appea!.

Representation

At the hearing, Mr. James Nangwala and Mr. Brian Kajubi, both learned
counsel, appeared for the appellants. Mr. Godfrey Himbaza and Mr.

Ssebumpenje Twalhat, also, both learned counsel, appeared for the
respondent.

The pafties rely on written submissions filed with leave of Court.

4



Appellants' written submissions

Counse! for the appellants argued each ground independently in ascending
order.

Ground 1

Counsel submitted that the learned trial Judge erred in finding that the
respective causes of action based on the foufteen publications referred to in
ground 1, that were introduced in the respondent's amended plaint filed on
20th November, 2020, were not barred by Iimitation. He contended that the
learned trial Judge's finding was based on a misconception that the amended
plaint merely gave further and better pafticulars of causes of action that had

already been sufficiently set out in the initial plaint. Counsel submitted that
the initial plaint did not sufficiently set out facts establishing a cause of action
in regard to each of the foufteen publications. Counsel submitted, citing the
case of Nkalubo vs. Kibirige [1973] 1 EA 103, that pleadings in
defamation actions are sufficient only if they fully set out the alleged
defamatory statements. He also cited a passage at page 260 of the text book
Gatley on Libel and Slander in Civil Actions, 4'n Ed that:

"In a libel the words used are the material facts and must therefore be
set out in the statement of claim; it is not enough to describe their
substance, purpoft or effect. The law requires the very words of libel to
be set out in the declaration in order that the coult may judge whether
they constitute a ground of action - "whether they are Iibel or not". In
libel you must declare upon the words; it is not sufficient to state their
substance.

Counse! contended that as the defamatory statements in the fourteen
relevant publications were not set out in the initial plaint, the correct
deduction should have been that the respondent had not pleaded the same.
He could not therefore claim to be giving further and better particulars in the
amended plaint but rather was introducing new causes of action.

Counsel submitted that the new causes of action in regard to the foufteen
publications were barred at the time of their filing. He referred to Section
3 (1) (a) of the Limitation Act, Cap. 8O that provides that al! actions in

5



toft are barred upon expiry of 6 years from the date the cause of action
accrued. He pointed out that all the impugned publications were published
at least B years before the filing of the amended plaint, and were therefore
time barred. Counsel submitted that the trial Court had no power to enlarge
the time laid down by a statute for bringing a cause of action as was held in
the case of Makula International Ltd vs. Nsubuga [1982] HCB 11.

Counsel further submitted that it was immaterial that the appellants did not
plead the issue on limitation of the appellants' causes of action, as a point
of law need not be pleaded for it to be considered. In counsel's view, when
the point on limitation was raised in the appellants'submissions, the learned
trial Judge was obligated to consider it and resolve it in the appellants'
favour. Counsel urged this Court to find that the Iearned trial Judge had
erred when he found that the limitation could not be considered since it had
not pleaded by the appellants. He cited the case of Mugyenzi vs. Uganda
Electricity Generation Co. Ltd, Couft of Appeal Civil Appeal No. 167
of 2018 (supra) in support of his submissions. In that case it was held that:

"One is not precluded from raising a question of law simply because it
was not pleaded. Limitation is both a question fact and law and ought to
be pleaded, unless of course the facts are not in issue."

Counsel concluded that the learned trial Judge had reached erroneous
findings on the issue of whether the fourteen publications were time barred.
He submitted that ground 1 of the appeal ought to succeed.

Ground 2

Counsel submitted that the learned trial Judge erred in law in considering
the stories together and making an omnibus finding that all the stories were
defamatory and were intended to tilt public opinion against the respondent.
He contended that a judge faced with a defamation case concerning various
defamatory stories is expected to assess the words in each story
independently before making appropriate conclusions on each story.
According to counsel, it was therefore erroneous that the learned trial Judge
reached an omnibus conclusion for all the stories.

6



Counsel submitted that without prejudice to the above submission, this Court

should reappraise the evidence as a first appellate Court is expected to do,

and conclude that the defence of qualified privilege that the appellants raised

in respect of all the alleged defamatory publications should have succeeded.

He submitted that ground 2 of the appeal should also succeed.

Ground 3

Counsel faulted the learned trial Judge for failing to consider the defences of
qualified privilege, fair comment and justification that the appellants raised

against the respondentt claims. He contended that the learned tria! Judge

ignored to consider defence counsel's submissions in suppott of the case for
the appellants. The submissions were based on the UK House of Lords case

of Jameel vs. Wall Street Journal [2006] UKHL 44, the authoritative
textbook of Gatley on Libel and Slander (supra) and the applicable

Principles II and XKVI of the National Objectives and Directive
Principles of State Policy, and according to counsel should have led to
the upholding of the defences of qualified privilege, fair comment and
justification pleaded by the appellants.

Counsel further faulted the learned trial Judge for overlooking the fact that
the appellants published the relevant publications in performance of their
constitutional duty to combat corruption.

Fufthermore, counsel submitted that the learned trial Judge erred when he

ignored the principles in the Jameel case (supra) and instead applied
principles set out in the case of Reynolds vs. Times Newspaper Ltd

[1999] 4 All ER 609, yet the former case overruled the latter case and

departed from its principles. In addition, according to counsel, the learned

trial Judge did not apply the defence of qualified privilege to the relevant

stories and merely concluded that they were false. In counsel's view, the
learned trial Judge was bent on finding the appellants liable.

Counsel further submitted that the learned trial Judge based his decision to
reject the qualified privilege not on the law but on sentimental views such

as where he stated that:

7
W



"Therefore, Parliament should never be used to defame personalities
and no justification can ever be made for statements not made in
execution of their mandate as people's representatives especially
interuiews in "corridors" or "parking areas" or "canteen" of Parliament
or any other idle talk related to Parliament work."

Counse! contended that the alleged defamatory publications focused on
Parliamentary proceedings that probed the loss, through corruption, of
taxpayers'money to the tune of Ug. Shs. 50,000,000,000/=. The money was
intended to be channeled to beneficiaries in Northern Uganda, through the
Office of the Prime Minister at a time when the respondent was the
Accounting Officer. To counse!, it was therefore necessary to probe whether
the respondent was by action or inaction liable for the Ioss of the money,
and the appellants had done that in the relevant publications. Counsel
further submitted that the fact that the respondent was found complicit by
Parliament and the Auditor General in the Ioss of the relevant monies was
sufficient to save the appellants from liability for the relevant publications.

Counsel submitted that ground 3 should also succeed.

Ground 4

Counsel faulted the learned trial Judge for ignoring to consider the defences
of justification and fair comment that the appellants raised against the
respondent's claims. He pointed out that the defence of justification was
raised in respect to the publication of 4th December, 20tZ titled
"Bigirimana's Wife acquires Shs 25OM Mercedes Benz", but was not
considered at all in the Iearned tria! Judge's judgment. Counsel submitted
that the learned trial Judge erred when he evaluated all evidence including
the one concerning this publication in an omnibus fashion. He invited this
Couft to reappraise the evidence and uphold the defence of justification in

relation to the highlighted publication.

It was also submitted that the learned trial Judge erred when he ignored to
independently consider and make a specific finding regarding the defence of
fair comment that was raised by the appellants in response to the alleged
defamatory story published on 5th November, 2017. The story quoted a

police officer Grace Akullo as having stated that:

8



"We have written to PS Bigirimana to record a statement with our
detectives to help us understand how the funds were used but up to now
he has refused. How can we fast-track the investigations when people who
claim to be whistleblowers don't want to cooperate?"

In counsel's view the above publication amounted to fair comment, which,

as defined in the cases of Mukoome and Another vs. The Editor in Chief
of Bukedde Newspaper and Others (not citation provided) was

defined as any honest expression of opinion on a matter of public interest,

however exaggerated. Counsel fufther referred to a statement in the

textbook, Duncan and Neil on Defamation, 3'd Edition at page 131
that the law does not require the defendant to satisff the Coutt that his

comment was objectively right but only that the comment was one that he

was entitled to make. Counsel urged this Court to reappraise the evidence

and find that the publication of sth November, 20L7 constituted fair

comment.

Ground 5

Counsel submitted that the amount of Ug. Shs. 450,000,000/= that was

awarded to the respondent as damages was outrageous and was most likely

based on a wrong principle of law, and exceeded the amount of damage

suffered by the respondent.

It was also submitted that the amount awarded was not in accordance with

amounts awarded by the courts as damages in previous defamation cases.

He referred to the case of Red Pepper Publications Ltd and Another
vs. Retired Chief Justice Wambuzi, Couft of Appeal Civil Appeal No.

128 of 2OL7 (unrepofted) which discussed appropriate amounts of
damages in defamation cases, and contended that the amount awarded in

this case exceeded the amount considered appropriate in that case. In that
case, the Couft found an award of Ug. Shs. 375,000,0001= for defamation

of a Retired Chief Justice as excessive. Counse! contended that the

respondent's reputation did not reach the level of that of a Retired Chief

Justice.

9

6""



Counsel fufther submitted that the manner of the apology that the learned
trial Judge ordered the appellants to publish, "with equal publicity as the
impugned defamatory publications for a period of two weeks at Ieast 2 times
a week" was oppressive and unprecedented and ought to be set aside.
Counsel also submitted that the permanent injunction to restrain fufther
defamatory publications should not have been made since all publications
are deemed proper unless a Couft deems them defamatory.

Counsel submitted that ground 5 should also succeed.

Respondent's subm issions

Counsel for the respondent also argued the grounds independently in
ascending order.

Ground 1

Counsel submitted that the learned tria! Judge was right when he held that
the claims regarding the fourteen publications more fully set out in the
amended plaint were not time barred. Counsel contended that the
respondent had, in his original plaint, claimed that the appellants had on
several occasions between 2012 and 2015 published defamatory stories
about him. Futther, that although the respondent did not more fully set out
the defamatory stories in the original plaint, he did just that in the amended
plaint. In counsel's view, since the respondent referred to defamatory stories
written between 20L2 and 2015, he sufficiently pleaded those actions in the
original plaint, and thus the amended plaint only serued to substantiate his
earlier claims. This was the case for all the publications referred to in ground
1 of the appeal. Counsel contended that the time for filing of the original
plaint should be taken as the time when the action in relation to the fourteen
publications was filed, and since the limitation period had not begun to run
at the time of filing of the original plaint, the causes of action in respect to
those publications were filed in time.

Fufthermore, counsel submitted that the plaint was amended following an
application by the respondent which was not opposed by the appellants.

10



Thus, the failure to oppose that application, in counsel's view estopped the
appellants from raising it in their submissions and in this appeal.

Counsel submitted that ground 1 of the appeal should fail.

Ground 2

Counsel submitted that the learned tria! Judge had at pages 25 to 44 of his
judgment considered all the publications independently, contrary to the
submissions for the appellant. Counsel submitted that the learned trial Judge

was alive to the principles on the law of defamation and applied them in the
present case. He urged this Court to uphold the learned trial Judge's findings.

Ground 3

Counsel submitted that the learned trial Judge was right in finding that the
defence of qualified privilege was not available in respect of the defamatory
publications. Counsel referred to severa! cases for the principles on qualified
privilege, including the cases of Adam vs. Ward [1917] AC 509;
Reynolds vs. Times Newspaper Ltd 1[2001] AC L27,205 and
Whiteley vs. Adams (1863) 15 CB 392, 4L4 for the principles on the
defence of qualified privilege. He submitted that the defence was not
available because: 1) the appellants failed to carry out adequate
investigations to establish the truth before publishing the stories; 2) failed
to reach out to the respondent to get his side of the story before publication;

3) the sources of the stories were mostly MPs aggressive against the
respondent; 4) the stories related to closed door meetings which the
appellants did not attend; 5) the appellants continued to publish their stories
even when the Auditor Genera! stated the corrupt persons; 6) the continued
false publications were evidence of malice.

With regard to the submission for the appellants that the publications arose

from Parliamentary proceedings, counsel submitted that this was not the
case.

Counse! also contended that in some respects, the appellants'submissions
were based on failure to read the stories as a whole.

11



Furthermore, counsel noted the contention by the appellants that they
published the stories in exercise of their constitutional duty to expose and
combat corruption. He however contended that exercising that duty had to
also take into account the need to respect the reputation of others and to
respect due process. Counsel submitted that the appellants were wrong to
make premature accusations against the respondent and also wrong not to
apologise when the respondent was cleared and other persons in the Office
of the Prime Minister found guilty of corruption that led to loss of the money.

Counsel submitted that ground 3 must also fail.

Ground 4

Counse! submitted that the learned trial Judge cannot be faulted for not
considering the defence of justification as the same was not pleaded by the
appellants and neither did they lead evidence to prove it at the trial. Counsel
cited the cases of Inteffreight Forwarders (U) Ltd vs. East African
Development Bank, Supreme Court Civil Appeal No. 33 of 1992; and
Monday vs Attorney General, Supreme Couft Civil Appeal No. 16 of
2010 (both unreported) for the proposition that the Court should not
consider a case not set up in a pafi's pleadings.

It was fufther submitted that in any case, assuming the appellants pleaded
the justification, they had not adduced sufficient evidence, that is, to a

standard beyond reasonable doubt to prove the defence. Counsel referred
to the case of Monitor Publications Ltd vs. Assimwe, Supreme Couft
Civil Appeal No. 15 of 2013 (unrepotted) where Tumwesigye, JSC
held to the effect that a plea of justification where the defamatory
statements impute commission of a criminal offence, must be as required in

criminal cases. Counsel pointed out the defamatory publications portrayed
the respondent as having committed corruption and therefore they had not
satisfied the high standard of proof.

Counsel submitted that in any case, the defamatory stories were full of
falsehoods thus negating the defence of justification. The respondent had
never bought a car for his wife as alleged in one of the stories.

12



Counsel also submitted that the defence of fair comment was also not
pleaded and the learned trial Judge therefore rightly ignored it.

Counsel submitted that ground 4 must also fail.

Ground 5

Counsel submitted that the amount of Ug. Shs. 450,000,000/= awarded as
damages to the respondent was not excessive as contended by the
appellants. In counsel's view, the amount awarded was inadequate
considering the damage that the defamatory stories inflicted on the
respondent, Ieaving members of the public to question the respondent's
character and to shun him. Counsel submitted that as Justice Musoke, JA
held in the case of Red Pepper and Another vs. Rtd Chief Justice
Wambuzi, Couft of Appeal Civil Appeal No. 128 of 2OL7, a successful
plaintiff in a defamation case is entitled to an award of compensatory
damages that will compensate him for the damage to his reputation,
vindicate his name and take account of the distress, hurt and humiliation
which the defamatory publication has caused, and the Court should take into
account the gravity of the libel, where the Iibel touches more closely on the
plaintiff's personal integrity and professional reputation, the damages should
reflect that. Fufther, that Justice Musoke, JA also rightly considered in the
Red Pepper Case (supra) that the successful plaintiff will also be entitled
to exemplary damages where the defendant acted in contumelious disregard
of the plaintiff's right to a good reputation. In counsel's view, the appellants
acted in a manner that justified an award of a higher amount of damages
than was awarded by the learned trial Judge. He submitted that ground 5
should also fail.

Appellants' submissions in rejoinder

In rejoinder to the submissions on ground 1, counsel for the appellants
submitted that the respondent did not challenge the submission that in cases
of libel, a cause of action is only made out when the actual words complained
of are spelled out in the plaint. As this was not the case with the original
plaint, counsel submitted that only one cause of action was set out in the
original plaint, that is, the one regarding the publication of 5th November,

13



20L7.In counsel's view, all other publications were introduced for the first
time in the amended plaint and were time barred.

In all other respects, counsel reiterated his earlier submissions.

Resolution of the Appeal

I have carefully studied the Court Record, and considered the submissions

of counsel for both sides and the law and authorities cited in suppoft thereof.
I have also considered other relevant authorities that were not cited.

This is a first appeal and cross appeal, both arising from a decision of the
High Court in exercise of its original jurisdiction. It is now well-established

that on such appeals, this Court will pursuant to Rule 30 (1) (1) of the
Judicature (Couft of Appeal Rules) Directions, S.I 13-10, reappraise

the evidence and draw inferences of fact. It is also well-established that this
Court has a duty to reconsider all materials on record and come up with its
own conclusions on all matters of law and fact. See: Kifamunte vs.
Uganda, Supreme Couft Criminal Appeal No. 10 of L997
(unreported). I shall bear the above duties in mind as I proceed to
determine this appeal.

I shall deal with each of ground t, 2,3 and 4 independently. Ground 5 will

be considered jointly with the cross appeal.

Ground 1

The main contention for the appellants in ground 1 is that several of the
alleged defamatory stories, introduced in the respondent's amended plaint

of 20h November,2020 concerned new causes of action, that had not been

included in the original plaint, and which at the time of their introduction
were barred by limitation. Counsel for the appellants contended that the
Iearned trial Judge should have struck out the action in respect to the
foufteen publications introduced in the amended plaint of 20th November,

2020.

Counsel for the respondent replied that the amended plaint did not introduce

new causes of action but merely substantiated on claims that had already

t4



been mentioned in the original plaint. He further submitted that all claims
including those more fully set out in the amended plaint should be taken as
having been filed at the time of filing the original plaint. In the alternative,
counsel for the respondent submitted that as the appellants did not object
to the application to amend the original plaint, the issue on the validity of
the amendments was thereby settled and could not be resurrected later.

It will be noted that a trial Court has the general power to allow amendment
of proceedings where it is necessary, in the interests of justice, to do so.
Section 100 of the Civil Procedure A@ Cap. 71:

"100. General power to amend.

The couft may at any time, and on such terms as to costs or othelwise
as it may think fit, amend any defect or error in any proceeding in a suit;
and all necessary amendments shall be made for the purpose of
determining the real question or issue raised by or depending on such
proceeding."

order 6 Rule 19 of the civil Procedure Rules s.r 7L-L (cpR), on
amendment of pleadings provided as follows:

"19. Amendment of pleadings.

The couft may, at any stage of the proceedings, allow either party to
alter or amend his or her pleadings in such manner and on such terms
as may be just, and all such amendments shall be made as may be
necessary for the purpose of determining the real questions in
controversy between the palties."

Furthermore, Order 6 Rule 7 of the CPR allows a party, by way of
amendment, to introduce a new claim that the party did not set out in the
original pleading. The Rule provides:

"7. Depafture from previous pleadings.

No pleading shal!, not being a petition or application, except by way of
amendment, raise anv new ground of claim or contain any allegation of
fact inconsistent with the previous pleadings of the pafi pleading that
pleading."

15



The dispute in ground 1 concerns whether the respondent's amended plaint
introduced any new claims; and if so whether the respondent could introduce
such new claims, since they were time barred at the time of filing the
amended plaint. The claim in the respondent's original plaint was framed as
follows:

"The plaintiff brings this action against the defendants jointly and
severally seeking that they be condemned in, among other reliefs,
general and exemplary damages, injunctive orders and costs for their
false, irresponsible, careless, reckless, odious, malicious, unprofessional
and defamatory story about/against him carried on page 5 of the Sunday
Monitor of November 5s, 2OL7 under the headline "Money, drugs eat up
Police Force", a publication made with intent and purpose of visiting
contempt, ridicule, maltreatment, disdain, disesteem and damage unto
his person thereby lowering his esteem in the minds and perception of
right thinking members of society."

The respondent fufther pleaded in his original plaint as follows:

"The facts that gave rise to the plaintiff's cause of action are that;

a) The defendants have, on many occasions, in pafticular, between
the year 2Ol2 and 2015, made spiteful, malicious, odious,
unprofessional and defamatoly publications about and against the
plaintiff in the Daily Monitor, the Saturday Monitor as well as the
Sunday Monitor. For the period herein referred to, the particular
stories the plaintiff could lay his hands and sight on, are (42) in
number accounting for the editions of;

i.
ii.
iii.
iv.
V.

vi.
vii.
viii.

ix.
X.

xi.
xll.

9loslzolz
L9lO8l2OL2
L4lLOl2OL2
2slLol2oL2
26lLOl2OLa.
29lLOl2OL2
sOlLOl2OL2
srltol2oL2
Lltu2ol2
2lLU2Ot2
slLLl2ot2
6ltLl2oL2

16



xiii.
xiv.
Xlf.
xvi.
xvii.
xviii.
xix.
n.
ui.
uii.
uiii.
xiv.
uv.
xvi.
xrrii.
uviii.
uix.
x.
xi.
xii.
xiii.
xiv.
x\f.
xvi.
mvii.
xviii.
xix.

xl.
xli.
xlii.

7lLLl2Ot2
9ltLl2oL2
9lLU2Ot2
t6lt,-l2ot2
SOlLLl2Ot2
LlL2l2OL2
8ltzl2ot2
28lt2l2OL2
29lLzl2OL2
6lo2l2oL3
Lslo2lzoLs
2LlO2l2OL3
2slo2l2oL3
4l03l2ot3
7lo3l2ol3
8lo3l20L3
LOlOsl20ts
t3l03l2ot3
2Ll03l2Ot3
26l03l2Ot3
9l06l2oL3
LLl06lzOLs
20l06l2OL3
28lO7l2OL3
28l07l2OL3
291O7 l2OL3
3Ll08l2OL4
2l08lzots
07lLtl2015 and
tslLLl20ts

Wherein the defendants painted the plaintiff as an embattled civil
selvant who made illicit expenditure on OPM funds, a person who
thrives on state house's pampering and patronage, obstructs
police investigations and above a!!, a liar."

The original plaint therefore made one specific claim regarding an article
written on sth November,2017 and several genera! claims about ceftain
allegedly defamatory newspaper stories written about the respondent on
several dates between 20LZ and 2015. Those claims were too vague and
could not found a cause of action for defamation, as properly pleading such

t7



claims requires that the allegedly defamatory story are set out in the
pleadings. Therefore, as rightly argued by counsel for the appeltants, the
defamatory stories that were more fully set out in the amended plaint
constituted new causes of action, since the original plaint is deemed to have
only set out one allegedly defamatory story.

Was it permissible for the respondent to introduce those new claims in the
amended plaint? order 6 Rule 7, is to the effect that a person may
introduce new claims in an amended plaint. The remaining question to be
decided is whether amendments made to introduce new ctaims at a time
when the limitation period for filing those claims has expired is permissible.
On this point, counsel for the respondent submitted that such amendments
are permissible as they are deemed to have been filed at the date of filing
of the original claim. My considered view is that the CPR does not expressly
prohibit amendments to introduce new claims which at the time of the
amendment are time barred. In the case of Life Insurance Corporation
of India vs. Sanjeev Private Builders Ltd and Another, Civil Appeal
No. 5909 of 2022, the Supreme Court of India, while considering a similar
question, quoted from an earlier decision in pankaja & Anr. v. yellappa
(dead) by lrs. & ors., (2004) 6 scc 4Ls, where it was held that:

"In Pankaja & Anr. v. Yellappa (dead) by lrs. & ors., (2004) 6 scc 4Ls,
this Couft held that it was in the discretion of the court to altow an
application under Order VI Rule L7 oJ the CPC seeking amendment of
the plaint even where the relief sought to be added by amendment was
allegedly barred by Iimitation. The Couft noticed that there was no
absolute rule that the amendment in such a case should not be a!!owed.
It was pointed out that the couft's discretion in this regard depends on
the facts and circumstances of the case and has to be exercised on a
iudicial evaluation thereof, It would be apposite to notice the
obseruations of this couft in this pronouncement in extenso.

The law in this regard is also quite clear and consistent that there is no
absolute rule that in evely case where a relief is barred because of
limitation an amendment should not be allowed. Discretion in such cases
depends on the facts and circumstances of the case. The jurisdiction to
allow or not allow an amendment being discretionaru, the same wilt

18



have to be exercised on a judicious evaluation of the facts and
circumstances in which the amendment is souoht. If the grantinq of an
amendment really subserues the ultimate cause of justice and avoids
fufther litigation the same should be allowed. There can be no
straitjacket formula for allowing or disallowing an amendment of
oleadings. Each case depends on the factual background of that case."

The provisions of the Indian Civil Procedure Rules under consideration in the
above case are similar to the those in the Uganda CPR. The principle is

therefore that the decision whether to allow an amendment is at the
discretion of the trial Court. The trial Couft may allow an amendment even

where the amended plaint will introduce a new claim that is time barred at
the time of the amendment, if the circumstances of the case and the
interests of justice justify doing so. This principle was enunciated in the old

case of Weldon vs. Neal (9) (1887\ L9 Q.B.D. 394 (per Lord Esher)

where it was held that:

"We must act on the settled rule of practice, which is that amendments
are not admissible when they prejudice the rights of the opposite party
as existing at the date of such amendments. If an amendment were
allowed setting up a cause of action, which, if the writ were issued in
respect thereof at the date of the amendment, would be barred by the
Statute of Limitations, it would be allowing the plaintiff to take
advantage of her former writ to defeat the statute and taking away an
existing right from the defendant, a proceeding which, as a general rule,
would be, in my opinion, improper and unjust.

Under veru peculiar circumstances the Couft might perhaos have power
to allow such an amendment, but ceftainly as a general rule it will not
do so. (Emphasis added.)

This case comes within that rule of practice, and there are no peculiar
circumstances of any sort to constitute it an exception to such rule. For
these reasons I think the order of the Divisional Coutt was right and
should be affirmed."

In the present case, the circumstances were such that the appellants did not
object to the filing of the amended plaint and instead stated that they did

not wish to oppose the appellants. The appellants, were in my view, and as

rightly submitted by counse! for the respondent estopped from thereafter
contending that the amendment was invalid. It was at the stage when the

19



respondent applied to amend his plaint that the appellants should have
raised the objection that the amended plaint should have been rejected on
grounds that it set out new causes of action that were barred by limitation.
Moreover, as there had been mention in the original plaint of other
potentially defamatory stories written by the appellants about the
respondent, the appellants suffered no injustice from the amendment.

I would therefore uphold all the new claims set out in the respondent's
amended plaint. Ground 1 of the appeal must therefore fail.

Ground 2

The contention for the appellants in ground 2 is that the learned trial Judge
erred in making an omnibus resolution of all the alleged defamatory stories.
My view after reading the judgment of the learned trial Judge is that he dealt
with all, if not most of the defamatory stories. How he dealt with them is a
question of style, for which he cannot be criticized. Whether or not he
reached conclusions suppofted by the evidence will be considered in my
analysis on grounds 3 and 4. Ground 2 of the appeal must also fail.

Ground 3

Ground 3 calls for the examination of the defence of qualified privilege as

understood at common law. In the case of Jameel and Others vs. Wall
Street Journa! Europe Sprl [2006] UKHL 44, Lord Scott discussed the
development of the principles of the defence of qualified privilege. He stated
that:

"I have found it instructive to remind myself of the reason why qualified
privilege emerged from the case Iaw of the 19th Century as a defence in
defamation actions. The reason was given by Parke B in Toogood v
Spyring 1 CM & R 1811149 ER1045. Parke B was explaining why there
were "cases where the occasion of the publication affords a defence in
the absence of express malice." He said this (at 193):

In general, an action lies for the malicious publication of
statements which are false in fact, and injurious to the character
of another (within the well-known limits as to verba! slander), and
the Iaw considers such publication as malicious, unless it is fairly

20



made by a person in the discharge of some public or private duty,
whether legal or moral, or in the conduct of his own affairs, in
matters where his interest is concerned. In such cases, the
occasion orevents the inference of malice, which the law draws
from unauthorised communications, and affords a qualified
defence depending upon the absence of actual malice. If fairly
warranted bv any reasonable occasion or exigency, and honestly
made, such communications are protected for the common
convenience and welfare of society; and the law has not restricted
the right to make them within any narrow Iimits,"

Lord Scott also considered the further development to the defence of
qualified privilege set out in the early 20th century case of Adam vs. Ward
[1917] AC 3O9, which he believed placed rigid limits for the application of
the defence. He noted:

"In Adam v Ward [1917] AC 309 Lord Atkinson said, at 334, that

"A privileged occasion is .... on occasion where the person who makes a
communication has an interest or a duty, legal, social, or mora!, to make
it to the person to whom it is made, and the percon to whom it is so
made has a corresponding interest or duty to receive it. This reciprocity
is essential."

Lord Scott however noted that the test in Adam vs. Ward was soon replaced

by more flexible tests articulated most notably in the UK House of Lords case

of Reynolds vs Times Newspaper Ltd and Others [1999] 4 ALLER
609 (per Lord Nicholls). The principles in that decision, were not
overruled but received further elucidation in the Jameel case (supra). It
is therefore important to make it clear that the submissions of counsel for
the appellants that the Jameel case overruled the principles in the Reynolds
case are incorrect. The Reynolds principles remained part of the common
law and were only abolished upon enactment of the UK Defamation Act,
2013 which replaced them with a statutory test.

The Jameel case elucidated the principles on qualified privilege. Lord

Bingham noted as follows:

"The necessaly pre-condition of reliance on qualified privilege in this
context is that the matter published should be one of public interest. In

2t



the present case the subject mafter of the afticle complained of was of
undoubted public interest. But that is not always, perhaps not usuaily,
so. rt has been repeatedly and rightly said that what engages the
interest of the public may not be material which engages the public
interest.

Qualified privilege as a live issue only arises where a statement is
defamatory and untrue. It was in this context, and assuming the matter
to be one of public interest, that Lord Nicholls proposed (at p 2OZ) a test
of responsible journalism, a test repeated in Bonnick v Morris [2003] I
AC 300, 309. The rationale of this test is, as I understand, that there is
no duty to publish and the public have no interest to read material which
the publisher has not taken reasonable steps to verify. As Lord Hobhouse
obserued with characteristic pungency (p 238), "No public interest is
serued by publishing or communicating misinformation". But the
publisher is protected if he has taken such steps as a responsible
journalist would take to try and ensure that what is published is accurate
and fit for publication.

Lord Nicholls (at p 205) listed ceftain matterc which might be taken into
account in deciding whether the test of responsible journalism was
satisfied. He intended these as pointers which miqht be more or less
indicative. depending on the circumstances of a oafticular case. and not,
I feel sure. as a series of hurdles to be neootiated by a publisher before
he could successfully rely on qualified privilege."

Lord Hoffman commented that the "Reynolds privilege" is "a different
jurisprudential creature from the traditional form of privilege from which it
sprang," and that it might more appropriately be called the Reynolds public
interest defence rather than privilege. Lord Hoffman further stated that the
defence would only apply where; 1) the subject matter of the published
article was a matter of public interest; and 2) If the publication, including the
defamatory statement, passes the public interest test, the inquiry then shifts
to whether the steps taken to gather and publish the information were
responsible and fair. The burden lies on the defendant to prove that the
alleged defamatory publication passes the highlighted criteria.

I shall, in performance of the duty imposed on this Court on first appeals, to
reappraise the evidence and come up with its own conclusions proceed to
consider whether the relevant allegedly defamatory stories satisfied the

22 ffi"



conditions necessary to be protected by the defence of qualified privilege. I
noted that the respondent alleged, in his amended plaint, that the appeltants
published fofi-four alleged defamatory stories. It appears that the ctaims
regarding thifi-nine of those stories were abandoned, with the respondent
maintaining his claims for only fifteen stories. The defence of qualified
privilege was pleaded with regard to thirteen stories. The appeltants sought
to apply other defences to the remaining two stories, and the claims on those
stories will be dealt wlth while resolving ground 4.

I obserue that in accordance with the principles articulated in the Jameel
case (supra), a defendant who raises the defence of qualified privilege
effectively admits that the alleged defamatory statements were false. The
defendant raises the defence not to assert that the statements were true,
but to asseft that the statements were privileged and should not attract
liability. The defendant bears the burden to prove the elements of the
defence of qualified privileged. The question to be considered is whether the
appellants Ied evidence to prove their allegations. In answering that
question, I noted that the appellants were obligated to prove that the
defence applied to each of the thifteen stories they sought to apply it as a
defence.

However, it wil! be noted that the appellants only called two witnesses, of
which only DW1 Yasin Mugerwa tried to offer an explanation on the
circumstances of publication of some of the thifteen stories. DWl testified
about only four of the thirteen stories. This means that there was no
evidence regarding nine of the stories, and thus the defence of qualified
privilege could not be successfully applied to those stories. I have set out
the eleven stories in issue below:

*[U PESB - POLICE TO QUESTION BIGIRIMANA TODAY, pubtished on
28th December, 201-2

This follows several attempts to have him quizzed but only for top
government officials to block the police.

The police wil! today question Permanent Secretaly pius
Bigirimana over the massive fraud in the office of the prime
Minister.

23 @



It is the first time that Mr. Bigirimana will be questioned over his
role in the fraud in which more than Shs 50 billion meant for the
poor residents in war affected pafts of nofthern Uganda was
stolen by OPM officials.

Senior government officials blocked previous attempts by the
police to interuiew Mr. Bigirimana. Sources told this newspaper
that detectives from the Criminal Investigations and Intelligence
Directorate wrote to Mr. Bigirimana yesterday inviting him to
speak to them about the matter.

Sources told this newspaper that Mr. Bigirimana's interrogation
was supposed to take place at CIID headqualters but will now
take place at his Postel House Office in Kampala after Inspector
General of Police Kale Kayihura interuened on his behalf.

Police have so far interuiews more than 72 oJficials in both the
OPM and Ministry of Finance in relation to the investigations over
the last five months. None of the 72 officials have been
interviewed in their offices.

Although Mr. Bigirimana says he is the whistle blower in this
matter, several workmates, MPS and an Audit repoft by the
Auditor General point to his knowledge and involvement in
approving many payments. Investigations continue.

t2I Exhibit PE5W - Bigirimana refuses to meet detectives PE5W,
published on 29th December,2Ol2

Not available, Permanent Secretary in the OPM tells police he is
not ready to record a statement over fraud in his office, asks them
to contact him mid-january.

Permanent Secretary Pius Bigirimana yesterday refused to be
interrogated by police detectives investigating a multi-billion-
shilling fraud in the office of the Prime Minister.

A team of about five detectives went to Mr. Bigirimana's office at
Poste! House in Kampala on Friday morning intending to
interrogate him over the matter.

24



However, sources close to the investigation told the saturday
Monitor that the detectives were recalled before speaking to Mr.
Bigirimana and informed that he told senior police officers that he
was not ready to be interrogated.

sources told this newspaper that the permanent secretaly told
them that he would be ready to speak to them in mid-january.

Yesterday was supposed to be the first time Mr. Bigirimana was
facing the police to assist them in their investigations which
stafted more than five months ago.

Detectives had intended to question Mr. Bigirimana over his role
in the fraud, in which more than Shs 50 billion meant for poor
residents in war-affected pafts of nofthern Uganda was stolen by
OPM officials.

Senior Government officiats have blocked previous attempts by
the police to interuiew Mr. Bigirimana. Detectives from the
Crimina! rnvestigations and rntelligence Directorate had written
to Mr. Bigirimana on Thursday inviting him to speak to them."

t3] Exhibit PE5BB - OPM inquest hits new set baclg published on 21st
Februaryr 2013

...appearing in Couft last week as the main state witness and
complainant in a forgery case against Mr. Kazinda, Mr. Bigirimana
denied a statement that the prosecution produced and attributed
to him. The disputed statement later disappeared from the couft
registry under unclear circumstances."

t4] Exhibit PE5T - Government remains undecided on calls to suspend
Bigirimana

Buying time. Days after Parliament asked government to interdict
Mr. Bigirimana over the alleged graft scam in the Office of the
Prime Minister, government says the executive will give its
position later.

Government yesterday refused to commit itself to a definite
cource of action to be taken against the embattled Permanent
Secretary in the Office of the Prime Minister, Mr. Pius Bigirimana.

25



Four days after Parliament over-whelmingly voted on a motion to
compel government to interdict Mr. Bigirimana over the alleged
theft of billions of shillings meant for Karamoja and nofthern
uganda, government said the Executive will give its position later.

Mr. Bigirimana has been quoted by the media saying he was stiil
carrying on his daily routines and that he is being victimized since
he is the one who blew the whistle on the theft of the billions.

The Permanent Secretary refused to speak to this newspaper
yesterday.

"I have nothing to comment", he told the Daily Monitor on phone
yesterday.

The stolen billions were intended for the post-war reconstruction
in nofthern Uganda and were mainly donations from donors
channeled through OPM under its Peace, Recovery and
Development Programme (PRDP).

As accounting officer at the OPM, Mr. Bigirimana has been held
perconally liable in pafticular instances of the repofted fraud by
the Auditor General. However, Prime Minister Amama Mbabazi last
Monday indicated that there is no evidence linking the permanent
secretary to the crimes.

Under fire for what MPs consider is dragging its feet over Mr.
Bigirimana, the government has also been at pains to explain why
Mr. Jimmy Lwamafa, the former Permanent Secretary in the
Ministry of Public Seruice was quickly suspended amid an ongoing
interrogation into how shs 159 billion was fraudulently lost to
suspected'ghost' pensioners.

l5I Exhibit PE5H - Bigirimana contradicts himself on purchase of
ministerc' cars, published on 30s Novemberr 2OL2

Events of the past few days suggest that Mr. Pius Bigirimana,
Permanent Secretary to the OPM may have lied when he publicly
refuted repofts that money was divefted from the Nofthern
Uganda Peace Recovery Development Programme to buy cars for
Ministers.

26



16l Exhibit PESCC - OPM OFFICIALS SURVM LYNCHING, published
7s March | 2Ot3

Officials working in the Office of the Prime Minister suruived
lynching by a mob in nofthern Uganda and in Kiryandongo area
where government resettled Bududa landslide suruivors.

Public Accounts Committee Chairman Kassiano Wadri, who
returned from nolthern Uganda on Tuesday with a group of law
makers, and officials from the OPM told the daily monitor that
residents in Gulu, Zombo, Lamwo, Kitgum, Nwoya and Zombo
wanted to lynch the officials, accusing them of stealing their
money.

In Zombo, Mr. Wadri said the residents led by the district
chairperson Mr. Emmy Kakura named OPM Permanent Secretary
Pius Bigirimana in a cement scam. They said Mr. Bigirimana went
with Police to Zombo and took away 11000 bags of cement. Mr,
Wadri said at an appropriate time, the committee will ask the PS
to respond.

"Defending self"

But when contacted yesterday, Mr. Bigirimana said, it's a lie to say
I went to Zombo to take away cement. I only went there once and
I was on my superuisory mission. That cement they are talking
about was for the construction of a school.

Mr. Bigirimana remains in office months after Parliament resolved
that he be suspended because of the scanda! at OPM. He has also
recently been handed additional duties to monitor other Ministries
and Departments by President Museveni, whom MPs accuse of
protecting more suspects.

l7l Exhibit PE5GG - Corruption Ledger, published on 10ff March, 2013

MPs inspect OPM projects, uncover waste.

MPs in a bid to get down to the nitty gritty in the theft of donor
money in the office of the Prime Minister (OPM) are inspecting
supposed projects in nofthern Uganda and Karamoja. They have

27



apparently managed to uncover ghost projects and some that do
not measure up to the expenditure attached to them.
Interestingly, Mr. Bigirimana disputes the findings as usual for
example a review of the resettlement exercise for Bududa
!andslide suruivors in Kiryandongo found ghost food deliveries and
suspicious accounting in agriculture expenditures. Atleast Shs 8.6
billion was lost in the exercise, according to the Auditor Generat."

18] Exhibit PESAA - Denmark warns of aid cut over opM scandal,
published on 26th March, 2013

OPM Principal Accountant Geoffrey Kazinda, his middle level
colleagues and their alleged accomplices in the finance ministly
and central bank were either interdicted or arrested but
Permanent secretary Pius Bigirimana, who is the accounting
officer remains in office. some of his bosses say he blew the
whistle on the cash bonanza but there has been no explanation as
to why he never prevented it in the first place."

t9I Exhibit PE5E Janet faces questions over opM cash saga,
published on 9s November,2O1.2

At yesterday's closed-door meeting, MPs also heard that when
auditors asked Permanent Secretary Pius Bigirimana to explain
why he authorized the suspected spending of Shs 2O.l billion off
the Crisis Management Account, he replied: "I thought the money
had come from heaven and we stafted spending it.

In my view, one can easily conclude that the subject matter in each of the
above stories was a matter of public interest. The appellants were, in those
stories informing the public about investigations into allegations of corruption
at the Office of the Prime Minister (OPM) which acts had led to loss of a huge
amount of money donated to government to assist in rehabilitation of areas
in Northern Uganda that had been ravaged by war. I thus accept the
submission of counse! for the appellants that in publishing the relevant
stories, the appellants were fulfilling their duty to fight corruption as required
of them under Principle )O0/I (iii) of the National Objectives and

28



Directive Principles of State Policy in the 1995 Constitution, which
provides:

*(iii) All latl.lfu! measures shall be taken to expose, combat and eradicate
corruption and abuse or misuse of power by those hotding potitical and
other public offices."

But the analysis does not end on the duty to combat corruption. As counsel
for the respondent rightly submitted, there is also need to batance the public
interest of fighting corruption with the need to protect the right of others to
their good reputation. In the Reynolds case (supra), Lord Nicholls
expressed the following views that are relevant to this point:

"Reputation is an integral and impoftant paft of the dignity of the
individual. It also forms the basis of many decisions in a democratic
society which are fundamental to its well-being: whom to employ or
work for, whom to promote, whom to do business with or to vote for.
Once besmirched by an unfounded allegation in a national newspaper, a
reputation can be damaged forever, especialty if there is no opportunity
to vindicate one's reputation, When this happens, society as well as the
individua! is the loser. For it should not be supposed that protection of
reputation is a matter of impoftance only to the affected individual and
his family. Protection of reputation is conducive to the public good. It is
in the public interest that the reputation of public figures shoutd not be
debased falsely. In the political field, in order to make an informed
choice, the electorate needs to be able to identify the good as well as
the bad."

Thus in order to establish the defence of qualified privilege, the appellants
were required to adduce evidence to prove that they followed the principles
of responsible journalism as articulated in the Jameel case (supra), when
they published the eleven stories highlighted above. The appellants did not
adduce any such evidence. I would therefore conclude that the defence of
qualified privilege could not succeed in relation to any of the nine stories set
out above.

I now move on to deal with the four stories in respect to which the appetlants
adduced evidence in suppoft of the defence of qualified privilege. These
stories read as follows:

29



"[1] Exhibit PEsx Mps ORDER GOVERNMENT To REMovE
BIGIRIMANA, published on 2nd November,2OL2

On Monday, the government indicted t7 senior officials from OpM,
Bank of Uganda and Ministry of Finance over theft of donor funds
meant for reconstruction of Northern Uganda and Karamoja sub
region. However, Mr. Bigirimana was spared on claims that there
was no evidence linking him to the theft of the money. State House
yesterday also jumped into Bigirimana,s defence.

In Parliament, the chairperson of the Greater Nofth parliamentary
Forum Mr. Felix okot ogong moved a motion compelling
government to conduct a forensic and value for money audit into
the Peace Recovery and Development programe, NUSAF I and
NUSAF II projects.

The motion also asked pubric Accounts committee to
expeditiously handle the Auditor General's repoft on the scam at
oPM and demanded that prime Minister Mbabazi tabtes a
statement detailing how his staff stole money for the people of
nofthern Uganda and Karamoja. The motion was seconded by
Steven Ochora (FDC, Serere).

From that moment on, Mr. Bigirimana's fate was sealed in spite of
his repofted protestations of innocence and the claim that he blew
the whistle on the fraud.

The Auditor Generalt findings implicating him in the scam swayed
MPS, Ieaving little room for an earlier defence of the official by
both state House and the prime Minister to gain traction.

Mr. Ogong's motion attracted a bipartisan response from members
calling for interdiction of Mr. Bigirimana whom they accused of
perpetuating the theft of donor funds.,,

t2] Exhibit PE5O - MPs give ultimatum over PS Bigirimana, published
on 7th November,2OL2

30



MPs yesterday accused government of pampering suspects in the
Office of the Prime Minister who were named in the suspected
theft of billions of shillings meant for nofthern Uganda and
Karamoja.

The accusations came against the backdrop of a Monday
suggestion by President Museveni that he needed time to consult
before interdicting Mr. Pius Bigirimana, the Permanent Secretary
at the OPM.

"Even if government decides to protect Bigirimana, the angry
spirits of the people whose lips were cut and those who were killed
by rebel leader Joseph Kony will not allow him to restr" (Mr.
Haruna Kasolo (NRM, Kyotera) said. "Those shielding Bigirimana
should know that the ghosts are not sleeping and they will not let
him off the hook."

13] Exhibit PE5F - Auditorc close in on Bigirimana in probe, published
14th October,2OL2

Audit repoft: Officers from the Auditor General's office probing
alleged misuse of money in the Prime Minister's Office zero down
on the ministry's permanent secretary who pleads innocence.

"Auditors target PS Bigirimana in cash probe"

Details emerging from the on-going forensic audit into the
allegations of corruption at the Prime Minister's Office have
indicated that the Permanent Secretaly in the Office of the Prime
Minister Mr. Pius Bigirimana, also knew about what was going on
in the loss of the funds.

While sources talked to Sunday Monitor on conditions that the
specifics on Bigirimana's involvement are left out [at least for
nowl for fear that the disclosure could jeopardise the on-going
investigations, they revealed that Bigirimana's name is expected
to feature "prominently" in the repolt.

*With a case to answer?"

*Al! I can tell you for now is that the PS has a case to answerr" a
source said. We are still investigating him and other officials in the
Prime Minister's office. But I can assure you when the repoft

31



finally comes ouU the heads are going to roll. We have found
unaccounted for funds and forged accountabilities for advances
among other irregularities where tax payers lost money."

t4] Exhibit PESC - Treasury Officials accuse OPM PS of covering
money scam, published on November 16, 2012.

Top bureaucrats from the Treasury depaftment yesterday gave
conflicting accounts about who concealed the fraud in the Prime
Minister's Office.

They neveftheless still pinned down the Permanent Secretary, Mr.
Pius Bigirimana over the suspected cover-up of the scam in which
billions in foreign aid was lost.

Accountant General Gustavio Bwoch told the Public Accounts
Committee which is investigating the scam that the former
Principal Interna! Auditor Shaban Wejula who had detected the
fraud in OPM was removed on orders from above. But the Deputy
Treasury Secretary Mr. Keith Muhakanizi said OPM Permanent
Secretary Pius Bigirimana was the architect of his removal.

*It was Mr. Bigirimana who told me that this officer was
demanding bribes from him and I told him to put it in writing," Mr.
Muhakanizi said. "I must admit as a born again that Mr. Bigirimana
rang me on this matter and in the process Prof. Apollo Nsibambi
also called me [and said] your officerc were disturbing the
accounting officer.

,,

Mr. Yasin Mugerwa, the journalist who authored the above articles testified
as to the steps taken to ensure that the principles of responsible journalism
were followed in the publication of the four highlighted afticles. Before re-
evaluating Mr. Mugerwa's evidence, it is worth reiterating some of the
principles applied in assessing responsible journalism. Lord Hoffman's
guidance in the Jameel case (supra), was that responsible journalism
should be assessed using three criteria, namely: 1) the steps taken to verify
the story; 2) the oppoftunity to the plaintiff to comment on the story; and
3) the propriety of the publication in light of all circumstances of the case.
Lord Bingham considered that the factors highlighted by Lord Nicholls in the

32



Reynolds case (supra) shoutd apply to guide in assessing responsible
journalism. The factors laid down by Lord Nichotls were as follows:

"1. The seriousness of the atlegation. The more serious the charge, the
more the public is misinformed and the individual harmed, 

-if 
the

allegation is not true.

2. The nature of the information, and the extent to which the subject-
matter is a matter of public concern.

3. The source of the information. Some informants have no direct
knowledge of the events. Some have their own axes to grind, or are
being paid for their stories.

4. The steps taken to verify the information.

5' The status of the information. The allegation may have atready been
the subject of an investigation which commands respect.

6. The urgency of the matter. News is often a perishable commodity.

7, Whether comment was sought from the plaintiff. He may have
information others do not possess or have not disclosed. An approach to
the plaintiff will not always be necessary.

8. Whether the afticle contained the gist of the plaintiffs side of the
story.

9. The tone of the article. A newspaper can raise queries or call for an
investigation. It need not adopt altegations as statements of fact.

10. The circumstances of the pubtication, including the timing.,,

Mr. Mugerwa testified that he was a journalist emptoyed by the ls appelant
and covering Parliament at the retevant time. He testified that he obtained
information from various sources at Parliament before publishing the stories.
In this regard he stated that:

"fn November, 201-2, a special investigation repoft by the Office of the
Auditor General on allegations of financial impropriety in the OpM was
tabled before Parliament. The Speaker referred it to the public Accounts
Committee (PAC) chaired by Nathan Nandala Mafabi (FDC, Budadiri West).

33

-2



Several closed door meetings of the donor community, auditors, cabinet,
ruling party caucus as well as the PAC discussed the OPM scandat. As a
journalist covering the story of such public interest, I always followed those
closed door meetings as well as the special audit through sources.

He fufther testified:

"Before stories are published by the Daily Monitor, they go through a
sieving process. First of all, the stories must be approved by the News Editor
and other editorial managerc. After which, the repoftenr are tasked to make
thorough investigations peftaining to the allegations affecting an individua!
or institution prior to publication.

DW2 further testified that:

"f contacted and interuiewed several percons who I was aware had fult
knowledge of the subject story including officials from the Office of the
Auditor General and Crimina! Intelligence Department.

I also interuiewed MPs on the Public Accounts Commiftee (PAC) who
conducted the inquiry into the theft of donor funds in the Office of the
Prime Minister. The MPs interuiewed several witnesses including
ministers, auditorc and technocrats in Finance, OPM and Bank of
Uganda. The MPs also came across several documents and some were
shared with Daily Monitor to suppoft the stories we published in the
newspaper.

In relation to the story contained in Exhibit PE5X titled "MPs order Gov't to
remove Bigirimana," DWl testified that he wrote the story after attending a
Parliamentary sitting in which MPs made comments about the respondent.
For the stories contained in Exhibit PE5F and PE5O, DWl testified that he
wrote it after speaking to sources who were MPs that attended the Public
Accounts Committee closed door meeting. DWl testified that the story was
verified by several MPs who attended the meeting. In my view, DWl took atl
reasonable steps to veriff the contents of the stories by speaking with
sources, some of whom were MPs and others whom were persons working
in the Office of the Auditor General.

However, as the respondent contended in his amended plaint, some of the
statements contained in the stories that DW1 authored made serious

34



allegations concerning the respondentt characters. For example, Exhibit
PE5X contained a statement that:

"From that moment on, Mr. Bigirimana's fate was sealed in spite of his
rePofted protestations of innocence and the claim that he blew the
whistle on the fraud.

Mr. ogong's motion attracted a bipaftisan response from members
calling for interdiction of Mr. Bigirimana whom they accused of
oerpetuating the theft of donor funds."

Fufthermore, Exhibit PE5O contained a statement that:

"MPs yesterday accused government of pamoering susoects in the Office
of the Prime Minister who were named in the suspected theft of biltions
of shillings meant for nofthern Uganda and Karamoja.

The accusations came against the backdrop of a Monday suggestion by
President Museveni that he needed time to consult before interdicting
Mr. Pius Bigirimana, the Permanent Secretary at the OpM.

"Even if government decides to protect Bigirimana, the angry spirits of
the people whose lips were cut and those who were killed by rebel leader
Joseph Kony wil! not allow him to restr" (Mr. Haruna Kasolo (NRM,
Kyotera) said. "Those shielding Bigirimana should know that the ghosts
are not sleeping and they will not let him off the hook."

Exhibit PE5F contained a statement that:

"Details emerging from the on-going forensic audit into allegations of
corruption at the Prime Minister's Office have indicated that the
Permanent Secretary in the Office of the Prime Minister, Mr. Pius
Bigirimana, also knew about what was ooing on in the Ioss of public
funds."

Exhibit PE5C contained a story that the respondent had caused the firing of
Mr. Shaban Wejula, an internal auditor at OPM who had discovered the fraud
that led to loss of money. The story stated that the respondent had fired Mr.
wejula so as to cover up his involvement in the theft of the mor)ey.

35

I

@*-



It is clear that the four stories contained grave imputations that the
respondent was complicit in the theft of money in the OPM scandal. This has
proved not to be the case as several other persons were charged and
convicted of the corruption in relation to the theft of that money. The grave
allegations contained in the above stories, required, the author of the story
to give the respondent an oppoftunity to comment on the allegations and
for the author to record any comments from the respondent in the published
stories. This was not done, despite claims by DW1 during cross examination
that he contacted the respondent for comments. Below is an excerpt from
the cross examination of DW1:

"Q: You did not visit the officers that were being talked about before you
published these stories, right?

A: At one time, I visited the PS to give his story because of what was
happening in Parliament. As I told you one of our objectives is to balance
and I published his side of the story.

Q: Mr. Yasin Mugenua, can you show us in your statement where you
say that you interuiewed the plaintifP

A: My statement dad not capture evefihing I know about the case."

In my view, DWl's assertion that he contacted the respondent for a

comment can be disregarded since it was not indicated in the statement that
constituted his evidence in chief. I would therefore conclude that the
respondent was never contacted to comment on the relevant stories before
they were published and this constituted a breach of the principles of
responsible journalism. Accordingly, the defence of qualified privilege could
not be applied to the stories authored by DWl. In conclusion, for the reasons
given above, the appellants'defence of qualified privilege was, in relation to
all the thifteen defamatory stories covered in this ground, rightly rejected by
the learned trial Judge. Ground 3 of the appeal must also fail.

Ground 4

36

This ground calls for an examination of the defences of justification and fair
comment as applied in defamation cases. The legal test for a defence of
justification is whether the defendant can prove that the allegation made in



the words complained of is "substantially true" See: England and wales
High Couft case of Begg vs. British Broadcasting Corporation
[2016] EWHC 2688 (QB) quoting from Rothschild vs Associated
Newspapers [2013] EMLR 18 at 1247- t26l).

In the present case/ the appellants pleaded justification in relation to the
respondent's claim concerning the story set out in Exhibit PE5A, which reads:

"Exhibit PE5A - Bigirimana's wife acquires new benz, published on 4s
December,2OL2

Just weeks after 12 European countries suspended budget suppoft to
Uganda until z0t5, Parliament has taken an interest in a repoft that the
wife of one of the embattled senior civi! seruants in the Office of the Prime
Minister acquired a brand new $1001000 (Shs 250 Million) luxury car which
was paid for in cash.

A yet to be identified individual paid the money in five months for a four-
wheel drive Mercedes Benz now registered in the names of Ms Elizabeth
Bigirimana.

Ms. Bigirimana, the wife of the Permanent Secretary to the OPM Mr. Pius
Bigirimana, works as an administrator at the Uganda Broadcasting
Corporation (UBC).

"Payments in cash"

Documents seen by the Saturday Monitor indicate that between June 1,
2010 and November 11, 2010, three payments were made into a Spear
Motors' bank account for a blue station wagon, ML Mercedes Benz model
2010, registration number UAP 555H.

Mr. Bigirimana is in the eye of the storm in which according to a special
audit by the Auditor General, over 50bn has gone missing under his watch.

Attempts to reach Mr. Bigirimana for comment had by press time yesterday
failed. His known mobile numbers went unanswered.

However, the matter was repoftedly raised last week during a session with
the Public Accounts Committee (PAC).

37



0

By press time yesterday, it was not clear whether Mr. Bigirimana had been
at work. At his office, the reporter was turned away without explanation of
his whereabouts.

Mr. Bigirimana has since told Parliament that he had been at toggerheads
with the OPM's principalAccountant, Mr. Geoffrey Kazinda, who he accused
of absconding from duty and being in illegal possession of OPM documents.

Mr. Kazinda is currently the prime suspect in the matter and is facing 11
counts of forgery of Mr. Bigirimana's signature.

"Suspicious expenditure"

Bank details seen by this newspaper also indicate that the initial down
payment of $301000 (shs 81m) was made to spear motorc on June 1, 2o1o
for the vehicle.

sixteen days later on June Ll, zoto, another payment of g50,000 (shs 135
million) was made. Four months later on November z, zolo, a fina!
payment of $201000 (Shs 54 million) was also made to the same motor
vehicle dealer.

All the payments were in US Dollars and in cash. By December 9, 2010, the
vehicle had been fully registered in Ms. Bigirimana's name."

The respondent pleaded, in relation to the above story, as follows:

"The plaintiff shall aver and contend that the said story was false,
poftrayed him as a thief who is using pubric funds for self-
aggrandizement and yet:

a) The truth is that the plaintiff's wife had brought the vehicle
herself using her own savings and paid for it in instalments
stretched over a period of 5 months.

b) The plaintiff had no connection with his wife's private affairs
at all, as she handled the transaction hercelf and had the car
delivered to her and registered into her names upon
completion of payment.

c) The funds that procured the said veh
connected to missing OPM funds."

icle were nolllanV waV

38



I note that, as counsel for the appellants rightly pointed out, the learned trial
Judge did not deal with this story, in his judgment. Therefore, I will proceed
to reappraise the evidence. In my view, the stories have to be understood
in so far as they affected the respondent, and not his wife. The meaning of
the story was that the respondent had given his wife money (got from stolen
OPM funds) to buy the relevant vehicle. As such, the burden lay on the
appellants, who pleaded justification, to prove that the respondent took
stolen money and bought the vehicte for his wife. They failed to discharge
that burden. I would therefore hold that the defence of justification could
not succeed.

With regard to the defence of fair comment, the appellants pleaded the
defence in relation to the story set out in Exhibit PE5, which is set out below:

"Exhibit PESUU - Money, Drugs eat up Police Force, published on 5th
November,2O1,T

But Ms. Akullo's attempt to move fufther against corruption suffered a
blow when officials in the Ministries fought back. For example, Mr. pius
Bigirimana, the then Permanent Secretary in the OpM who has since
been transferred to the Minister of Gender, Labour and Social
Development again as Permanent Secretary declined to record a
statement with the police about the cases in the OpM. Ms Akullo and her
CID team were rendered helpless...Ms. Akutto's response was that she
could not proceed without senior officers in the OpM recording
statements. We have written to PS Bigirimana to record statement with
our detectives to help us understand how the funds were used but up to
now, he has refused, how can we fast tract the investigationr *hen
people who claim to be whistleblowerc don,t want to cooperate.,,

The defence of fair comment was explained in the case of Slim and Others
vs' Daily Telegraph and Another t1958I 1 All ER 4g7. In that case,
Lord Denning stated that the defence was available where the alleged
defamatory statement was made by an honest man, not actuated by malice,
expressing his genuine opinion on a subject of public interest, no matter that
his words conveyed derogatory imputations: no matter that his opinion was
wrong or exaggerated or prejudiced; and no matter that it was badly
expressed so that other people read all sorts of innuendoes into it. Fair

39



comment applies where the alleged defamatory statement is a comment and
not a statement of fact. In determining one way or the other, I have had
regard to the following obseryations in the Begg case (supra):

"The approach the Couft shoutd take when determining whether the
words complained of are fact or opinion was summarised in yeo v. Times
Newspapers Ltd [201s] 1 wLR 971 as foilows (at t88I and [89]):
(1) The statement must be recognisable as comment, as distinct from an
imputation of fact (see Gatley on Libe! and Slanaer, rZtn edition, para
12.7).

(2) Comment is "something which is or can reasonably be inferred to be
a deduction, inference, conclusion, criticism, remark, obseruation, etc.,,
(Branson v. Bower I200U EMLR t5 t26I)
(3) The ultimate determinant is how the words would strike the

ordinary reasonable reader (Grech v. odhams press tlgsgl 2 eB275,313). The subject-matter and context of the words ma, Oe in
impoftant indicator of whether they are fact or comment (British
chiropractic Association v. singh t2o11l 1 wLR r33 t261, tbrl).

(4) Some statements which are by their nature and appearance
comment are neveftheless treated as statements of fact where,for instance, a comment implies that a claimant has done
something (i.e. engaged in dishonourable conduct) but does not
indicate what that something is (Myerson v. Smitht Weekly
Publishing co. Ltd (1929) 24 sR (Nsw) 20,26 per Ferguson J).o

I will now proceed to apply the highlighted principles to the present case.
My view is that the story contained in Exhibit PE5UU was a statement of fact
and not an opinion. The story alleged that the respondent had on several
occasions refused to attend the police to record statements about the
corruption scandal. The respondent denied that this was the case and
adduced evidence of PW1 Komumburuga, a police officer, who testified that
the respondent had cooperated with police whenever calted upon. As the
relevant story contained a statement of facts, the defence of fair comment
could not apply.

40



I would therefore conclude that the defences of justification and fair
comment could not succeed. Ground 4 of the appeal, must also fail.

Ground 5 and the Cross Appeat

I will consider ground 5 of the appellants'appeal and the respondent,s appealjointly, as they all relate to the quantum of damages awarded to the
respondent.

The contention for the appellants in ground 5, is that the combined sum of
Ug. Shs. 450,000,000/= awarded to the respondent as damages was
excessive in the circumstances. The respondent replied that the sum was
inadequate in the circumstances of the present case. He also cross-appealed
to have the amount awarded as damages enhanced.

I begin by noting that an appellate Court may only intefere with an award
of damages by the trial Court in exceptional circumstances. This proposition
was articulated by the Supreme Court in its decision in Crown Beverages
vs. sendu, civil Appeal No. o1 of 2oo5 (per oder, Jsc) as follows:

"the principle that an appetlate coutt will not interfere with the award of
damages by a trial coult unless the trial couft acted upon wrong principle
of law or the amount awarded is so high or so low as to make it in entirl1,
erroneous estimate of the damages to which the plaintiff was entiued
equally applies to the instant case.,,

As I stated in my judgment in the case of Red Pepper Publications and
Another vs. Rtd Chief Justice Wambuzi, Civil Appeal No. O12g of
2Ol7 (unreported), the amount of damages awarded in defamation cases
must be reasonable. In determ ining whether the damages are reasonable,the Court will consider circumstances of the case. Forall
compensatory/general damages, the Court wil! bear in mind that
compensatory/general damages in defamation cases are awarded to
vindicate a successful plaintiff for the damage to his reputation caused by
the defamatory statements and to offer him a consolation. As Lord Hai lsham
stated in Broome v Cassell & Co Ltd ll972l AC 1027, the successful
plaintiff in a defamation case must be able to point at the sum awarded as

nder of the baselessness of the charge.
a'---

damages and convince a bysta

41



counsel for the appellants submitted that the court shoutd set aside the sum
awarded as damages because in the Rtd Chief Justice Wambuzi case(supra) where the plaintiff had a better reputation than the responden!
this court set aside a sum of Ug. shs. 325,000,000/= awarded as
compensatory damages and substituted a sum of Ug. shs. 150,000,000/=.
In my view, the facts of that case, are distinguishable as counsel for the
respondent explains. The claim in that case concerned one defamatorypublication while the present case concerns 15 different defamatory
publications, published over a space of 3 years. The sum of Ug. shs.
350,000,000/= was therefore adequate and I would maintain it. I woutd not
enhance the amount awarded as in my view, the sum is substantial enough
to vindicate the respondent's damaged reputation.

I would also not intefere with the award of Ug. shs. 100,000,0007= ,,
exemplary damages. As I exptained in my judgment in the Rtd chief Justice
wambuzi case (supra), exemplary damages are awarded to punish the
defendant where he/she, in publishing the defamatory statements, acted in
contumelious disregard of the plaintiff's rights. I find that the appellants inpublishing the fifteen defamatory stories about the respondent for a
prolonged period of 3 years acted in disregard of his rights and their actions
warranted punishment. However, in my view, the sum of Ug. shs.
100,000,000/= awarded by the learned trial Judge is adequate. I would not
enhance it.

Ground 5 of the appeal and the cross-appeat must, for the above reasons,
fail.

I noted that counsel for the appellants, in his submissions on ground 5,
challenged the grant of a permanent inrjunction and the order for the
appellants to issue an apology to the respondent. However, it should be
noted that ground 5 challenged the award of damages and not the orders
on the permanent injunction or the apology. Counsel for the respondent did
not address the said appellants'arguments. I would have ordinarily, not
considered the submissions but I think the interests of justice requi to
do so.

42



a

The learned trial Judge ordered the 1s appetlant to publish an apology to therespondent. The terms of the order were that:

"rn regards to the order directing the publication of an apology, the l"tdefendant is ordered to publish in apology to be published with equatpublicity as the impugned defamatory publicationi for a period of hroweeks at least two times a week.,,

I accept the submissions of counsel for the appellants that the order for aforced apology was oppressive and disproportionate. since the respondent
has been vindicated by substantial damages, the appellants do not have to
be compelled to publish an apology. I wou-ld set aside the order directing the
1* appellant to pubrish an aporog, to the respondent.

In relation to the permanent injunction order, the learned trial Judge made
the following order:

"As held in the case of Hon. Rebecca Kadaga vs. Richard Tumusiime and2 others, Hccs No. 56 of 2013, this couft arso issues a permanent
injunction restraining the defendants jointly or severally by themselves,their agents and assignees from publishing futher defamatorystatements about the plaintiff.

Counsel for the appeltants submitted that the order of permanent injunction
should not have been made as atl statements are deemed to be bonafide
until a Court finds them to be defamatory. The submissions in that regard
are true. However, it should be noted that the permanent injunction only
restrains the publication of defamatory stories against the respondent. The
learned trial Judge's order should not be interpreted as censuring the
appellants from writing about the respondent, a public seruant whose actions
in exercise of his duties require serious public scrutiny. The appelants may
continue writing about the appellant, while being mlndful that they will be
held liable should they publish defamatory material.

In conclusion, all grounds of appeat havi ng failed, I would dismiss the appeal
and uphold the judgment and orders of the learned trialJudge save the order
for the 1$ appellant to publish an apology to the respondent, which is set

cross-appeal. I would award theaside. I would also dismiss the nt

43



a

f

3/q of the costs of the appeal, which in my estimation is the total of the costs
of the appeal, less the costs of the cross-appeat.

Since only Gashirabake, JA agrees, the Court, by majority decision (Kibeedi,
JA dissenting in part), dismisses the appeat, but modifies one of the orders
made by the learned trial Judge in the manner stated in this judgment.

It is so ordered.

Dated at Kampala this day

Elizabeth Musoke

Justice of Appeal

44

( .....2023



5

THE REPUBLIC OF UGANDA

IN THE COURT OF APPEAL OF UGANDA AT KAMPALA

[Coram: Elizabeth Arlusoke, Atluzamiru fi/l. Kbeedi & Christopher Gashirabake, JJA]

CIVIL APPEAL NO. O17O OF 2022

1. MONITOR PUBLICATIONS LlMlrED A NATION I
MEDIA GROUP I

2. THE MANAGING DIRECTOR MONITOR I

PUBLTCATIoNS LTD I

3. THE MANAGING EDITOR/EXECUTIVE EDITOR OR I
EDITOR.IN.CHIEF, THE MONITOR PUBLICATIONS I

4. THE EDITOR, SUNDAY MONITOR, A PUBLICATION ]

oF THE MONITOR PUBLICATIONS LIMITED I

5. ANDREW BAGALA I

VERSUS

APPELLANTS

PIUS BIGIRIMANA RESPONDENT

(Appeal and Cross -Appeal from the decision of the High Court of Uganda at Kampala (Civil

Division) before Sekaana, J. dated 1An December 2021 in CivilSuff No. 0612 of 2017)

JUDGMENT MUZAMIRU MUTANGULA KIBEEDI. JA

I have had the advantage of reading in draft the judgment prepared by my learned sister, Musoke,

JA which sets out the background facts to this appeal and cross-appeal, the grounds of the appeal

and cross-appeal, and the submissions of the respective parties, I gratefully adopt the same and,

as such, will directly proceed to resolve the substance of the grounds raised by the appeal and

cross-appeal.

25 Ground One - Publications barred by limitation

The issue of limitation of the additional causes of actions arising from the thirteen publications set

out in the Amended Plaint arose from ground one of the appeal which was couched as follows:

"The learned trial Judge erred in law in holding that the different causes of action that were

introduced by the amendment of the respondent's plaint filed on 20th November, 2020 in

Page 7 of 77

10

15

20

a

*



.30 respecf of particular publications of 14th October, 2012, 4th December, 2012, 28th

December, 2012, 29th December, 2012, 21't February, 2013, 2nd November, 2012, 7k

November, 2012, gth November, 2012, 16h November, 2012, 30th November, 2012, 7th

March, 2012, 7th March, 2013, 26h Atlarch, 2013 and 1Uh fitlarch, 2013 were not baned by
limitation."

There is no doubt that an action for defamation should be commenced by an aggrieved party

within six years from the date on which the cause of action arose. This is by virtue of Section

3(1)(a) of the Limitation Act, Cap.80 which bars actions in tort from being instituted in courts of

law after the expiration of six years from the date on which the cause of action arose. Therefore,

resolution of whether the 13 publications set out in ground one were time barred revolves around

establishment of the date upon which the appellant's claim in defamation in respect of the said

thirteen publications can be stated to have been instituted. The appellant's case is that the

applicable date is the 20th of November 2020 when the respondent's Counsel filed the amended

plaint which set out the detailed particulars of the alleged defamatory words. On the other hand,

the respondent contends that the applicable date is the 08th of December 2017 when the original

plaint was filed by the respondent's Counsel.

I agree with the position of the law as stated by my learned Sister, Musoke, JA that founding a

claim in defamation requires that the allegedly defamatory story be set out verbatim. The same

position is stated in Bullen and Leake and Jacob's Precedents of Pleadings,l2th edition, Sweet

and lVlaxwell, London , 1975 at page 626 thus:

"The libel must be sef ouf verbatim in the Statemenf of Claim;ft is nof enough fo set ouf lfs

subsfance or effect as 'the precise words of the document are themselves
material'...Where the defamatory matter anses out of a long article or'feature'in a

newspaper, the plaintiff musf sef forth in hrs Sfafement of Claim the particular passages

referring to him of which he complains and the respects in which such passages are

alleged to be defamatory (DDSA Pharmaceuticals Ltd. V. Times Newspaper Ltd. [1973] I

Q.8.21, C.A); and if the part complained of rs nof clearly severable from the resf of a single

publication, the whole publication must be set forth in the Statement of Claim, even though

the defendants may be entitled to plead justification or fair comment in respect of the other
pafts of the publicafion(S, & K. Holdings Lfd. V. Throgmorton Publications Ltd. [1972] 1

a

35

40

45

50

55

60 w.L.R. 1036)

Page 2 of 77



a
Likewise, Gatley on Libel and Slander in Civil Actions, 4th Ed, Sweet and Maxwell, London,

at page 260 re-states the same position thus:

"ln a libel the words used are the material facts and must therefore be sef out in the statement of

ctaim;if is not enough to describe their subsfance, purporl or effect. The law requires the very

words of libel to be sef out in the declaration in order that the court may judge whether they

constitute a ground of action - "whether they are libel or not". ln libel you must declare upon the

words;it is not sufficient fo sfate their substance."

A review of the original plaint filed by the respondent's Counsel on 08tn December 2017 confirms

the findings of my learned Sister, Musoke, JA that with the exception of the specific claim

regarding the article published by the appellants on Sth November, 2017, the respondent's

pleadings in respect of the allegedly defamatory stories published by the appellants about the

respondent between 2012 and 2015 were too general and too vague to found a cause of action in

defamation. lt was not until the respondent's Counsel filed the amended plaint on 20th November

2020, which set out the specific words complained of, that the respondent can be said to have

succeeded in founding a cause of action in respect of thereof. As such, I agree with the holding of

my learned sister, lvlusoke, JA, that the defamatory stories that were more fully set out in the

amended plaint constituted new causes of action, since the original plaint is deemed to have only

set out one allegedly defamatory story.

Upon finding that the amended plaint created new causes of action, in my view it automatically

follows that the date when the amended plaint was filed in court namely, the 20tn November 2020,

is the date applicable when computing whether the said new causes of action were time barred or

not. Applying that date to the publications set out in ground one of the appeal, I would hold that

the respondent's claims in respect of the thirteen claims set out in ground one of the appeal were

time barred for having been properly instituted by way of the Amended Plaint filed in the trial court

after the expiry of the prescribed period of 6 years. I would accordingly allow ground one of the

appeal.

Page 3 of 77

65

70

75

85

80



90

95

100

The effect of this holding is that the trial court's jurisdiction was limited to consideration and

disposal of the respondent's claim regarding the article published by the appellants on Sth

November ,2017 only.

Grounds 2 and 3 . Separate evaluation of each publication and the corresponding defence

of qualified privilege.

The gist of the appellant's complaint in grounds two and three was that the trial judge failed to

evaluate the respondent's evidence and the appellant's defence of qualified privilege in respect of

each impugned publication separately.

I agree with the findings of my learned sister, [t/usoke, JA that ground 2 has no basis as it simply

relates to style of writing adopted by the trial court.

With regard to the appellant's defence of qualified privilege, I agree with the position of the law as

discussed by my learned sister, [/usoke, JA. For purposes of emphasis, there is no doubt in my

mind that the subject matter of the impugned publications was a matter of public importance. The

investigations by the office of the Auditor General, the Criminal lnvestigations Department of the

Uganda Police and the Public Accounts Committee of Parliament (PAC) into the mismanagement

of approximately Ugx 50,000,000,000/= (Uganda Shillings Fifty Billion only) by the Office of the

Prime Minister of Uganda meant for the Peace, Recovery and Development Program in Northern

Uganda was a matter of great public interest. The public was entitled to know the position of the

respondent in the whole saga since he was the Permanent Secretary and Accounting Officer in

the office of the Prime Minister at the time, As such, by the appellants making publications in

respect the said matter of public interest they were discharging their constitutional mandate to

expose and contribute towards the fight against corruption and misuse of public offices. This is in

accordance with Principle XXVI (iii) of the National Objectives and Directive Principles of State

Policy in the Constitution of the Republic of Uganda, 1995 which provides

105

110

za)//)
''V '/

Poge 4 of 77

a



115

L20

1.25

130

135

'(iii) All lavtfulmeasures shall be taken fo expose, combat and eradicate corruption and
abuse or misuse of power by those holding political and other public offices,"

The appellants were also exercising their freedom of expression and of the media which is one of

the fundamental human rights guaranteed by Article 29 (1) of the Constitution of the Republic of

Uganda,1995.

ln the exercise of the freedom of the media and the duty to expose corruption, the appellant had to

exercise "responsible journalism" in order to ensure that not only was the public fed on information

which was substantially true but also the reputation of the public officers involved is not unfairly

tarnished. This is my understanding of the defence of "qualified privilege" as espoused by the

House of Lords of the United Kingdom in Jameel and Others vs. Wall Sfreet Journal Europe

Sprl [2006] UKHL 44. A key component of responsible journalism in the context of the dispute

before us is verification of information that the appellants received and giving the respondent an

opportunity to respond to it. This was especially so where the information was not part of the

official reports of the Auditor General or Police or the official proceedings of PAC or Parliament

itself.

I have examined the impugned publications. With the exception of Exhibit PE5T and Exhibit

PESCC - OPM OFFICIALS SURVIVE LYNCHING, published on 7tn March, 2013, the rest of the

publications did not indicate any effort on the part of the appellants to get a response from the

respondent about the subject matter of the respective publications. This fell below the standard

expected of responsible journalism.

I agree with the finding of my learned sister, [/usoke, JA that the appellants failed to prove their

defence of qualified privilege. I would accordingly disallow ground 3.

Ground 4 - Defences of Justification and Fair Gomment

The defence of justification was raised by the appellant in respect of the respondent's claim

concerning the story published on 04th December 2012 and set out in Exhibit PESA, thus:

'Exhibit PE\A - Bigirimana's wife acquires new benz, published on 4th December, 2012

Page 5 of 77



L40

L45

150

155

160

165

Jusf weeks after 12 European countries suspended budget support to Uganda until 2015,

Parliament has taken an interest in a report that the wife of one of the embattled senior civil

seryants in the Office of the Prime hrlinister acquired a brand new $100,000 (Shs 250 ttlillion)

luxury car which was paid for in cash.

A yet to be identified individual paid the money in five months for a four-wheel drive Mercedes

Benz now registered in the names of Ms Elizabeth Bigirimana.

Ms. Bigirimana, the wife of the Permanenf Secretary to the OPM Mr. Pius Bigirimana, works as

an administrator at the Uganda Broadcasting Corporation (UBC).

"Payments in cash"

Documents seen by the Saturday Monitor indicate that between June 1, 2010 and November

11,2010, three payments were made into a Spear Motors'bank account for a blue station

wagon, ML Mercedes Benz model2010, registration number UAP 555H.

Mr. Bigirimana is in the eye of the storm in which according to a special audit by the Auditor

General, over 50bn has gone missrng under his watch.

Attempts to reach trtr. Bigirimana for comment had by press time yesterday failed. His known

mobile numbers went unanswered,

However, the matter was reportedly raised last week during a sesslon with the Public Accounts

Committee (PAC)

By press time yesterday, it was not clear whether Mr. Bigirimana had been at work. At his

office, the reporter was turned away without explanation of his whereabouts.

Mr. Bigirimana has since told Parliament that he had been at loggerheads with the OPltl's

principal Accountant, Mr. Geoffrey Kazinda, who he accused of absconding from duty and

being in illegalpossesslon of OPM documents.

Mr. Kazinda is currentty the prime suspect in the matter and is facing 11 counts of forgery of

Mr. Bigirim an a's sign atu re.

"Suspicious expendrture"

Bank details seen by fhrs newsp aper also indicate that the initial down payment of $30,000

(Shs B7m) was made to spear mofors on June 1, 2010 for the vehicle.

Srxfeen days later on June 17, 2010, another payment of $50,000 (Shs 135 million) was made.

Four months /afer on November 25, 2010, a final payment of $20,000 (Shs 54 million)was a/so

made to the same motor vehicle dealer.

Alt the payments were in US Dol/ars and in cash. By December 9, 2010, the vehicle had been

/-)->7L70 fully registered in htls. Bigirimana's name."

Poge 6 of 77



L75

180

185

ln the circumstances above, the appellant upon raising the defence of 'Justification" had the

burden to prove that the words complained of were "substantially true". The respondent having

admitted in his pleadings that indeed it was true that his wife did acquire the vehicle in question,

the appellant had no duty to prove that fact. The admission thus left the appellant with only the

burden to prove the "suspicious" payments made for the vehicle as claimed by the appellants in

the impugned publication.

I have perused the record of proceedings before the lower court. One would have expected the

appellant to adduce the evidence of the "bank details" which the appellants claim to have seen in

order for them to prove who made the three payments for the vehicle and where the moneys used

to pay came from. But this was not done. The appellant had the option of invoking the Evidence

(Bankers' Books) Act, Cap. 7 and Order 10 of the Civil Procedure Rules on lnterrogatories,

discovery and inspection of documents in order to get the relevant documents, which it had

referred to in the impugned article, produced in court by the relevant bank(s) or Spear Motors

company, but they did not make use of the law. As such, the appellants failed to prove the

truthfulness of the critical aspects of the impugned publication which the defence of "justification"

required them to do.

Accordingly, I would agree with my learned sister, Musoke, JA that the defence of justification

failed

Accordingly, I would disallow ground 4 of the appeal.

Damages Awarded -

The complaints about the amounts awarded as damages to the respondent was contained in

1es ground 5 of the appeal and the respondent's cross-appeal. lt is the appellant's case that the total

Page 7 of 77

I likewise agree with the finding of my learned sister, Musoke, JA that the appellants' defence of

1eo fair comment in respect of the publication of "Exhibit PESUU - lrloney, Drugs eat up Police

Force", published on Sth November ,2017 would fail.



200

205

2L0

2L5

award of the sum of Ugx 450,000,000/= to the respondent as damages was excessive. On the

other hand, the respondent claims that the award was low and ought to be raised to Ugx

600,000,000/=.

tr/y starting point of analysis of the complaint in ground 5 and the cross appeal is my earlier finding

under ground one that all the contested publications were time barred save the publication of Sth

November 2017 titled "hloney, Drugs eat up Police Force" which was exhibited before the trial

court as "Exhibit PE\|JU". The import of that finding is that in my view the trial court's jurisdiction

in assessing the quantum of damages was restricted to consideration of the injury arising from the

publication of Sth November 2017 only.

From the record of appeal, the factors taken into account by the trial court in awarding the

respondent the sum of Ugx 350 Million as general damages were:- the fact that the defamatory

statements were made in several publications, the damage caused on the plaintiffs reputation, the

distress and humiliation the defamatory statements had on the dignity as a Permanent Secretary

and the damage to his reputation which was far reaching in Uganda and outside.

As for the award of the exemplary damages of Ugx 100,000,000/=, the trial judge stated that the

figure was appropriate to punish the appellants and discourage them from publishing any

defamatory statements about the respondent in a reckless and negligent manner.

There is no doubt that general damages in defamation suits are intended to compensate the

aggrieved party for the damage to his/her reputation, vindicate his/her good name and take

account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused See;

John Vs MGIV Ltd 1t99fl Q.B 5S6, CA. However, the actual extent of injury or damage is a

question of fact in each case and the burden was on the respondent to prove it,

ln the instant matter, the respondent was at the material time the Permanent Secretary and

Accounting Officer in the Office of the Prime Minister when the defamatory articles started being

published. However, the adverse publications did not stop the President from renewing the

respondent's contract as Permanent Secretary and deploying him to continue to serve in

220

Poge I of 77*



225

230

23s

240

245

tVlinistries and government bodies where the President deemed him most relevant at any given

time. From the Office of the Prime Minister, the respondent was deployed to serve as the

Permanent Secretary of the tvlinistry of Gender. Currently he is still a Permanent Secretary and

the Secretary to the Judiciary. His record of service at the level of Permanent Secretary has

never been broken at all inspite of the negative publications made by the appellant. To me, that

implies that the respondent's reputation in the eyes of the appointing authority was not adversely

affected by the publications. The respondent's appointing authority has access to all manner of

information from diverse sources including intelligence services which can easily use to verify the

truthfulness, or lack of it, of any attacks on the reputation and suitability of the respondent by any

publications. As such, the risk of damage of the reputation of the respondent in the eyes of his

appointing authority is minimal.

That is not to imply that the respondent's reputation is relevant only in his relationship with his

appointing authority. The respondent's reputation is extremely important in the eyes of his family,

friends and the general public. But this is closely intertwined with the extent of publication of the

defamatory matter and the reading culture of that class of people. lt is closely linked with who saw

and read the publications. Unfortunately, counsel for the respondent did not do a good job in this

aspect. The pleadings as to publication were very general. And no evidence was adduced as to

the circulation rates of the defamatory publications, the shelf life of each defamatory publication,

the readership in respect of the defamatory publications and the location of the readers. Even the

trial judge fell into the same trap of making a critical decision as to damages using generic

statements like "Ihe damage to [the respondent's] reputation was far reaching in Uganda and

outside lJganda". We are living in an information era and there is no excuse as to why the legal

profession should continue using generalities that were used by our predecessors when resolving

similar disputes. With increasing digitization of the media, it is possible to access statistics as to

the number of persons who actually accessed and read a specific article (othenruise termed

number of "hits"), their location, date and time. lnformation is readily available on the circulation

rates of the publications in hard copy. Counsel presenting defamation claims before courts of law

Poge 9 of 77



While testifying about the extent of the injury occasioned by the defamatory publications, the

respondent testified that he had suffered damage as a result from the taunts and stress he had

had to grapple with at his workplace, his family, the general public and the world at large.

The other evidence as to the extent of the injury was contained in the evidence of [Vlr. Frank

2ss Kanduho Rwabosy. He stated that he was an advocate of the High Court and had known the

respondent as his client since 2012. That he had worked closely with the respondent and held him

in high esteem on account of his public service ethics and integrity. That his perception of the

respondent made a U{urn after reading the numerous defamatory stories published about him by

the appellants. The witness also mentioned names of other persons whose perception of the

260 respondent likewise made a U-turn as a result of the impugned publications. These were Hon.

Sam Bitangaro and Hon. Frank Tumwebaze. The witness concluded that the publications painted

the respondent as an embattled civil servant who made illicit expenditure on OPM funds, a person

who thrives on State House pampering and patronage, and who obstructs police investigations

and above of all a liar.

265 ln evaluating the credibility of evidence as to injury allegedly suffered by a party, the court should,

inter alia, juxtapose the evidence adduced with the usual responses of people in a similar situation

in a real life situation. ln the case of Ambayo Joseph Waigo Vs Aserua Jackline, Civil Appeal

No, 100 of 2015, this court (Musoke, Kibeedi & Gashirabake, JJA) summarised the principle thus:

250

270

275

in the current era are expected to continuously upgrade themselves in order to match the

changing times and reflect the same in their pleadings and evidence.

'...one of the foo/s used to extract the truth from falsehood ls asceftaining whether the

evidence of a particular witness in respect of any particular fact or sef of facfs rs rn

conformity with real life experience and collateral circumstances. /f the testimony tallies with

what happens in real life in the given situation, then the probability is that it is truthful.

Where the testimony deviates from what ordinarily happens in real life, then the probability

is that it is untruthful unless a reasonable explanation is given to account for the deviation.

The above principle is sef out in Sarkafs Law of Evidence, 14th Edition, 1993 Reprint,

Volume 1, at page 924 - 925 thus: -/'){42'/
Poge 70 of 77



280

285

290

295

300

30s

"There is no beffe r criterion of the truth, no safer rule for investigating cases
of conflicting evidence, where perjury and fraud must exist on the one side or
the other, than to consider what facts are beyond dispute, and examine which
of the fwo cases best accords with these facts, according to the ordinary
course of human affairs and the usual habits of life. The probability or
improbability of the transaction forms a mosf important consideration in
ascertaining the truth of any transaction relied upon [Bunwari V. Hetmarain,
TM|A 148;see Ramgopal V. Gordon Stuart & Co, 14 MIA 453; See Leelamund
y. Bassiroonnissa, 16WR 102|,."

Applying the above principle to the evidence of Mr. Frank Kanduho, I am not satisfied that his

evidence as to injury is credible. For Mr. Kanduho who had known and closely worked with the

respondent to close to ten years to claim that his perception of the person he held in very high

esteem made a U{urn on account of the appellant's publications is very simplistic and not in line

with the ordinary course of human affairs. Why would Mr. Kanduho all of a sudden start thinking

that the publication had a better assessment and understanding of the respondent than his own

assessment of the same person which was about ten years? Whereas it is true that a lie repeated

several times might sound and appear truthful , in the ordinary course of affairs of persons of [vlr,

Kanduho's calibre, only those persons who do not know the respondent closely or well will follow

"public opinion" blindly in preference to their own individual assessments. Otherwise making a U-

turn about someone who you have closely known and worked with on the basis of newspaper

publications which are short of the test of responsible journalism is not the usual response of the

persons in [/r. Kanduho's class.

The same can be said about the responses attributed to Hon. Bitangaro and Hon. Frank

Tumwebaze. lf indeed it is true that their perception of the respondent changed simply on account

of the defamatory publications, then they were clearly not persons who knew him personally or

well. And it is in the same category that the "general public" likewise falls. Since the "general

public" and distant friends and acquaintances don't have the advantage of having personal

knowledge and assessment of the respondent's reputation, defamatory publications have a bigger

impact in that class of people than in the class of one's close acquaintances and close family

members. lt is this class of people which, in a real life situation, can easily be influenced by the

negative or defamatory publications to form negative perceptions about the respondent. However,

-.tLk 'Pase 77 of 77



the circulation figures and statistics of hits thus become critical at that stage to prove the degree of

publication in order for one to qualify for an award beyond nominal damages since libel imputing

310 crime is actional perse.

315

320

325

330

33s

The other factor that the trial court did not consider are the court awards in decided cases in

similar claims. This ensures consistence in court awards and increases public confidence in our

court system when litigants are seen to receive similar treatment when faced with similar

situations. Counsel for the appellants referred us to the case of Red Pepper Publications and

Another vs. Rtd Chief Justice Wambuzi, Civil Appeal No. 0128 of 2017 (unreported), where

this Court set aside a sum of Ug. Shs. 325,000,000/= awarded as compensatory damages and

substituted it with a sum of Ug. Shs. 150,000,000/=. ln my view, the said case is a good reference

point. But allowance must be made to cater for the following distinguishing features: The

respondent in the Red Pepper appeal was a retired Chief Justice and head of the Judiciary of

Uganda, whereas the current respondent is a serving Permanent Secretary of the Judiciary who,

at the time of the impugned publication, was a Permanent Secretary in the Office of the Prime

tt4inister, Second, the publication against the Retired Chief Justice related to his private life

whereas the publications against the current respondent relate to his duties and functions in a

public office. ln my view, court should be more tolerant of mistakes made while debating and

criticizing persons in their officialdom than their private businesses or lives.

The last aspect which the trial court did not consider is the legal and economic context of the

country. Judgment of the trial court was rendered in December 2021. The country was just

emerging out of the Covid-19 Pandemic and experiencing the post covid-19 effects at both macro

and micro-economic levels. And these post covid-19 effects were in the public domain. For

instance, the research findings by the Economic Policy Research Centre (EPRC) into the effects

of Covid -19 published in its Special lssue No.2 March 2021 stated the effect of Covid - 19 thus:

"The Covid-19 outbreak, and the subsequent containment measures have had devastating

effecfs on lJganda's busrnesses resu/frng in the economy's general slowdown.,. Resu/fs

indicate that the emergence of the covid-19 pandemic and the subsequent measures to

contain ifs spread negatively affected busrness operations in all sectors of the economy,

Page 72 of 77



340

atbeit with different magnitude. After the lockdown, busrnesses faced severe liquidity

consfraints while re-opening.,. tn addition, access to credit remains a challenge as financial

rnstifufions remain pesslmisfic about the future busrness environmenf, Nonefhe/ess,

employment in businesses showed srgns of recovery, albeit sluggishly, with much slower

employment recovery in the service secfor." see:- https://eprcuq.orq/publication/the-pliqht-

of-micro-small-and-medium-enterprises-amidst-covid-19-a-post-lockdown-analvsis-based-
on-business-climate-survev/?wpdmdl=14056&refresh=-61 1b744829c031629189192

The media was not immune to the adverse effects of the Covid-19 Pandemic. The impact of the

pandemic on the Media could easily be discernable by use of information in the public domain,

especially regarding media houses which are listed on the Uganda Securities Exchange. This

information is in the public domain because the law requires listed companies to publish their

performance.

345

350

I have had a casual glance at the performance of the New Vision Printing and Publishing

Company which is a listed media company on the Uganda Securities Exchange. The New Vision

media family made a loss after tax of Ugx 1 Billion in the financial year endin9 30tn June, 2021

compared to a profit of Ugx 2.7 Billion in 2020. See:

https .use.or.uo/uo noun iono/o20o/020 Financial o/o20

Statements uneo/0202021% blished.odf

3s5

Further, the semi-annual report and financial statements for the half year ending December 31,

2021 indicated that The New Vision media family made a profit after tax of Ugx 396,548,000/= in

2021 as compared to the loss of Ugx 1,373,879,000/= for the same period in 2020. See:

https use.or.uq/upload s/announcemen OVision% alfo/o2}Y earo/o2}F ancia s%

2OD ecember%202021 o/o20 Adv erlo/020 17,02.2021 .ldf

360

The improved performance was attributed to the business slowly picking up with the partial

opening of the economy from the Covid -19 pandemic which saw the newspaper circulation and

commercial printing activities start picking up slowly.

The Report summarized the performance thus

.1-)v?
Page 73 of 77



365

370

375

"Overall turnover grew by 52.54% from last year [2020] mainly as a resu/f of publishing

orders for Ministry of Education Home Schooling and Upper Primary textbooks printed and

distributed in the period.

Adveftising revenue registered a growth of 9.81% while revenue from circulation and

commercial printing declined by 12.27% and 9.76% respectively. Television advertising,

Radio advertising and Print advertising grew by 14.93, 12.58% and 0.87% respectively

from the same period last year.

Cosf of sa/es incre ased by 62.88% due to cosf of printing and distributing Education

materials. Administrative expenses reduced by 2.40% due to increased efficiencies."

ln the ordinary and simple language, even the media industry in Uganda was not spared of the

adverse effects of Covid-19 witnessed by the other categories of businesses in Uganda. Further,

that for The New vision, it was returning to some minimal degree of profitability - courtesy of the

contracts it received from the Ministry of Education to print, publish and distribute textbooks for the

Home-Schooling project and upper primary during the period'

380

which impact on the survival and continuity of business organisations, it is important for the court lfJ
to be mindful of the general trends in the economy and business iflto play its role meaningfully in

the current information era. This is in accordance with Article 126(1) of the Constitution which

enjoins courts with adjudicating cases in conformity with inter alia the aspirations of the people.

Court will have abdicated its role in this information era if it were to make decisions which are

completely oblivious of the trends and other circumstances prevailing in the country at the macro

level - as if it is operating from planet mars.

38s This should not be interpreted to mean that courts should take over the role of counsel to prove

their clients' case. lt simply means that when evaluating the evidence before it, court should have

the bigger picture and bigger parameters against which to evaluate the specific evidence before it

relating to the specific litigants. To be able to execute this mandate, the court must be proactive if

it is to play its rightful role in society.

3e0 Applying the preceding principle to the instant matter, I am of the view that while court has a duty

to make orders which are intended to enforce responsible journalism and to protect the reputation

a?
Poge 14 of 77

All the above information is available in the public domain. When faced with making decisions



of individuals by penalising any transgressions appropriately, it should not, in the process of

penalising transgressions, make awards whose net effect is to economically kill the media houses

and, by extension, reduce the space for media freedom and expression in the country. The post

3es Covid-19 economy is tight for all businesses including media houses. So, court cannot maintain

awards of general damages in the immediate aftermath of the Covid-19 Pandemic at the same

level as the awards that were made in cases of similar facts when the economic situation was

more favourable for business survival. Court needs to engage a balancing act since protection of

freedom of the media and individual reputation are equally important in the growth of our young

4oo democracy and increasing accountability of public servants, The trial court was not alive to the

bigger picture while awarding the respondent the sum of Ugx 450M at the time when the trend in

the country at the macro-economic level in general, and the media industry in particular, was of

visible economic struggle.

405

410

415

Lasly, I also note that most of the damage suffered by the respondent arose from publication of

the defamatory stories by the appellant, I just cannot understand why the same avenue used to

damage the reputation of the respondent cannot serve a meaningful purpose when it comes to

cleaning the mud thrown at the respondent's reputation by the defamatory publications, There is

no doubt that for a professional and in the business world, the biggest asset is the reputation. As

such, one would expect that the primary concern of the person aggrieved by the adverse media

publicity is cleaning his/her name. Monetary awards, though important, might not necessarily be

adequate and effective to clean the soiled reputation. Cleaning the soiled reputation in the digital

era is much easier than it was during the previous times. Once the appellant makes an apology

approved by the Registrar of this Court and the apology is tagged or othenruise linked to each

defamatory publication, it enables anyone who accesses the publication to simultaneously read

the apology. Digitized media has a higher shelf life than the print media. To me, this is more

effective in cleaning the mud thrown at the respondent's name than the undue focus on money, At

the same time, the appellants are enabled to continue operating - but with lessons learnt out of the

transgression. lt is a win-win for the litigants themselves and the whole cause of increasing the

space for media freedom and professionalism
t7-'

-)/'
Poge 75 of 77



420 Upon reviewing the record of the trial court, I have no hesitation in finding that the trial judge did

not address his mind to the critical considerations relevant when assessing an appropriate award

of damages in the circumstances of the case. As a result, he awarded sums which were very high

in the circumstances. One of the instances where an appellate court can interfere with an award of

damages of the trial court is where the appellate court is satisfied that the trial judge acted on

4zs some wrong principle of law or that the amount awarded was extremely high or so small as to

make it, in the judgment of the appellate court, an entirely erroneous estimate of the damages

which the litigant is entitled to. See: Sembuya Francis Vs Allports Services (U) Limited,

Supreme Court Civil Appeal No. 6 of 1999 (Unreported).

I am satisfied that the case before this court is a proper case in which the appellate court should

430 interfere with the damages awarded by the High Court.

Taking into account the factors set out herein above, I would reduce the general damages from

Ugx 350,000,000/= (Three Hundred Fifty Million Uganda Shillings Only) to Ugx 100,000,000/=

(One Hundred Million Uganda Shillings Only) and the exemplary damages from Ugx

100,000,0097= (One Hundred Million Uganda Shillings Only) to Ugx 50,000,0007= (Fift! lVlillion

43s Uganda Shillings Only).

Costs

Since the appeal has succeeded on some grounds and been lost on others, while the respondent

has lost on the cross appeal, I would order that each party bears one's cost before this court. But

the respondent will have the costs of the High court since he was justified to seek legal action to

44o protect his reputation.

Conclusion

1. I would allow grounds 1 and 5 of the appeal.

2. I would dismiss grounds 2,3, 4 of the appeal.

3. I would likewise dismiss the cross appeal -)1-)->-/
Poge 76 of 77



!4s 4.

5.

4so 6.

7.

I would order the appellant to publish an apology approved by the Registrar of this Court and

the apology should be tagged or othenrvise linked to each defamatory publication so that

anyone who accesses them can read them simultaneously with the apology.

The same apology should be published on the front page of one issue of the Daily Monitor

newspaper (print media).

I would grant the respondent Ugx 100,000,00Q/= (One Hundred Million Uganda Shillings Only)

as general damages and Ugx 50,000,0007= (Fift! Million Uganda Shillings Only) as exemplary

damages.

I would order each party to bear his/its costs of the appeal and cross-appeal. However, the

appellants should bear the costs before the trial court.

4ss Deli , signed and dated at Kampala this -QSFray of .

.^^S;
n ,29s

Poge 77 of 77

MUZAMIRU MUTANGULA KIBEEDI
Justice of Appeal



THE REPUBLIC OF UGANDA

IN THE COURT OF APPEAL OF UGANDA AT KAMPALA

CIVIL APPEAL NO O17O OF 2022

1. MONITOR PUBLICATIONS LIMITED
A NATION MEDIA GROUP

2. THE MANAGING DIRECTOR

MONITOR PUBLICATIONS LTD.

3. THE MANAGTNG EDTTOR/EXECUTIVE EDITOR/EDITOR-IN-CHlEF,

THE MONITOR PUBLICATIONS

4. THE EDITOR, SUNDAY MONITOR

5. ANDREW BAGALA:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::APPELLANTS
VERSUS

PIUS BIGIRIMANA:::: RESPON DENT

(Appeol ond Cross-Appeol from the decision of the High Court of Ugando at
Kompolo (Civil Division) before Sekoono, l. doted 70th December 2021 in Civil Suit
No.0612 of 20L7)

CORAM: HON. LADY JUSTICE ELIZABETH MUSOKE, JA.

HON. MR. JUSTICE MUZAMIRU MUTANGULA KIBEEDI, JA.

HON. MR. JUSTICE CHRISTOPHER GASHIRABAKE, JA.

JUDGMENT OF CHRISTO PHER GASHIRABAKE, JA

I have had opportunity of reading into draft the judgment of Hon.

Justice Elizabeth Musoke, JA. which ! entirely concur with. I have at the
same time been able to read the comments/draft by my brother, Hon.

Justice Muzamiru Mutangula Kibeedi, JA. I slightly differ from him.
We need to support responsible Journalism that is when their positive

role will be realized. Errant journalism should not be encouraged. We

I



a I

owe that to society. They have the capacity to investigate and get the
right information about a subject matter but not to go on a wild goose

chase hoping to stumble by default on the correct information.
!t is not their opinions that matter but the factual position. The stress

and anguish they unleash on people must be atoned. After all they
earn heftily from such.
They should be checked or else with the resources available to them,
that is, time and space they can ruin people's careers and families.
Itherefore would like to maintain the trial courts findings in their
entirety.
The award to me just fair.
Regarding the claims that were time barred, authorities are cited in the
draft judgment to the effect that under exceptional circumstances the
court can allow these claims.
The judge allowed the amendments which included claims that were
time barred.
I see no reason to fault him. But most importantly the respondents did
not oppose the amendments as presented.

The fact that the judge allowed claims that would otherwise have been
time barred is acceptable in law and authorities were cited to the
satisfaction of court. The appellants had no problem with it and never
opposed it. lt therefore cannot be to the prejudice of the respondent.
Having been accepted by the court it is validated as if it had been made

at the time of filing.

Dated at Kampala the ......W.
F I

dayof ..i.T. ...203

ristopher 6ashirabake
JUSTICE OF APPEAL

2


