
THE REPUBLIC OF UGANDA 

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA 

(CIVIL DIVISION) 

CIVIL SUIT NO. 612 OF 2017 

 

PIUS BIGIRIMANA:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: PLAINTIFF 

 

VERSUS 

 

1. THE MONITOR PUBLICATIONS LTD 

A NATION MEDIA GROUP COMPANY  

2. THE MANAGING DIRECTOR  

THE MONITOR PUBLICATIONS LTD 

3. MANAGING EDITOR/EXECUTIVE EDITOR/EDITOR-IN-CHIEF 

THE MONITOR PUBLICATIONS LTD 

4. THE EDITOR, SUNDAY MONITOR, 

A PUBLICATION OF THE MONITOR PUBLICATIONS LTD 

5. ANDREW BAGALA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: DEFENDANTS 

 

BEFORE HON. JUSTICE SSEKAANA MUSA 

 

JUDGMENT 

 

The plaintiff filed this suit against the defendants jointly and severally for 

general damages for defamation to the tune of 1,000,000,000/=; Exemplary 

damages of 900,000,000/=; An order compelling the defendants to publish 

an apology in the said newspapers and online news channel; A Permanent 

injunction restraining the defendants and or their agents, editors, 

publishers, from making, publishing, circulating any further defamatory 

stories against or about the plaintiff. 

 

The plaintiff contended that between the year 2012 and 2015, the 

defendants continuously made numerous malicious, spiteful, untrue and 



defamatory publications against him in the daily Monitor, Saturday 

monitor and the Sunday monitor under the following title heads; 

1) Auditors target Bigirimana in cash probe; a publication of 14th October 

2012; 

2) MPs Order Government to remove Bigirimana; a publication of 2nd  

November 2012; 

3) Government remains undecided on calls to suspend Bigirimana; a 

publication of 5th November 2012; 

4) MPs give ultimatum over PS Bigirimana; a publication of 7th November 

2012; 

5) Law makers want First Lady to defend self in OPM scam; a publication of 

9th November 2012; 

6) The Treasury Officials accuse OPM PS of covering money scam; A 

publication of 16th November 2012; 

7) Bigirimana contradicts himself on purchase of Ministers’ cars; publication 

of 30th November 2012; 

8) Bigirimana’s wife acquires shs 250m Mercedes Benz; a publication of 4th 

December 2012; 

9) Police to question Bigirimana today; a publication of 28th December 2012; 

10) Bigirimana refuses to meet detectives; a publication of 29th December 

2012; 

11) OPM inquest hits new set back; a publication of 21st February 2013; 

12) OPM officials survive lynching; a publication of 7th March 2013; 

13) Denmark warns of aid cut over OPM scandal; a publication of 26th March 

2013; 

14) Money, Drugs eat up police Force; a publication of 5th November 2017; 

and  

15) Corruption Ledger; a publication of 10th March 2013-. 

 



The plaintiff contended that the different stories portrayed him as; a smart 

criminal who was untouchable in any circumstances; an embattled civil 

servant who made illicit expenditure on OPM funds; a person who thrives 

on State house pampering and patronage, and who obstructs police 

investigations and above all a liar. 

 

The defendants never at all reached the plaintiff or called him to verify the 

veracity of the said allegations, despite the fact that as, a public servant the 

plaintiff was accessible to anybody but decided to go ahead and publish 

the stories wantonly without regard to the negative impact they would 

have on the plaintiff. 

 

The plaintiff further averred and contended that the said publications were 

false and intended to tarnish his name as the then Director of Public 

Prosecutions, Justice Mike Chibita wrote a letter on 28th May 2019 clearing 

the plaintiff and stating that in all the cases that have been prosecuted so 

far, the role of the plaintiff was that of a complainant and prosecution 

witness. 

 

The publications of the defendants as set out in the plaint in their natural 

and ordinary meaning, meant or were understood to mean in the minds of 

right thinking members of the public that the plaintiff; 

i) was a beneficiary of illicit dealing in a public office. 

ii) Is a disdainful and arrogant Public Servant, 

iii) Is person with no respect for due process, 

iv) Is a person with no regard to civil authority, 

v) Is a person too exalted to heed summonses of the police, 

vi) Is a person who obstructs the course of Justice, 

vii) Is a person who interferes with and obstructs the course of Police 

Investigations, 

viii) Is a person who is above the law with an untouchable mentality and 

personality, 

ix) Is culpable for fraud but disguises himself as a whistle blower, 



x) A person who thrives on presidential pampering and patronage. 
 

The plaintiff contended that as a direct consequence of the false and 

malicious publications, has suffered damage and injury (lost public 

reputation and has been shunned) as result from taunts and malicious 

publications at his place of work, family, general public and the world at 

large. 

 

The defendants admitted having published the words pleaded in the 

paragraph 6 of the plaint but denied that the stories were spiteful, 

malicious, odious, unprofessional and defamatory to the plaintiff or that 

there is no grain of truth in said stories and the plaintiff shall be put to 

strict proof thereof. 

 

The defendant further admitted having published the words but deny that 

the said words are false or defamatory of the plaintiff or that they bear the 

alleged meaning attributable to them or that it is relevant as to what 

meaning is ascribed to them or that the plaintiff was defamed thereby. 

 

The defendant further averred that the publication was in respect of issues 

concerning the running of public offices in which a colossal amount of 

money was lost, the plaintiff was the overall accounting officer in the said 

ministry, the amount was lost over time, the loss caused public and donor 

community outcry, the loss resulted in police investigations and 

accordingly the defendant has a social, moral and legal duty to make 

publication in that respect to the public which similarly had a 

corresponding moral and social duty to receive the publication and each of 

the impugned publication was made on an occasion of qualified privilege 

and is not actionable. 

 

The defendant further contended that the publications were not made in a 

cavalier fashion and were commentaries on an issue of public importance 

and it would be a breach of duty being a public watchdog for the 

defendants to keep mum on the events of the day. 



The Plaintiff was represented by Mr. Godfrey Himbaza while the defendant 

was represented by Mr. James Nangwala and Ms Diana Kwesiga. 

 

The parties filed a joint scheduling memorandum and the following facts 

and issues were agreed upon and the documents agreed upon were 

exhibited; 

Agreed Facts 

 

The defendants made publications about the plaintiff. 

 

Agreed Issues 

 

1. Whether the plaint discloses a cause of action against the defendants. 

2. Whether the defendants’ publications about the plaintiff were defamatory? 

3. Whether the publication was made on account of qualified privileged. 

4. What remedies are available? 

 

The plaintiff led evidence of 3 witnesses to prove his case to wit; 

Komurubuga George (Police Officer) PWI, Pius Bigirimana (Plaintiff) PWII 

and Frank Kanduho Rwabosy (Lawyer) PWIII. The defendants led 

evidence of Yasin Mugerwa (News Editor) DWI and Nalugo Mercy-

(Regional Editor) DWII. 

 

Parties filed written submissions which have been considered by this court 

in writing this judgment. 

The first issue was abandoned by the parties (defendants).  

 

ISSUE 2 AND 3 

Whether the defendants’ publications about the plaintiff were defamatory? 

& 

Whether the publication was made on account of qualified privilege? 

Plaintiff’s Submissions 

The plaintiff’s counsel submitted that In a defamation law suit, the duty of 

a complaining party is to address Court on the natural and ordinary 



meaning of the actual words used in an impugned publication and a 

demonstration to the Court that the impugned words when looked at in 

their natural and ordinary meaning, had the effect of injuring one’s 

reputation. Once the plaintiff has discharged this duty, the burden of 

qualifying the impugned publication(s) whether as true or privileged shifts 

to the defendants.  

 

This was Court’s stand point in the case of AK OILS & FATS (U) LTD VS 

BIDCO UGANDA LIMITED HCCS 0715 OF 2005, to the effect that; 

“In defamation suits, for Court to determine whether the words complained 

of are capable of a defamatory meaning, one must first look at the words 

themselves. Then one has to consider the circumstances under which they 

were published. In all this, the Plaintiff does not shoulder the burden of 

proving falsity or Malice in order to establish a cause of action. If the words 

are defamatory or capable of being so construed, the law presumes that they 

are false. The burden shifts to the defendants to show that they are true.”  

 

The plaintiff did complain that the defendants made malicious, spiteful, false 

and defamatory publications against him in The Daily Monitor, The Saturday 

Monitor and the Sunday Monitor, which publications were accessed and read by 

people all over the world given the readership coverage that these publications 

enjoy.  

The plaintiff counsel particularly contended and submitted that the 

impugned stories published about and against him were numerous 

intuitively suggesting that the motive was malicious so far as the 

defendants did not, at any moment in time, through their various reporters 

care to reach out to him for his side of the story in informing the balanced 

coverage of the stories outed about and against him.  

 

On the test of the decision in ADAM -vs- WARD [1917] AC 309, as per 

Lord Atkinson, at page 334: 



 “Qualified privilege is when a person who makes a communication has an 

interest or a duty, legal, social or moral to make it to the person to whom it 

is made and the person to whom it is made has a corresponding duty to 

receive it”. Qualified privileged operates only to protect statements which 

are made without malice” 
 

Further, the House of Lords in REYNOLDS -vs- TIMES NEWSPAPER LTD 

[2001] AC 127, 205 set out multiple factors to be considered when deciding 

whether a defendant has established privilege. Those factors were stated to 

be; 

i) The seriousness of the allegations. The more serious the charge, 

the more the public is misinformed and the individual harmed, if 

the allegations are not true. 
 

ii) The nature of the information and the extent to which the subject 

matter is a matter of public concern. 
 

iii) The source of the information. Some informants have no direct 

knowledge of the events. Some have their own axes to grind or are 

being paid. 
 

iv) The steps taken to verify the information. 
 

v) The status of the information. The allegation might have been the 

subject of an investigation which commands respect. 
 

vi) The urgency of the matter. 
 

vii) Whether a comment was sought from the plaintiff. 
 

viii) Whether the article contained a gist of the plaintiff’s side of the 

story. 
 

ix) The circumstances of the publications including the timing. 



In the case of ENG. BARNABAS OKENY & 4ORS -vs- PETER ODOK 

W’OCENG CIVIL SUIT NO. 12 OF 2009, (Gulu High Court Circuit) Hon. 

Stephen Mubiru. J held that: 

 “a person alleging in good faith must establish the fact that before making 

any allegations, he had made an enquiry and necessary reasons and facts 

given by him must indicate that he had acted with due care and attention 

and that he was satisfied about the truth of the allegation.  

 

Evidence of inadequate investigation would show intent to inflict harm 

through falsehoods. Such evidence would suggest that because of his bias, the 

defendant knowingly or recklessly avoided the truth by performing an 

inadequate investigation. Deliberate or reckless falsity is evidence of express 

malice.” 

The plaintiff’s counsel further submitted that it is therefore trite to 

approach the matter now before Court from both the perspective of malice 

or the lack thereof in order to establish whether the plaintiff can sustain a 

claim of defamation or whether indeed the defendants are entitled to 

qualified privilege. This would require that the second issued is not 

segregated from the third issue and vice versa. In effect, the resolution of 

both would lead to the same result whether for or against the plaintiff.  

 

In the instant case, DW1 in cross examination conceded that as a journalist, 

he owed a duty of care onto the plaintiff to ensure responsible reporting. It 

is therefore presupposed that DW1 is a man sufficiently tooled with the 

necessary skill and expertise to discern reckless reporting from cautious, 

fair and balanced reporting. 

 

Applying the test established in the decisions afore-cited, the best approach 

to take in resolving the case now before court would be a joint resolution of 

issues 2 and 3. 



The daunting question in the mind of the judge when faced with a defence 

of qualified privilege would be: 

1. Whether the defendants have demonstrated that they carried out adequate 

investigations prior to the impugned publication(s)? 

2. Whether the defendants have demonstrated that they reached out to the 

plaintiff to source his side of the story? 

3. Whether the defendants have demonstrated relevance of materials in their 

story to the overall theme of the story? 

4. Whether the defendants have demonstrated that steps were taken to verify 

the story complained of on a bar of its ingredient(s) of truth and 

accuracy? 

5. Whether the defendants have demonstrated that their sources were 

credible? 

With that test in mind, the court would proceed to examine the story 

complained of and weigh the plaintiff’s contention on a balanced bar of 

malice on the one hand and privilege on the other hand. 

he publication of 14th October 2012, to the effect that: 

“AUDITORS TARGET BIGIRIMANA IN CASH PROBE” 

Sources revealed that Mr. Bigirimana’s name is expected to feature prominently in 

the audit report…with a case to answer... all I can say for now is that the PS has a 

case to answer. A source said, we are still investigating him and other officials in 

the OPM but I can assure you when the report finally comes out, heads are going 

to roll. We have found unaccounted for funds and forged accountabilities for 

advances among other irregularities where tax payers lost money”. 

 

The operative words prominent in the impugned story are: 

i. “the PS has a case to answer” 

ii. we have found unaccounted for funds and forged accountabilities” 

Going by the script of the impugned publication, the intention was to 

malign the person of the plaintiff. This is especially so given that the course 

of investigation(s) had just been oscillated. No interviews had been 

conducted. No witnesses had testified whether at police or elsewhere. 



The publication of 4th December 2012, exhibit PE5A, so far as the said 

publication was to the effect that: 

“ Just Weeks after 12 European nations suspended budget support to Uganda until 

2015, parliament has taken an interest in reports that  the wife of one of the 

embattled senior civil servants in the office of the Prime Minister acquired a brand 

new $ 100,000 (Shs 250 Million) car which was paid for in cash….the four wheel 

drive is now registered in the names of Mrs. Elizabeth Bigirimana, the wife  of the 

Permanent Secretary in the OPM Mr. Pius Bigirimana…Mr. Bigirimana is in the 

eye of the storm in which according to a special audit by the Auditor General, over 

500bn has gone missing  under his watch”  

The story went on to state under a sub-headline that;  

“Suspicious expenditure. 

…all payments were made in US Dollars and in cash and by December 9, 2010, 

the vehicle had been fully registered in Ms. Bigirimanas’ name”. 

 

The plaintiff did contend in his evidence-in-chief and during his 

unchallenged evidence during cross-examination that the said story was 

false so far as it portrayed him not just as a thief but also as a person who 

deploys public resources towards illicit enrichment for self and his spouse. 

 

The plaintiff, in explaining the malicious content of the impugned 

publication relied on Exhibit PE 7 which shows that Spear Motors the 

vendor of the questioned motor vehicle handed it over to the plaintiff’s 

spouse after receipt of the last installment of USD 20,000, indicative that the 

subject motor vehicle was procured in installments contrary to the 

Newspaper publication which indicated that the vehicle was paid for in 

cash. 

 

The plaintiff contended that, to a reasonable newsreader, the impugned 

story painted a picture of; 

a. A motor vehicle bought using proceeds of graft, 



b. A motor vehicle paid off at one go on account of availability of money 

from an illicit source, 

c. A motor vehicle bought by the plaintiff for his spouse using illicit 

funds. 

 

The plaintiff submitted that there were more defamatory remarks in the 

publication of 28th December 2012, PE5B, whereby, the Daily Monitor bore a 

headline title: 

 “POLICE TO QUESTION BIGIRIMANA TODAY”  

and a sub headline: 

“This Follows several attempts to have him quizzed but only for top government 

officials to block the police. 

The Police will today question Permanent Secretary Pius Bigirimana over the 

massive fraud in the office of the Prime Minister…it is the first time that Mr.  

Bigirimana will be questioned over his role in the fraud…senior government 

officials blocked previous attempts by the police to interview Mr. Bigirimana. 

Although Mr. Bigirimana says he is the whistleblower in the matter, several 

workmates, MPs and an Audit report by the Auditor General point to his 

knowledge and involvement in approving many payments.Investigations 

continue” 

It was the plaintiff’s evidence and that of PW1, SP Komurubuga that by the 

time the impugned story was done, he had fully cooperated with the police 

and that he had indeed recorded many statements. The plaintiff insisted 

that the intention of the Daily Monitor in publishing such a malicious story 

was to portray him as a man who was being pampered and protected by 

government. 

 

The publication of 29th December 2012, PE5W whereby the Saturday 

Monitor bore a story to the effect that; 

” Bigirimana refuses to meet detectives-  

Permanent Secretary in the OPM tells Police he’s not ready to record a statement 

over fraud in his office…the Permanent Secretary Pius Bigirimana yesterday 



refused to be interrogated by Police detectives investigating a multi-billion shilling 

fraud in the office of the Prime Minister…. yesterday was supposed to be the first 

time Mr. Bigirimana was facing the police to assist them in their investigations 

which started more than  five months ago………………. sources told this 

newspaper that Bigirimana did not report at the Police Station or record a 

statement, instead the source said the Permanent Secretary wrote and submitted a 

document to the Police to support the charges against Mr. Kazinda… … …  Mr. 

Bigirimana’s refusal to meet detectives is likely to raise fresh questions about 

whether he’s benefitting from preferential treatment in the 

investigation….…………..………. Although Bigirimana says he is the whistle 

blower in the matter, several workmates, MPs and an audit report by the Auditor 

General point to his knowledge and involvement in approving many of the 

payments” 

The natural and ordinary meaning of the words herein employed in this 

publication is that; 

1. The plaintiff had made it a habit not to cooperate with police, 

2. The plaintiff had been snubbing police summonses and five months have 

gone downhill without him recording a single statement, 

3. Even when the police thought it was going to interact with the plaintiff for 

the first time, he still declined to render his cooperation. 

4. So, to speak, the plaintiff was untouchable. 

The plaintiff equally complained that vide exhibit PE5BB, a story of 21st Feb 

2013, the Daily Monitor injured his reputation when it wrote against him as 

follows: 

“OPM Inquest hits new setback”  

…appearing in Court last week as the main state witness and complainant in a 

forgery case against Mr. Kazinda, Mr. Bigirimana denied a statement that the 

prosecution produced and attributed to him. The disputed statement later 

disappeared from the court registry under unclear circumstances.” 

 

The plaintiff contends that the said publication, in its natural and ordinary 

meaning, meant or was understood to mean that; 



1.  The plaintiff, who appeared for the prosecution, turned a hostile witness by 

denying a document that the prosecution had “attributed” to him. 

2. The plaintiff used underhand methods leading to obscurity in the 

disappearance of the alleged document, 

3. The plaintiff so did in order to avoid being implicated in the scam.  

 

The plaintiff contends that the publication of 2nd November 2012, exhibit 

PE5X, by the Daily Monitor about and against him was defamatory. 

That impugned story went as follows: 

“MPs ORDER GOVERNMENT TO REMOVE BIGIRIMANA. 

On Monday the government interdicted 17 senior officials from OPM, Bank of 

Uganda and Ministry of Finance over the theft of donor funds meant for 

reconstruction of Northern Uganda and Karamoja sub region. However, Mr. 

Bigirimana was spared on claims that there was no evidence linking him to the 

theft of the money. State House yesterday also jumped into Bigirimana’s defence”. 

In and through the said story, the plaintiff contended, in its natural and 

ordinary meaning, meant or was understood to mean that he was one of 

the culprits in the scam, who only thrived on State House protection. 

 

The plaintiff further submitted that the content of the Daily Monitor story 

of 5th November 2012 wherein it was published of and about him as 

follows; 

“Government remains undecided on calls to suspend Bigirimana. 

As accounting officer at OPM Mr. Bigirimana has been held personally liable in 

particular instances of the reported fraud by the Auditor General”  

Vide Exhibit DE3, which is the report of the Auditor General, there is 

nowhere where a “holding” was made to the effect that the plaintiff was 

“personally liable in particular instances of the reported fraud.” What 

appears in the said report, at page 177, the Auditor General faults the 

plaintiff for not ensuring that closure of accounts on a daily basis. This does 

not amount to “personal liability in instances of the reported fraud” as 

reported by the Daily Monitor. Intuitively, the story was false. 



The deliberate usage of the terms “held personally liable in the instances of 

the reported fraud” was calculated to portray the plaintiff as a fraudulent 

person. It is not explainable on any hypothesis of common sense why the 

Daily Monitor chose, of all diction, such damning phraseology. 

 

The plaintiff further contended that he was defamed by the content of the 

story ran by the Daily Monitor of November 7th 2012, exhibit PE5 O.  

The impugned story went as follows: 

 “MPs give ultimatum over PS Bigirimana. 

The Lawmakers say they will not rest until the OPM Permanent Secretary is 

removed from office. 

MPs yesterday accused the government of pampering suspects in the office of the 

Prime Minister. 

“ Even if the government decides to protect Bigirimana, the angry spirits of the 

people whose lips were cut and those who were killed  by rebel leader Joseph Kony 

will not allow him rest”. Said Haruna Kasolo.  

“Those shielding Bigirimana should know that the ghosts are not sleeping and they 

will not let him off”  

“Mr. Bigirimana knew about the stealing and he must leave office. He must take 

responsibility unless government wants to tell us that he is immune…”. 

 

The said story carried material falsehoods as there was no evidence to 

prove that the plaintiff had stolen any funds. 

The defendants cannot benefit from qualified privilege when they opted to 

publish a story that lacked truth in material particular. Their failure to 

conduct investigation(s) before the story could be published renders them 

liable for the impugned malicious publication.  

 

The publication of 9th November 2012, PE5E, in which a story was carried 

to the effect that; 

“Lawmakers want First Lady to defend self in OPM scam. 



At Yesterday’s closed door meeting, MPs also heard that when auditors 

asked PS Pius Bigirimana to explain why he authorized the suspect 

spending of 20.1 Billion off the Crisis Management account, he replied ‘ I 

thought the money had come from heaven and we started spending it’.” 

The Plaintiff avers that the said statement was false and malicious. There is 

no record that attributes the words highlighted to the plaintiff. 

The fact that the meeting was closed door necessitated the defendants to do 

much more than they did to establish whether indeed the plaintiff had said 

that “the money came from heaven”. For the defendants to have gone ahead to 

publish such a story and attribute such words to the plaintiff, a right thinking 

member of society was suffered to believe that the plaintiff is reckless in his 

application of public resources. The plaintiff came out as a person who haphazardly 

goes about the discharge of his public functions without the care to verify sources 

of funding. 

 

The Daily Monitor bore on November 16th 2012, exhibit PE5C headlined: 

“Treasury Officials accuse OPM PS of covering money scam. 

The Deputy Treasury Secretary Mr. Keith Muhakanizi, said OPM Permanent 

Secretary Pius Bigirimana was the architect of removal of an official  who detected 

the scam…Top bureaucrats from the Treasury department yesterday pinned down 

the Permanent Secretary OPM Mr. Pius Bigirimana over the suspected cover up 

of the scam in which billions of shillings in foreign aid was lost….the former 

principal internal auditor Shaban Wejula  who had detected the fraud in OPM was 

removed on orders from above but  the Deputy PS/ST said Mr. Bigirimana was the 

architect of his removal.” 

 

The plaintiff complains that if the Daily Monitor had cared to double check 

its sources, it would have established that Keith Muhakanizi did not utter 

the alleged outbursts. He contends that if the Daily Monitor had cared to 

establish well, it would have established that it was him and not Wejula 

who had detected the fraud. 

 



The plaintiff did complain that he was defamed by the content of the story, 

exhibit PE5H, which was ran on 30th November 2012 titled;  

“Bigirimana Contradicts himself on purchase of ministers’ cars. 

Events of the past few days suggest that Mr. Pius Bigirimana, Permanent 

Secretary in the OPM may have lied when he publicly refuted reports that money 

was diverted from the Northern Uganda Peace Recovery Development Programme 

to buy cars for Ministers.” 

 

By the content of the said story, the plaintiff contends that a picture was 

painted of and about him to the right thinking members of society that he 

is a liar and unfit to hold a public office. 

 

The plaintiff also contends that he took offence with exhibit PE5CC, a 

publication of the Daily Monitor of 7th March 2013 to the effect that: 

“OPM OFFICIALS SURVIVE LYNCHING. 

Mr. Bigirimana remains in office months after Parliament resolved that he be 

suspended because of the scandal at OPM. He has also recently been handed 

additional duties to monitor other Ministries and Departments by President 

Museveni, whom MPs accuse of protecting some suspects.” 

 

The plaintiff contended that this story defamed him in the manner it 

portrayed him as a smart a man who had presided over scandals at OPM 

but on account of being untouchable he could not be suspended. 

 

The plaintiff further took offence with the story carried in the Sunday 

Monitor of 10th March 2013, exhibit PE5GG, headed: 

“Corruption Ledger. 

MPs in a bid to get down the nitty gritty in the theft of donor money in the office 

of the OPM are inspecting supposed projects in northern Uganda and Karamoja. 

They have apparently managed to uncover ghost projects and some that do not 

measure up to the expenditure attached to them. Interestingly, Mr. Pius 

Bigirimana disputes the findings as usual for example a review   of the resettlement 



exercise for Bududa landslide survivors in Kiryandongo found ghost food deliveries 

and suspicious accounting in agriculture  expenditures”  

 

In this story, the choice and use of phrases such as “Bigirimana disputes the 

findings as usual” , “for example a review of the resettlement exercise for Bududa 

landslide survivors … found ghost food deliveries and suspicious accounting…” 

would be central in interrogating the defamation attendant to the 

impugned story. 

 

The choice of a phrase “as usual” connotes that the Sunday Monitor had, 

over time, studied patterns regarding the plaintiff’s public conduct and it 

had come to the conclusion that he is habitually evasive and refutes the 

obvious. 

 

The plaintiff further takes exception with the Daily Monitor’s story of 

March 26th, 2013, exhibit PE5AA under the subject caption: 

“Denmark warns of aid cut over OPM scandal.  

OPM Principal Accountant Geoffrey Kazinda, his middle level colleagues and 

their alleged accomplices in the finance ministry and the central bank were either 

interdicted or arrested but Permanent Secretary Pius Bigirimana, who is the 

accounting officer remains in office. Some of his bosses say he blew the whistle on 

the cash bonanza but there has been no explanation as to why he never prevented it 

in the first place”.  

 

The plaintiff’s counsel submitted that had the Daily Monitor not been 

motivated by malice it would have carried out independent investigations 

and come up with the truthful version regarding how the diversion was 

brewed and fermented. 

 

The Sunday Monitor publication of 5th November 2017, exhibit PE5UU, 

another malicious story was authored about and against him through the 

5th defendant. The impugned story ran as follows:  



“But M/ Akullo’s attempt to move further against corruption suffered a blow when 

officials in the Ministries fought back. For example, Mr. Pius Bigirimana, the then 

Permanent Secretary in the OPM who has since been transferred to the Ministry 

of Gender, Labour and Social Development again as Permanent Secretary, declined 

to record a statement with the police about the cases in the OPM. MS Akullo and 

her CID team were rendered helpless…..Ms Akullo’s response was that she could 

not proceed without senior officers in the OPM recording statements. “We have 

written to PS Bigirimana to record statement with our detectives to help us 

understand how the funds were used but up to now, he has refused, how can we 

fast track the investigations when people who claim to be whistle blowers don’t 

want to cooperate”. Akullo’s letter said in part” 

 

The 5th defendant, had earlier in May 2013, written and published another 

false story in the Daily Monitor, Exhibit PE5 VV, that read follows; 

“ Ms Akullo said that investigating fraud is not as easy as  is the case with 

catching chicken thief, it takes time and resources. We have over 180 case files we 

are investigating which we can’t do overnight…..senior officers in the OPM and 

other ministries   including Permanent Secretary Pius Bigirimana have refused to 

record statements in regard to mismanagement of funds…we have written to 

Bigirimana to record a statement with our detectives to help us understand how 

the funds were used  but up to now he has refused. How can we fast track the 

investigations when people who claim to be whistle blowers don’t want to 

cooperate?” 

 

The Plaintiff avers that the said stories were false considering that at the 

time they were published, Police, in particular, CIID, already had in its 

possession more than one score statements. 

The said publication, the plaintiff contends,  in its natural and ordinary 

meaning meant or was understood to mean, in the minds of the right 

thinking members of the public that; 

i) he was a beneficiary of illicit dealings in a public office, 



ii) he is a disdainful and arrogant Public Servant, 

iii) he is a person with disrespect for due process and has no regard for 

civil process, 

iv) he obstructs Police investigations with an untouchable mentality. 

 

Both from the perspective of the flow of evidence and the pleadings before 

Court, it did not feature that the defendants ever bothered to reach out to 

the plaintiff to verify the veracity of the above allegations, despite the fact 

that, as a public servant the plaintiff, as he does aver, was accessible to 

anybody desirous of consulting him for whatever reason.  

 

The plaintiff rightly complains that the 5th defendant decided to go ahead 

and publish the stories without regard to the negative impact they would 

have on his person. 

  

The malice that colors the impugned stories is driven home by the 

falsehoods attendant to exhibit PEB5 to the effect that the plaintiff had 

“refused to meet detectives” and that it was meant to be the first time he 

was recording a statement, yet, as discerned from collective exhibit PE4, 

the plaintiff had actually recorded several statements with Police before 

this publication. 

The plaintiff prayed for the reliefs sought in the plaint. 

Defendants’ submissions 

 

The Defendants have contended mainly that the publications complained 

of were made on an occasion of qualified privilege which, when 

established, is a complete defence to an action for libel. 
 

The most recent English decision which summed up the defence is the 

House of Lords case of Jameel and others –v- Wall Street Journal 2006 

UKHL 44. The court departed from its earlier decision of Reynolds v 



Times Newspaper Ltd. which was extensively relied upon by Counsel for 

the Plaintiff and noted as follows; 

“A defence of privilege in the usual sense is available when the defamatory 

statement was published on a privileged occasion and can only be defeated by 

showing that the privilege was abused”. 
 

A statement by Lord Diplock in Horrocks –v- Lowe  [1975] AC 135, 149 

quoted. 

“The public interest that the law should provide an effective means whereby a man 

can vindicate his reputation against calumny has nevertheless to be accommodated 

to the competing public interest in permitting men to communicate frankly and 

freely with one another about matters in respect of which the law recognizes that 

they have a duty to perform or an interest to protect in doing so.  What is 

published in good faith on matter of these kinds is published on the privileged 

occasion.  It is not actionable even it be defamatory and turns out to be untrue.. the 

privilege is not absolute but qualified.  It is lost if the occasion which gives rise to it 

is misused”. 
 

The Judge elucidated further that misuse of the privileged occasion is 

malice and the burden is on the Plaintiff to prove it.  In paragraph 48, Lord 

Hoffman, in dealing with the question whether an article was a matter of 

public interest had this to say: 
   

“…. One should consider the article as a whole and not isolate the defamatory 

statement” 

In paragraph 51, His Lordship had this to state to sum up the defence. 

“.. if the article as a whole concerned a matter of public interest, the next question 

is whether the inclusion of the defamatory statement was justifiable.  The fact that 

the material was of public interest does not allow the newspaper to drag in 

damaging allegations which serve no public purpose.  They must be part of the 

story.  And the more serious the allegation, the more important it is that it should 



make a real contribution to the public interest element in the article.  But whereas 

the question of whether the story as a whole was a matter of public interest must be 

decided by the Judge without regard to what the editor’s view may have been, the 

question of whether the defamatory statement should have been included is often a 

matter of how the story should have been presented.  And on that question, 

allowance must be made for editorial Judgment.  If the article as a whole is in the 

public interest, opinions may reasonably differ over which details are needed to 

convey the general message.  The fact that the judge, with advantage of leisure and 

hindsight, might have made a different editorial decision should not destroy the 

defence.  That would make the publication of articles which are, ex hypothesi, in the 

public interest, too risky and would discourage investigative reporting”. 
 

In paragraph 56 the Judge held that “the standard of conduct required of the 

newspaper must be applied in a practical and flexible manner.  It must have regard 

to practical realities”. 
 

Still on the principles underlying the defence of qualified privilege, Lord 

Hope of Craighead had this to emphasize in the Jameel case in paragraph 

107. 

“Responsible journalism” is a standard which everyone in the media and elsewhere 

can recognize.  The duty-interest test based on the public’s right to know, which 

lies at the heart of the matter, maintains the essential element of objectivity.  Was 

there an interest or duty to publish the information and a corresponding interest or 

duty to receive it, having regard to its particular subject matter?  This provides the 

context within which, in any given case, the issue will be assessed.  Context is 

important too when the standard is applied to each piece of information that the 

journalist wishes to publish.  The question whether it has been satisfied will be 

assessed by looking to the story as a whole, not to each piece of information 

separated from its context”. 



In paragraph 108, Lord Hope further emphasized that in assessing whether 

the public had a right to know, each piece of information in the article should not be 

assessed piece by piece.  That a piece of information may lose colour in the context 

of the entire article when evaluated.  Further that, “Weight will be given to the 

Judgment of the editor in making the assessment, as it is the article as a whole that 

provides the context within which he performs his function as editor”.  
 

Reference is made to Gatley on Libel and Slander in a Civil Action 4th 

Edition published by London Sweet & Maxwell Limited.  At page 287 the 

learned author tackles jurisprudence on Report of Parliamentary 

Proceedings and has this to state:  
 

A fair and accurate report in a newspaper or otherwise of any debate or proceeding 

in either House of Parliament, or in any committee thereof, is privileged at 

common law. … The publication is privileged on the same principle as a fair and 

accurate report of the proceedings in a court of justice, viz, that the advantage of 

publicity to the community at large outweighs any private injury resulting 

from the publication. “The analogy between the two cases is in every respect 

complete……… whatever will deprive a report of proceedings in a court of justice 

of immunity, will equally apply to a report of proceedings in Parliament”. 

By the above extract one infers that the jurisprudence covering qualified 

privilege of a report of judicial proceedings will equally apply to a report of 

Parliamentary proceedings without exception. 
 

The author makes extensive coverage on reports and broadcast of judicial 

proceedings, which as seen above extends to reports out of Parliamentary 

Proceedings. From Page 294 to 295, the learned author has this to say: 
 

“The privilege given to reports of proceedings in courts [read parliamentary 

proceedings] is based upon this, that, as everyone cannot be in court, it is for the 

public benefit that they should be informed of what takes place substantially as if 



they were present.” “Such publication is merely enlarging the area of the court, 

and communicating to all that which all have the right to know.” “It is important 

that the country should know what goes on in courts of justice and there is also 

this consideration, that justice is often assisted by publication of reports of 

proceedings.” “Though the publication of such proceedings may be to the 

disadvantage of the particular individual concerned, yet it is of vast importance to 

the public that proceedings of courts of justice should be universally known. The 

general advantage to the country in having these proceedings made public more 

than counterbalances the inconvenience to the private persons whose conduct may 

be the subject of such proceedings.” 

 

The defendants’ counsel submitted that; The preamble to the Constitution 

sets down National Objectives and Directive Principles of State Policy. 

Under Directive Principle II, 

The state shall be based on democratic principles which empower and encourage 

the active participation of all citizens at all levels in their own governance. 

Directive Principle XXVI provides as follows: 

i. All public offices shall be held in trust for the people. 

ii. All persons placed in positions of leadership and responsibility shall, in their 

work, be answerable to the people. 

iii. All lawful measures shall be taken to expose, combat and eradicate 

corruption and abuse or misuse of power by those holding political and 

other public offices. [emphasis added] 
 

It was counsel’s contention that the above principles embodied in the 

Constitution are an instrumental juxtaposition with the extract above cited 

in the landmark case of Jameel and others –v- Wall Street Journal which 

should inform court in the decision it is to make in this case concerning the 

role of the Plaintiff and the sources of the publications made by the 

Defendants concerning him, which were mainly Parliament and the Office 

of the Auditor General. Exposure of abuse of office and public funds is not 



only a moral and social duty but is a Constitutional duty as can be 

discerned from the National Objectives and Directive Principles of State 

Policy which are embodied in the Constitution. It is submitted that when 

analysing the defence of qualified privilege, a court of justice in Uganda 

should consider the Common law and the above cited directive principles 

concurrently.  
 

Investigations and inquiries by the office of the Auditor General, the 

Criminal Investigations Department of the Police and Public Accounts 

Committee of the Parliament of Uganda regarding those funds took place. 

The office of the Auditor General and the Public Accounts Committee of 

Parliament produced Reports which were exhibited in court. 
 

The Plaintiff and many of the officers working under him, including but 

not limited to officers from Bank of Uganda and Ministry of Finance 

appeared before the Auditor General, the Criminal Investigations 

Department of the Police and Public Accounts Committee of the 

Parliament of Uganda. A good number of them were charged convicted 

and jailed. In his evidence under cross examination, the Plaintiff admitted 

that he came under scrutiny and was therefore the subject of investigations. 

See Page 84 and 85 of the Proceedings. 

 

Was there recklessness and hence malice in the publication? The finding 

can best be made by briefly analyzing each of the articles which is the 

subject of the suit. 

 

The caption Auditors Target Bigirimana in cash probe. Counsel 

contended that the plaintiff singled out the phrase, “the PS has a case to 

answer”. it is the ordinary meaning of the words used and not the 

technical meaning thereof that should be employed in the interpretation 

unless the publisher contextually used them in a technical sense. The use of 

the phrase “the PS has a case to answer” should be interpreted using the 



ordinary meaning attached to those words and in the context of the fact 

there was an ongoing audit. The audit was not in respect of some petty 

cash expenditure but in respect of abuse of public funds in excess of UGX 

20,000,000,000=. In carrying out the audit there was a case to explain on 

how the funds ended up in the Department to which he was the accounting 

officer and how they were abused. In that case, a case to answer should be 

interpreted to mean that there was heavy explanation to make to convince 

whoever was auditing the questioned expenditure. 

 

The Publication of 4th December 2012 Exhibit PE5A. This was in respect of 

acquisition of a United States Dollars 100,000 Mercedes Benz by a one Mrs. 

Elizabeth Bigirimana, wife of the Plaintiff. It transpired in evidence that the 

wife of the Plaintiff is a civil servant working with Uganda Broadcasting 

Corporation (UBC). The Plaintiff did not deny that Mrs. Elizabeth 

Bigirimana is his wife. It was not denied that the vehicle was paid for in 

cash deposits. Of course, the sources of the funds were not explained. This 

story was true in fact and in substance and one would wonder why the 

Plaintiff complained about it. 

  

The Plaintiff has no problem with the above details but has a problem with 

the opening statement that the vehicle was paid for in cash of $ 100,000. 

Besides the article cites Parliament as having been interested in the said 

acquisition using that mode of payment. It is submitted that the said article 

which is true in fact and in substance is not actionable. The defence of 

justification may not have been framed as an issue, but in this respect, the 

plea of justification was raised by the defence in their pleadings. 

 

Publication of 28th December 2012, Exhibit PE5B under the heading 

POLICE TO QUESTION BIGIRIMANA TODAY 

The Court is invited to analyse the entire article as a whole. The article was 

not about recording statements but about interviewing the witness which 

was supposed to be done at his office and not at CID headquarters. The 

article is in respect of interviewing the Plaintiff to shed light on how Shs. 

6.9 billion was fraudulently diverted to the National Policy, Disaster 



Management Account and not statement recording. The article was about 

interviewing the Plaintiff as a possible suspect and not merely recording a 

statement as a witness. It is submitted that the context in which the article 

was published was on a matter of public interest given that the Plaintiff 

was the Accounting Officer in the Office of the Prime Minister and massive 

fraud involving funds in a public office to which he was the Accounting 

Officer had taken place. There was nothing wrong with appearing at police 

for questioning. 

 

Publication of 29th December 2012, Exh PE5 – Bigirimana refuses to meet 

detectives. 

Without delving so much into the merits of this publication, the alleged 

cause of action founded on this publication was introduced in the 

Plaintiff’s pleading pursuant to the amendment of the Plaint filed on 20th 

November 2020. The latest time that it should have been filed in court is 

29th December 2018. The submissions in Paragraph 16 apply to this action 

and it should also be dismissed with costs. 

 

Publication of 21st February 2013 under the caption, OPM Inquest hits 

new set setback 

It is unclear why the Plaintiff is complaining about this one and half 

sentence extract out of the entire article. This was a report of Court 

proceedings. Nevertheless, action on this article was initiated as a cause of 

action on 20th November 2020. The last date on which action founded on 

this publication should have been filed was 21st February 2019. The 

submissions in Paragraph 16 apply to this action and it should also be 

dismissed with costs. 

 

Publication of 2nd November 2012 under the caption, MPS order 

Government to remove Bigirimna. 

The main substance in the article was a detailed story on how Donors froze 

aid to Uganda in view of the previous massive fraud in the Office of the 

Prime Minister. In his evidence in chief, DW1 in Paragraph 20 testified that 

the story was based on Parliamentary Proceedings which the witness 



covered. He even mentions the Members of Parliament who contributed to 

the debate. The publication is privileged. To single out three sentences and 

claim they were defamatory is in fragrant deviation of the principles 

enunciated in the case of Jameel and others –v- Wall Street Journal  

 

The Publication of 5th November 2012 (Exh. PE 5 t) under the caption, 

Government remains undecided on calls to suspend Bigirimana.  

The complaint from the entire article is only one sentence! The sentence 

when read in the context of the entire article falls squarely under the 

defence of qualified privilege. The commentary stems from the report of 

the Auditor General. For example, the Court is referred to Page 177 of 

Exhibit DE3 on which the Plaintiff as Accounting Officer is faulted for 

having failed to carry out his duties. The Accounting officer is also faulted 

on Page 100 to 101 of the proceedings. Nevertheless, this plea only came 

into the court as a cause of action on 20th November 2020 with the filing of 

the amended Plaint. The latest time that an action arising out of the 

publication should have been filed was 5th November 2018. The action is 

time barred.  

 

Publication of November 7, 2012 (Exhibit PE 5O) under the caption, MPs 

give ultimatum over PS Bigirimana. 

This is an extract is from a very long article authored by DW1, Yasin 

Mugerwa. The sources of the publication are disclosed as coming from 

Members of Parliament after a debate. The story was published on an 

occasion of qualified privilege. Nevertheless, the cause of action was 

introduced in the amended plaint filed on 20th November 2020. The latest 

time that an action arising out of the publication should have been filed 

was 7th November 2018. This action is time barred.  

 

Publication of 9th November 2012 (Exh PE5E) under the caption, Law 

Makers want First Lady to defend self in OPM scam. 

The Plaintiff singles out one sentence from an article spilling over to 2 

pages and alleges that it is defamatory. The publication names the sources 

of the story as being Parliamentary Proceedings and the therefore it was 



published on an occasion of qualified privilege. To single out one sentence 

out of the entire article offends the rule in Jameel’s case. However, the 

cause of action was first initiated in the amendment of the Plaint filed on 

20th November 2020. The latest time that an alleged cause of action arising 

out of the publication should have been filed in court was 9th November 

2018.  

 

Publication of 16th November 2012 (Exh PE5C) under the caption 

Treasury Officials accuse OPM PS of covering money scam 

The story was about the removal of an auditor who is reported to have 

detected the scam. The source of this story is the Report of the Public 

Accounts Committee of Parliament- Exh DE 1. The publication is therefore 

privileged. Nevertheless, the alleged cause of action was first filed in court 

in the amended plaint filed on 20th November 2020. The latest time that a 

cause arising out of the publication should have been filed was 16th 

November 2018. The action is time barred. 

 

Publication of 30th November 2012 (Exh PE5H) under the caption, 

Bigirimana Contradicts himself on Purchase of ministers’ cars.  

The publication is a long one but the Plaintiff has singled out one sentence. 

The publication gives a background to the impugned statement. The 

Plaintiff had earlier responded to questions from Odonga Otto MP on the 

expenditure concerning procurement of a vehicle for the then Prime 

Minister where he denied that the funds were from PRDP. Later during the 

Public Accounts Committee hearing, he admitted spending the money 

from PRDP after the diversion. The statement is therefore a fair and 

accurate comment on the contradictory statements.  

 

Publication of 7th March 2013 (Exh PE5CC) under the caption, OPM 

officials survive lynching. 

This is yet another long story covering almost half a page but only two 

sentences are singled out and it is alleged that the publication is 

defamatory. It is a fact that notwithstanding, money being defrauded in a 

government department in which he was the Accounting Officer, the 



Plaintiff was not removed from office. Probably it should have been the 

President to complain about the publication. The statements complained 

about constitute fair comment.  

 

Publication of 10th March (Exh PEGG) under the caption, Corruption 

Ledger 

The story was a proper description of the conduct of the Plaintiff during 

the inquiry. He attempted to distance himself from the expenditure of 

PRDP funds and yet they were fraudulently spent by the Government 

Department in which he was the Accounting Officer.  

 

Publication of 26th March 2013 (Exh PE5AA) under the caption, Denmark 

warns of aid cut over OPM scandal 

This was a comment to the effect that many officials from the Ministry of 

Finance and Bank of Uganda were interdicted or arrested but the Plaintiff 

remained in office. That his bosses claimed that he blew the whistle but it is 

not known why he did not prevent the scandal. This was a fair comment on 

the facts as they unfolded. This was not a one-off loss. It was protracted 

and in many instances the Plaintiff signed off money which had not been 

appropriated to the Office of the Prime Minister.  

 

Publication of 5th November 2017 (Exh PE5UU), under the caption 

Money, Drugs eat up police Force 

This is the only cause of action which is not subject to the bar by the 

limitation period. Indeed, it is the cause of action which was filed originally 

before the amendment. The article was highlighting the weakness of the 

police force following the arrest and charging of three (3) senior police 

officers, Nixon Agasirwe, Joel Aguma and another who is not mentioned in 

the article. The article was published as a critique mainly of the then CID 

under its Director Ms. Akullo. The Plaintiff featured in this Article when 

Ms. Akullo was responding to the general criticism.  

“We have written to PS Bigirimana to record a statement with our detectives to 

help us understand how the funds were used, but up to now he has refused. How 



can we fast-track the investigations when people who claim to be whistleblowers 

don’t want to co-operate?” Ms. Akullo’s letter said in part.   

It is important to understand the context in which the quotation was 

published. The Plaintiff must have been required to record statements in 

respect of aspects which point to him and not merely as a witness. The 

Plaintiff tendered many statements (Exhibits PE4 A to PE4 GG) to show 

that he recorded statements. He stated that these statements were self--

recorded. Akullo was not referring to these statements by context. 

 

The Court is referred to the Publication of 28th December 2012, Exhibit 

PE5B under the heading POLICE TO QUESTION BIGIRIMANA 

TODAY and the Publication of 29th December 2012, Exh PE5 – Bigirimana 

refuses to meet detectives. These publications clearly show that there was 

a statement recording which was required of the Plaintiff and for which 

special arrangement had been made to meet him in his office which he 

allegedly snubbed. As the Accounting Officer he should have been the 

prime suspect. At no time was the Plaintiff treated as a suspect. The Court 

is further referred to Exhibit PE5UU which is under contention. In Column 

4 last paragraph, the reporting is significant. It goes as follows: 

As head of CID, she could not do much about a matter involving her subordinates. 

She identified the detectives in question as Mr. George Komurubuga and Mr. 

Moses Kato. She accused the duo of writing a second investigation report without 

her knowledge, which contradicted the official report she had signed off and 

submitted to the DPP. She said they wrote the second report “in order to account 

for the money they had received from the suspects.” 

Akullo said the operatives had since “deserted office” at the CID and taken up 

different working stations, signaling a house in disarray. Mr. Kato, one of the 

detectives Ms. Akullo accused of taking a bribe and abandoning his office at Kibuli 

to work from elsewhere, told this newspaper in a story published on April 22 2015: 

“it is true we are no longer at CID.” 

The above extract is relevant background to determine the manner in 

which PW1 testified defending the Plaintiff as if he had nothing to do with 



expenditure of the diverted money. It is not surprising that Ms. Akullo 

expressed frustration as per language in the article. It is therefore 

submitted that in the context in which the article was written, it was not 

defamatory. It was merely quoting statements of a public officer. 

 

Analysis 

According to Black’s Law Dictionary 11th Edition 2019, defamation means; 

Malicious and groundless harm to the reputation or good name of another 

by the making of false statement to a third party. 

In defamation suits, for court to determine whether the words complained 

of are capable of a defamatory meaning, one must first look at the words 

themselves.  Then one has to consider the circumstances under which they 

were published.  In all this, the plaintiff does not shoulder the burden of 

proving falsity or malice in order to establish a cause of action.  If the 

words are defamatory or capable of being so construed, the law presumes 

that they are false.  The burden shifts to the defendant to show that they are 

true. See AK Oils & Fats (U) Limited vs BIDCO Uganda Limited HCCS 

0715 of 2005. 

The right to reputation is acknowledged as an inherent personal right of 

every person. A man’s reputation is his property and perhaps more 

valuable than any other property. Indeed, if we reflect on the degree of 

suffering occasioned by loss of character and compare it with that 

occasioned by loss of property, the amount of injury by defamation far 

exceeds that of loss of property. 

The essence of defamation is ‘publication’ which excites others against the 

plaintiff to form adverse opinions or exposes him to hatred, contempt or 

ridicule, or injure him in his trade, business, profession, calling or office or 

to cause him to be shunned or avoided in society. See Yusuf Sembatya 

Kimbowa v The Editor, Observer & Ors HCCS 482 OF 2018 



Furthermore, Gatley in his book Gatley on Libel Paragraph 31, 8th Edition, 

states that: 

“a defamatory statement is one which tends to lower a person in the estimation of 

right thinking members of society or to cause him to be shunned or avoided or to 

expose him to hatred, contempt or ridicule or to convey an imputation on him 

which is disparaging or injurious to him in his office, profession, calling, trade or 

business’’ 

In the case of Shah v Uganda Argus [1971] EA 362 Youds J stated that; 

“…..any words or imputation which may tend to lower a person in the estimation 

of right thinking members of society or expose a person to hatred, contempt or 

ridicule have been held to be defamatory and it is a general impression that the 

words are likely to create in the minds of reasonable persons which must be 

considered rather than making a loose and precise analysis of the words used.” 

In the case of Francis Lukooya Mukome and Anor versus The Editor in chief of 

Bukedde News Paper. HCCS NO 351/2007, Hon Justice Yorokamu Bamwine 

as he then was stated 

“That defamation is something more than insult or derogatory comment. It is not 

capable of exact definition. How far a person is affected by unkind words will 

depend not just on the words used, but also on the people who must then judge 

him……Defamation is an injury to one’s reputation and reputation is what other 

people think about a man and not what man thinks about himself.” 

 

The defendants admitted publishing the said articles but their defence is 

that it is a qualified privilege and that the articles are true. The defence 

counsel cited the case of Jameel and others –v- Wall Street Journal 2006 

UKHL 44 noted as follows; 

“A defence of privilege in the usual sense is available when the defamatory 

statement was published on a privileged occasion and can only be defeated by 

showing that the privilege was abused”………………….. that misuse of the 

privileged occasion is malice and the burden is on the Plaintiff to prove it.” 



 

The defendants’ counsel further submitted and justified that the published 

articles were made in public interest and furtherance of the Constitution’s    

National Objectives and Directive Principles of State Policy. Under 

Directive Principle II, 

The state shall be based on democratic principles which empower and encourage 

the active participation of all citizens at all levels in their own governance.  

Directive Principle XXVI provides as follows: 

i. All public offices shall be held in trust for the people.  

ii. All persons placed in positions of leadership and responsibility shall, in their 

work, be answerable to the people. 

iii. All lawful measures shall be taken to expose, combat and eradicate 

corruption and abuse or misuse of power by those holding political and 

other public offices.    
 

A statement by Lord Diplock in Horrocks –v- Lowe  [1975] AC 135, 149 

quoted. 

“The public interest that the law should provide an effective means whereby a man 

can vindicate his reputation against calumny has nevertheless to be accommodated 

to the competing public interest in permitting men to communicate frankly and 

freely with one another about matters in respect of which the law recognizes that 

they have a duty to perform or an interest to protect in doing so.  What is 

published in good faith on matter of these kinds is published on the privileged 

occasion.  It is not actionable even it be defamatory and turns out to be untrue.. the 

privilege is not absolute but qualified.  It is lost if the occasion which gives rise to it 

is misused”. 

 

 “.. if the article as a whole concerned a matter of public interest, the next question 

is whether the inclusion of the defamatory statement was justifiable.  The fact that 

the material was of public interest does not allow the newspaper to drag in 



damaging allegations which serve no public purpose.  They must be part of the 

story.  And the more serious the allegation, the more important it is that it should 

make a real contribution to the public interest element in the article.  But whereas 

the question of whether the story as a whole was a matter of public interest must be 

decided by the Judge without regard to what the editor’s view may have been, the 

question of whether the defamatory statement should have been included is often a 

matter of how the story should have been presented.  And on that question, 

allowance must be made for editorial Judgment.  If the article as a whole is in the 

public interest, opinions may reasonably differ over which details are needed to 

convey the general message.  The fact that the judge, with advantage of leisure and 

hindsight, might have made a different editorial decision should not destroy the 

defence.  That would make the publication of articles which are, ex hypothesi, in the 

public interest, too risky and would discourage investigative reporting”. 
 

The defence counsel made reference made to Gatley on Libel and Slander 

in a Civil Action 4th Edition published by London Sweet & Maxwell 

Limited.  At page 287 the learned author tackles jurisprudence on Report of 

Parliamentary Proceedings and has this to state:  

A fair and accurate report in a newspaper or otherwise of any debate or proceeding 

in either House of Parliament, or in any committee thereof, is privileged at 

common law. … The publication is privileged on the same principle as a fair and 

accurate report of the proceedings in a court of justice, viz, that the advantage of 

publicity to the community at large outweighs any private injury resulting 

from the publication. “The analogy between the two cases is in every respect 

complete……… whatever will deprive a report of proceedings in a court of justice 

of immunity, will equally apply to a report of proceedings in Parliament”. 

The author makes extensive coverage on reports and broadcast of judicial 

proceedings, which as seen above extends to reports out of Parliamentary 

Proceedings. From Page 294 to 295, the learned author has this to say: 



“The privilege given to reports of proceedings in courts [read parliamentary 

proceedings] is based upon this, that, as everyone cannot be in court, it is for the 

public benefit that they should be informed of what takes place substantially as if 

they were present.” “Such publication is merely enlarging the area of the court, 

and communicating to all that which all have the right to know.” “It is important 

that the country should know what goes on in courts of justice and there is also 

this consideration, that justice is often assisted by publication of reports of 

proceedings.” “Though the publication of such proceedings may be to the 

disadvantage of the particular individual concerned, yet it is of vast importance to 

the public that proceedings of courts of justice should be universally known. The 

general advantage to the country in having these proceedings made public more 

than counterbalances the inconvenience to the private persons whose conduct may 

be the subject of such proceedings.” 
 

It is the duty of this court to evaluate and analyse the said articles and 

establish whether the defence of qualified privilege can stand guided by 

the above authorities. As noted earlier, the privilege is not absolute and the 

court has a duty to establish whether the qualified privilege was not 

abused in the circumstances of the published articles. This court will be 

guided by the factors set out by the House of Lords in REYNOLDS -vs- 

TIMES NEWSPAPER LTD [2001] AC 127, 205 which sets out multiple 

factors to be considered when deciding whether a defendant has 

established privilege. Those factors were stated to be; 

i) The seriousness of the allegations. The more serious the charge, 

the more the public is misinformed and the individual harmed, if 

the allegations are not true. 
 

ii) The nature of the information and the extent to which the subject 

matter is a matter of public concern. 
 

iii) The source of the information. Some informants have no direct 

knowledge of the events. Some have their own axes to grind or are 

being paid. 
 



iv) The steps taken to verify the information. 
 

v) The status of the information. The allegation might have been the 

subject of an investigation which commands respect. 
 

vi) The urgency of the matter. 
 

vii) Whether a comment was sought from the plaintiff. 
 

viii) Whether the article contained a gist of the plaintiff’s side of the 

story. 
 

ix) The circumstances of the publications including the timing. 

 

The defence counsel seems to challenge most of the published articles for 

being time-barred since they were introduced in the amended plaint. The 

plaintiff in the original plaint filed on 8th December 2017, clearly set out 

facts that gave rise to his cause action in paragraph 6 of the plaint as 

follows; 

“The defendants have on many occasions, in particular, between the year 2012 and 

2015, made spiteful, malicious, odious, unprofessional and defamatory publications 

about and against the plaintiff in; The Daily Monitor, The Saturday Monitor as 

well as The Sunday Monitor. For the period herein referred to, the particular 

stories the plaintiff could lay his hands and sight are 42 in number accounting for 

the editions of; 

9/05/2012,19/08/2012,14/10/2012,25/10/2012,26/10/2012,29/10/2012,30/10/2012,

31/10/2012,1/11/2012,2/11/2012,5/11/2012,6/11/2012,7/11/2012,9/11/2012,9/11/

2012,16,11/2012,30/11/2012,1/12/2012,8/12/2012,28/12/2012,29/12/2012,6/02/20

13,15/02/2013,21/02/2013,25/02/2013,04/03/2013,07/03/2013,08/03/2013,10/03/2

013,13/03/2013,13/03/2013,21/03/2013,26/03/2013,9/06/2013,11/06/2013,20/06/2

013,28/07/2013,28/07/2013,29/07/2013,31/08/2014,2/08/2015,07/11/2015 and 

13/11/2015. 

Wherein the defendants painted the plaintiff as an embattled civil servant who 

made illicit expenditure on OPM funds, a person who thrives on statehouse’s 

pampering and patronage, obstructs police investigations and above all, a liar. 



(copies of the 42 stories herein complained of are hereto attached collectively 

marked annexture AA)” 

 

It can be seen from the above paragraph that the plaintiff’s counsel set out 

clearly all the publications that he felt were defamatory and only amplified 

or selected the most damaging stories in the amended plaint by setting out 

the specific words that are defamatory. The amended plaint did not 

introduce any new cause of action as the defence counsel seems to suggest 

but rather provided further and better particulars to the original plaint. 

Therefore, the introduction of the specific words from the different stories 

did not introduce any new causes of action. 

 

The defendants’ in their amended Written Statement of Defence did not 

raise the issue of limitation in their pleading and therefore never objected 

to the amended plaint as introducing new causes of action outside the 

limitation period. This court does not agree with the defence counsel 

contention and argument that the stories as set out in the amended plaint 

were time barred. 
 

The defence counsel submitted that the publication are not defamatory 

since the defendants had a social, moral and legal duty to make the 

publication in that respect to the public which similarly had a 

corresponding moral and social duty to receive the publication and 

accordingly each of the impugned publication was made on an occasion of 

privilege and is not actionable. 

 

The evidence on record clearly shows a systematic scheme to report 

specifically about the plaintiff and this was in manner that would portray 

him as the key suspect in the financial scam which was under 

investigations. The publications seem to excite the public against the 

plaintiff to form adverse opinions or exposes him to hatred, contempt or 

ridicule, or injure him in his employment and thus to cause him to be 

shunned or avoided in society. The stories as set in the plaint are twisted, 



skewed and crafted in a manner which portrayed the plaintiff in a negative 

sense as a corrupt person under investigations. 

 

The publication of 2nd November 2012: MPs Order Govt to remove Bigirimana.  

7th November 2012 MPs give Ultimatum over Bigirimana; “ Mr Bigirimana 

knew about the stealing and he must leave office. He must take 

responsibility unless government wants to tell us he is immune…” 

 

5th November 2012: Govt remains undecided on calls to suspend Bigirimana.  

The story seemed to implicate the plaintiff but State house jumped into 

Bigirimana’s defence. The stories are crafted in such a manner as to show 

that the plaintiff is guilty and especially when another story was written to 

confirm……”As Accounting officer at OPM Mr. Bigirimana has been held 

personally liable in particular instances of the reported fraud by Auditor 

General”  

 

9th November 2012: Lawmakers want First Lady to defend self in OPM Scam. 

“….when Auditors asked PS Pius Bigirimana to explain why he authorized 

this suspect spending of 20.1billion…..he replied I thought the money came 

from heaven and we started spending it..” This story was indeed false and 

verified from the plaintiff. It arose out of a closed meeting without the 

press. 

 

16th November 2012: Treasury Officials accuse OPM PS of Covering money 

scam-“The Deputy Treasury Secretary Mr. Keith Muhakanizi said OPM 

Permanent Secretary Pius Bigirimana was the architect of removal of an 

official who detected the scam” 

 

30th November 2012: Bigirimana contradicts himself- “Events of the past few 

days suggest that Mr. Pius Bigirimana could have lied when he publicly 

refuted reports that money was diverted……” 

 

4th December 2012; Wife of one of the embattled civil servant in office of OPM 

acquired a brand new $100,000(250,000,000): The story insinuated that the lost 



money at OPM could have been the source of money for the purchase of 

vehicle from illicit source. 

 

28th December 2012: The plaintiff refused to cooperate with police and it infers 

guilt on the plaintiff 

“Although Bigirimana says he is the whistleblower in the matter, several 

workmates, MPs and Audit report point to his knowledge and 

involvement in approving many of the payments.” 

 

21st February 2013: OPM Inquests hit new set back. “Bigirimana denied a 

statement that the prosecution produced and attributed…..later 

disappeared from the court registry.” This story inferred the plaintiff had a 

hand in the disappearance of the document from the registry. 

 

7th March 2013: OPM Officials survive lynching; Mr Bigirimana remains in 

office months after Parliament resolved that he be suspended because of 

OPM scandal…….was assigned other responsibilities by the President. This 

story seemed or was meant to infer that the plaintiff is protected by the 

President. 

 

10th March 2013; Corruption Ledger; Bigirimana disputes the findings as 

usual. The usage of the words as usual insinuated that the plaintiff is in the 

habit of denying or that there is a usual pattern of denial. 

 

26th March 2013; Denmark warns of aid cut over OPM scandal. OPM Principal 

Accountant Geoffrey Kazinda…….were either interdicted or arrested but 

Permanent Secretary Pius Bigirimana, who is the accounting officer 

remains in Office. Some of his bosses say he blew the whistle on the cash 

bonanza but there was no explanation why he never prevented it in the 

first place” 

 

8th May 2013: Permanent Secretary Pius Bigirimana has refused to record 

statements in regard to mismanagement of funds. 



5th November 2017: Mr Bigirimana declined to record statements with the police 

about the cases in OPM……he has refused to record a statement. 

 

These stories are materially false and only intended to portray the plaintiff 

as uncooperative in the investigation of corruption in OPM or that he has 

something to hide from the public. There is clear evidence on court record 

of the several police statements made by the plaintiffs and some of which 

have resulted in the conviction of the key suspects at the Anti-Corruption 

Court.   

 

The stories when read as whole it becomes clear that they were made or 

reported in such a way that they were intended to tilt public opinion 

against the plaintiff or portray him as a corrupt fellow who is being 

protected by the government. 

 

Defamation perpetrated by the media or a distribution of published 

material can be defined as: the unlawful (unreasonable), negligent 

publication of defamatory matter referring to the plaintiff which causes his 

or her reputation to be impaired. The test of whether a statement is 

defamatory or not is an objective one. The question to be asked is whether 

the statement tends to lower the respondent in the estimation of the 

ordinary reader. See National Education, Health and Allied Workers v Tsatsi 

2006 (1) All SA 583; See John Patrick Machira v Wangethi Mwangi and anor 

KLR 532 

 

The plaintiff bears the onus of proving the publication of the alleged 

defamation which, once proven, gives rise to the inference that such 

publication was wrongful and intentional. 

 

The defendants’ counsel contended that the published articles were made 

in public interest and furtherance of the Constitution’s National Objectives 

and Directive Principles of State Policy. Therefore, according to counsel for 



the defendants the publication was justified and the defence of qualified 

privilege is available to the defendants.  

 

The conflict between freedom of expression and the right of the individual 

to his or her good name must be balanced and weighed against each other. 

In the case of Argus Printing and Publishing Co Ltd v Esselen’s Estate 

[1994] 2 All SA 160; The court accepted that freedom of expression and the 

press are potent and indispensable instruments for the creation and 

maintenance of a democratic society, but added: 

“The right of free expression enjoyed by all persons, including the press, must yield 

to the individual’s right, which is just as important, not to be unlawfully defamed. 

I emphasize the word “unlawfully” for, in striving to achieve an equitable balance 

between the right to speak your mind and the right not to be harmed by what 

another says about you, the law devised a number of defences, such as fair 

comment, justification (i.e truth and public benefit) and privilege, which if 

successfully invoked render lawful the publication matter which is prima facie 

defamatory……the resultant gives the due recognition and protection, in my view, 

to freedom of expression.”   

 

The courts have recognized the importance of the press to the maintenance 

and stability of a democratic society, the notion of press exceptionalism (in 

the sense of affording the press greater privileges than the individual has 

been rejected. It is thus consistent to reject “press exceptionalism” while at 

the same time emphasizing that, because of the critical role that the media 

play in modern democratic societies, the law of defamation must leave 

them free to speak on matters of public importance- though no more free 

than other citizens – as fully and openly as justice can possibly allow. See 

Khumalo v Holomisa 2002 (8) BCLR 771 (CC)  

 

In considering a defence of public benefit or interest, there is a potential 

clash between constitutionally entrenched rights in the form of the 



plaintiff’s rights to the dignity and privacy on one hand and, on the other, 

the right of freedom of the press, freedom of expression and of receiving or 

imparting information. None of these rights should be regarded as 

permanently overriding the others. The weight to be attached to these 

rights is a given situation varies according to the circumstances.  

 

The importance of the press is recognized but on the other hand, the right 

to dignity (and thus right to one’s good name or reputation) is regarded as 

founding value of the Constitution. Therefore, there must be a balancing 

act between the two rights and one cannot be used to violate the other. The 

defendants in this case cannot justify their actions that are negligent and 

reckless in nature to violate the plaintiff’s reputation under the guise of 

informing the public. 

 

The press like the defendants in this cannot go around soliciting for 

defamatory statements in form of interviews under the guise of their duty 

of informing the public. The public must be informed and the information 

must be straight and not skewed or tilted to bias the public against a 

specific person.  

 

What the defendants’ counsel seems to allude to as information from MPs 

appears to have been solicited interviews and not deliberations of 

Parliament (Parliamentary proceedings) which would ordinarily be 

privileged once published to the public. Therefore, Parliament should 

never be used to defame personalities and no justification can ever be made 

for statements not made in the course of execution of their mandate as 

people’s representatives especially interviews in ‘corridors’ or ‘parking 

areas’ or ‘canteen’ of Parliament or any other idle talk not related to 

parliament work. The MPs may use such interviews to attack specific 

persons and some may have their own axes to grind or are being paid to 

attack personalities.  

 

 



The defence counsel further contended that they were reporting about an 

Audit report-PAC report presented in Parliament on OPM to verify and 

investigate specific allegations of; Embezzlement of PRDP funds; Use of 

Personal accounts for implementation of activities; diversion of funds; 

Unaccounted funds. The report once presented to Parliament does not 

constitute a finding of fact or conviction but rather raises queries about 

unexplained actions or transactions. Once the unexplained or the unclear is 

later explained or cleared then the query is answered that closes the matter. 

The person who publishes information in a biased manner is deemed to be 

malicious and must carry responsibility for the publication and especially 

when he/she fails verify or get the other side of the story from the person 

directly affected. The defence counsel in his submissions contended as the 

“Accounting Officer he should have been the prime suspect. At no time was the 

Plaintiff treated as a suspect”. It appears it was the same view of the 

defendants while reporting about the plaintiff. 

 

It can be deduced from the evidence on record that the defendants were 

interested in specific person in the entire investigation and reporting about 

the OPM audit. In his witness statement; Yasin Mugerwa (DWI) stated in 

paragraph 19: Auditors close in on Bigirimana in probe’ I interviewed officials 

from Auditor General’s office who were probing alleged misuse of donor money in 

the Prime Minister’s Office and they indicated to me in confidence that in their 

report to Parliament, they were looking into the allegations of the involvement of 

the Permanent Secretary ……They told me that the Permanent Secretary’s name 

would feature in the final report to Parliament……” It is not surprising that the 

plaintiff in all the stories or publications, he was never asked about his side 

of the story and no verification of what was published was ever done. 

 

The intention of the defendants in trying to leak what was to be in the final 

PAC Audit report before it is tabled in Parliament cannot be taken as an 

innocent reporting intended to inform the public under the duty to inform 

or fight corruption as they have argued. Such action and other reporting 

about the plaintiff where they failed to verify from him implies bad faith 

and malice that was intended to impair his reputation in the eyes of the 



public and thus lower him in the estimation of the ordinary reader as a 

corrupt person.  The publication was done with actual malice (with the 

knowledge of its falsehood or reckless disregard for its authenticity. The 

sources of the information are undisclosed and they are using blanket 

statements like MPs, ‘Treasury Officials’, ‘several workmates’ etc. Parts of 

what was reported were proceedings that were not open to the press or it 

was closed door. 

 

The defendants acted negligently while reporting about the OPM scandal; 

a person is negligent once he has acted carelessly, thoughtlessly, or 

imprudently. They paid insufficient attention to their action or failed to 

adhere to the proper standard of care of required of them. The reporters 

failed to appreciate the nature of the fraud and how it was done, and 

resorted to make conclusive remarks about the plaintiff as the main suspect 

since he was the Accounting office and yet the PAC report had set out an 

elaborate procedure on how the scheme that led to the embezzlement was 

executed by officials of Ministry of Finance, Bank of Uganda and the 

Principal Accountant of OPM.  

 

Reports of Parliamentary speeches are protected, provided they are fair 

and substantially accurate. Summaries of extracts published in accordance 

with decisions or approval of parliament are also provisionally protected, 

but the protection falls away where the summary or extract is not made in 

good faith. Whether it is parliamentary report like the PAC Audit report, 

the question of qualified privilege in reporting about it and its content 

must subjected to test of it being a true reflection and factual rendition of 

the proceedings that culminated in the report which is unbiased and a true 

account of the proceedings of the committee. 

 

This court is mindful that sufficient latitude should be allowed to allow 

robust and frank comment in the interest of keeping members of the public 

informed about what government does. Errors of fact should be tolerated, 

provided the publication is justified and reasonable, namely published in 

the reasonable belief that the statements were true. The defendant 



overstepped the bounds of what is permissible and they are thus liable for 

defamatory statements made in the different articles.  The statements were 

defamatory against and the plaintiff and the publication was not made on 

account of qualified privilege.  

 

What remedies are available? 

The plaintiff in his plaint sought General damages to the tune of 

1,000,000,000/= and Exemplary damages of 900,000,000; An Order 

compelling the defendants to publish an apology in the said newspapers 

and online news channel and a Permanent Injunction restraining the 

defendants and or their agents, editors, publishers, from making, 

publishing, circulating any further defamatory stories against or about the 

plaintiff. 

 

The following were pleaded by the plaintiff as the damage suffered to his 

reputation: 

a) loss of reputation, 

 

b) being shunned by the members of the public, his family, 

workmates and acquaintances in Uganda and throughout the 

whole world. 

In the instant case, the allegations were very serious, given the amount of 

money they alleged got lost in the hands and under the watch of the 

plaintiff to the tune of 50.000.000.000/= 

 

What made it even grave is that the said money was meant for Northern 

Uganda post-war rehabilitation, the said region having gone through 

decades of war and trauma.  

 

Any person believed to have tampered with the said aid, in the eyes of 

reasonable and right thinking members of society would be equated to a 

mass murderer.  



That was how grave the allegations made against the plaintiff were, and 

that also accounts for the extent of damage inflicted upon the plaintiff’s 

reputation, which must be compensated for by a reasonable amount of 

damages. 

 

Analysis 

 

In the case of YUSUF SEMBATYA KIMBOWA v THE EDITOR, THE 

OBSERVOR & ORS (ibid), this honourable court cited the case of 

SAMWIRI LUGOGOBE -vs- HUSSEIN LUKAGA (1980) HCB 18, while 

assessing damages, where ALLEN. J held: 

 “…in a defamation case when considering the quotation of damages, what 

matters is the injury done to the Plaintiff’s reputation and character 

taking into account his wounded feelings and any insulting or malicious 

conduct on the part of the defendant.  

In absence of evidence of any of those factors, an award of nominal 

damages only would be made for injury done to the plaintiff’s good name”. 

 

In KANABO -vs- THE CHIEF EDITOR, ENGABO NEWSPAPER the 

Supreme Court held that: 

 “it is not enough to consider the social status of the defamed person 

alone in assessing award of damages.  

It is necessary to combine the status with the gravity of or the 

seriousness of the allegations made against the plaintiff.  

Anyone who falsely accuses another of a heinous crime should be 

condemned heavily on damages” 
 

Reputation is the asset that one has and the law of defamation is meant to 

protect this reputation from injury without any just cause. See Monitor 

Publications Ltd v. Ricky Nelson Asiimwe SCCA No.16 of 2015 

 



In the case of John vs MGN Ltd [1997] Q.B 586, it was stated by Thomas 

Bingham MR in giving the judgment of the Court of Appeal that; 

“The successful Plaintiff in a defamation action is entitled to recover, as general 

compensatory damages such sum as will compensate him for the wrong he has 

suffered. That sum must compensate him for the damage to his reputation, 

vindicate his good name and take account of the distress, hurt and humiliation 

which the defamatory publication has caused.” 

 

General Damages 

I have reviewed the evidence adduced and the submissions of all parties 

and I resolve that the Plaintiff suffered damage to his reputation. I am 

inclined not to award the shs 1,000,000,000/= as claimed by the plaintiff 

because it is exorbitant and excessively high and out of range in 

defamatory cases. 

 

This court is mindful of the fact that the defamatory statements were made 

in several publications and at different times, therefore I grant general 

damages amounting to 350,000,000/= to compensate for the damage caused 

on the Plaintiff’s reputation, distress and humiliation the defamatory 

statements had on his dignity as a Permanent Secretary. The damage to his 

reputation was far reaching in Uganda and outside Uganda.  

 

EXEMPLARY DAMAGES 

The plaintiff sought 900,000,000/= as exemplary damages. This sum is 

equally high and excessive. The punitive damages are awarded to serve as 

a punishment to the defendant so that they do not repeat the same mistake 

or action, an award of 100,000,000/= is appropriate as exemplary damages 

to punish the defendants and discourage them from publishing any further 

defamatory statements about the Plaintiff in such a reckless and negligent 

manner. 

 

INTEREST 

The plaintiff is awarded interest at the rate of 10% on both general and 

punitive damages from the date of judgment to the date of payment in full. 



APOLOGY 

In regards to the order directing the publication of an apology, the 1st 

defendant ordered to publish an apology be published with equal publicity 

as the impugned defamatory publications for a period of two weeks atleast 

2 times a week. 

 

INJUNCTION 

 As held in the case of Hon. Rebecca Kadaga vs Richard Tumusiime & 2 ors 

HCCS No. 56 of 2013, this court also issues a permanent injunction 

restraining the defendants jointly or severally by themselves, their agents 

and assignees from publishing further defamatory statements about the 

Plaintiff. 

 

COSTS  

The Plaintiff is awarded the costs of the suit.  

I so order. 

 

 

SSEKAANA MUSA  

JUDGE 

10th December 2021 

 

 

   

 

 

             

             

             

              

 

  
 


	With that test in mind, the court would proceed to examine the story complained of and weigh the plaintiff’s contention on a balanced bar of malice on the one hand and privilege on the other hand.

